2012-07-02, 23:24
Bannlyst
Någon som stannat till och kikat in här? Ligger utmed R40 på höger sida strax innan den digitala skylten om man kommer från Götet... Finns en liten mast på samma kulle men har nog inte med byggnaden att göra.
http://i50.tinypic.com/2zfl4bo.jpg
Citera
2012-07-02, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Någon som stannat till och kikat in här? Ligger utmed R40 på höger sida strax innan den digitala skylten om man kommer från Götet... Finns en liten mast på samma kulle men har nog inte med byggnaden att göra.

Det är redan avhandlat nånstans. Det ligger tågräls därinne som skulle fungera som stridsvagns/fordonshinder. Hålen för dessa finns dock inte kvar.
Citera
2012-07-02, 23:37
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se

Har avhandlats tidigare i tråden. Skjulet innehåller ihopsvetsad järnvägsräls avsedd för stridsvagnshinder.
Citera
2012-07-02, 23:50
Bannlyst
Typ fotanglar modell större? Tack för svaren så slipper man stanna och kolla in.
Citera
2012-07-03, 18:11
Medlem
MKV fanns kvar i berget [Greger] till 1981. 1981 blev MKV/KA 4 en myndighet med krigsstabsplats i Västerberget och samgrupperade således med Svalan.

Från http://gomtochglomt.blogspot.se/2008/10/berganlggningen-med-ett-mansnamn.html

Att MKV skulle hålla till i Svalan har jag aldrig hört talas om. Är den infon känd/riktig?
Citera
2012-07-07, 17:06
Medlem
RoughsTowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
MKV fanns kvar i berget [Greger] till 1981. 1981 blev MKV/KA 4 en myndighet med krigsstabsplats i Västerberget och samgrupperade således med Svalan.

Från http://gomtochglomt.blogspot.se/2008/10/berganlggningen-med-ett-mansnamn.html

Att MKV skulle hålla till i Svalan har jag aldrig hört talas om. Är den infon känd/riktig?

Japp, det är korrekt.
Citera
2012-07-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoughsTower
Japp, det är korrekt.
Berätta gärna mer.

Kompletterande utsprängning i Västerberget vet vi ju förekom i ett senare skede än byggperioden, t.ex. för Hajen. Nu var det väl iofs bara tal om krigsplacering från '81 och framåt, men var det tänkt att MKV skulle ha fått något nytt eller befintligt utrymme?
Senast redigerad av diskhanduk 2012-07-07 kl. 19:23.
Citera
2012-07-08, 17:24
Medlem
Monolits avatar
Citat:
En ingång nära väg 155 står just nu öppen....

Vid sökandet kan ett tips vara att båt är ett bra hjälpmedel, när man väl finner rätt plats och tagit sig in. Och att saker inte alltid är som de ser ut, beträffande låsanordningar.

God skattjakt

Jag tackar och bugar för tipset. Vist var det värt ett besök, även utan båt

Nästa steg är ju att försöka få tag på något som flyter, för att ta sig längre in.

Tyvärr blev bilderna från insidan för dåliga för att läggas ut, så in får stilla er nyfikenhet genom att åka dit själva
Citera
2012-07-09, 23:57
Medlem
MikeLitoriss avatar
Veckans Quiz

Tre bilder, de två sista bergrummen verkar användas. Inga SO-skyltar, bara tillträdesförbud på den siste. I varje fall, så blir det så att ni svarar _inte_ var de två sista finns utan svarar
med rätt svar: -"Jag vet var!" vilket ger två poäng, så håller vi dem diskreta tills någon vet bättre.

Inslag 1
Inslag 2
Inslag 3

För att stilla någons hunger, så har jag fått reda på att man parkerar snöröjningsfordon i den siste, mer spännande verkar det inte vara.
Citera
2012-07-10, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeLitoris
Veckans Quiz

Tre bilder, de två sista bergrummen verkar användas. Inga SO-skyltar, bara tillträdesförbud på den siste. I varje fall, så blir det så att ni svarar _inte_ var de två sista finns utan svarar
med rätt svar: -"Jag vet var!" vilket ger två poäng, så håller vi dem diskreta tills någon vet bättre.

Inslag 1
Inslag 2
Inslag 3

För att stilla någons hunger, så har jag fått reda på att man parkerar snöröjningsfordon i den siste, mer spännande verkar det inte vara.
Ettan vet jag inte. Gissar dock ändå på uppåt längs 45:an? Sandsilo?

Nr. 2 är ju bekant. Ett antagande (kanske uppåt väggarna) är väl att nr. 2 och 3 är samma bergrum, det förklarar i sådana fall varför jag aldrig sett den porten (staket)... Men i sådana fall vore det sorgligt om snöröjningsfordon är allting dom har kvar där inne.
Citera
2012-07-10, 00:36
Medlem
MikeLitoriss avatar
Citat:
Ettan vet jag inte. Gissar dock ändå på uppåt längs 45:an? Sandsilo?

Nr. 2 är ju bekant. Ett antagande (kanske uppåt väggarna) är väl att nr. 2 och 3 är samma bergrum, det förklarar i sådana fall varför jag aldrig sett den porten (staket)... Men i sådana fall vore det sorgligt om snöröjningsfordon är allting dom har kvar där inne.

Du är väldigt påläst!
Senast redigerad av MikeLitoris 2012-07-10 kl. 00:40.
Citera
2012-07-10, 08:56
Medlem
LINK82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeLitoris
Veckans Quiz

Inslag 1
Inslag 2
Inslag 3

Jag känner till samtliga !

1 är en sandsilo som dock ligger öster ut, längs med E20
- hoppas att det inte avslöjar för mycket.
2 & 3 är samma bergrum, bild 2 visar reseringången & bild 3 huvudinfarten.

Dock så kan jag tillägga att det finns säkert något mer i berget eftersom att jag sett militärfordon utanför ett antal gånger de senaste åren. Kan också nämna att det finns en nödut på toppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in