Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Mer info om tunneln?
Du frågar och frågar...så jag får väl skriva vad JAG vet.
Var vid inslaget först idag, det är stängt nu kan meddelas..
När jag kikade för ett år sedan så fanns ingen port här. Man har alltså nyligen sågat sig igenom betongelementen och satt dit en dörr. Varför?
Det har skrivits något i GP om den 40 år gamla råvattentunneln vill jag minnas, och att tunnelns skick nu inte är det bästa. Jag antar att man är orolig för ras/läckage/inträngning av vatten mm. Så det är logiskt att anta att man går igenom systemet nu. Inslaget vid Torpaskolan har nog varit stängt sedan bygget; nu var det tydligen dags att öppna upp och inspektera.
(Och nej, jag vet inte så mycket mer om detta. Nätet verkar inte ge mycket info. Googlar man på "råvattentunnel" "göteborg" dyker det upp en textsträng om typ "en råvattentunnel som har tröttnat"). Fann inget mer. Upp till andra att komplettera.
Ett trettiotal meter ned går vattentunneln. Den har 10 -12 kvm tvärsnittsarea. Vattnet rinner långsamt för att inte virvla upp partiklar. Det tar vattnet 12 timmar att rinna med självfall från pumpstationen vid Lärjeholm till pumpstationen under Härlanda Tjärn.
Inslaget är troligen bara en gammal arbetstunnel. Där arbetstunneln anluter till råvattentunneln finns högst sannolikt en mycket kraftig vägg/barriär av något slag mot råvattentunneln, kanske var det den du såg. Skall självfallet inte röras...
Om tunnelsystemet:
http://www.vatten.goteborg.se/prod/va/dalis2.nsf/vyPublicerade/14472151690014ACC1256EB6002D1D8D?OpenDocument
Denna karta har visats flera gånger tidigare. Visar råvattensystemet.
http://www.vv.se/filer/48579/Del%202%20(3,6%20MB).pdf
Steppa ned till sid 29. Har ser man i detalj hur det ser ut i Lärjeholm.
Kartan verkar ha en felaktighet. Det är den andra av de två sprängda tunnlarna som går till Härlanda tjärn... (Denna karta har jag inte sett på forumet förut).
Man kan för övrigt se att det faktiskt finns ett vattenintag från Lärjeån, vid dämmet, snett under spårvägsviadukten.