2008-08-19, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Så är det. Vad jag kan se från en karta så går det en spillvattentunnel österut i berget räknat från inslaget under Henriksberg, och som verkar ansluta till en tunnel som leder till pumpstationen på Barlastplatsen (vid Amerikahuset).

En fråga: Henriksberg har jag aldrig hört förut, du menar inte Johannesberg?
Citera
2008-08-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
En fråga: Henriksberg har jag aldrig hört förut, du menar inte Johannesberg?
????
Alltså, står du gång/cykelbanan vänd mot porten så ligger restaurang Henriksberg på berget upp till vänster. Upp till höger Sjömanskykan.
Citera
2008-08-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luntis
Finns även en mindre dörr ungefär i mitten av Bangatan, bakom möbelaffärens lager.
Intressant!
Var där och kikade. Dörr med ventilationsgaller på ömse sidor. Liten nummerskylt 28-9151.
En likadan dörr med dubbla galler finns nedanför Oscar Fredriks Kyrka, vid lekplatsen. Nr 28-9175.
Ganska kraftigt insug av ventilationsluft på båda ställena. Vart tar luften vägen?
Porten vid lekplatsen: Kablar på ena sidan. FV-rör på andra. Gångväg i mitten (för trångt för fordonstrafik gissar jag).
Här går gemensamhetstunneln förbi vad jag förstår, ansluter nog dit.

Stora porten vid Bangatan går ju till gemensamhetstunnel, men 28-9151 några hundra meter norrut vart går den? Gissar att även denna har förbindelse med GT.
En spillvattentunnel går förbi en bit in i berget men jag tror inte den har med saken att göra.
Någon som vet nåt mer?
Citera
2008-08-19, 20:41
Medlem
cyckelmorfars avatar
För er som är intresserade, är tunneln mellan Tingvallsvägen och Torpaskolan öppen nu.. Har lagt in en grå lampa med, först till kvarn Lägg gärna nått tecken på att ni vart där på betongplattorna direkt till höger när ni kommer in.
Citera
2008-08-19, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cyckelmorfar
För er som är intresserade, är tunneln mellan Tingvallsvägen och Torpaskolan öppen nu.. Har lagt in en grå lampa med, först till kvarn Lägg gärna nått tecken på att ni vart där på betongplattorna direkt till höger när ni kommer in.
Vad är det för tunnel, det är ingen GT väl?

Kan ju passa på att fråga: vad finns i berget vid Östra Sjukhuset? Det är en betongvägg uppsatt också...
Senast redigerad av dr myller 2008-08-19 kl. 21:12.
Citera
2008-08-19, 22:36
Bannlyst
Citat:
????
Alltså, står du gång/cykelbanan vänd mot porten så ligger restaurang Henriksberg på berget upp till vänster. Upp till höger Sjömanskykan.
Aha, jag trodde du menade att det fanns en stadsdel som hette Henriksberg..

Citat:
Intressant!
Var där och kikade. Dörr med ventilationsgaller på ömse sidor. Liten nummerskylt 28-9151.
En likadan dörr med dubbla galler finns nedanför Oscar Fredriks Kyrka, vid lekplatsen. Nr 28-9175.
Ganska kraftigt insug av ventilationsluft på båda ställena. Vart tar luften vägen?
Porten vid lekplatsen: Kablar på ena sidan. FV-rör på andra. Gångväg i mitten (för trångt för fordonstrafik gissar jag).
Här går gemensamhetstunneln förbi vad jag förstår, ansluter nog dit.

Stora porten vid Bangatan går ju till gemensamhetstunnel, men 28-9151 några hundra meter norrut vart går den? Gissar att även denna har förbindelse med GT.
En spillvattentunnel går förbi en bit in i berget men jag tror inte den har med saken att göra.
Någon som vet nåt mer?
Nummerskyltarna tyder vad jag vet på Göteborgs Energi..detta var konstigt, har ni andra hört talas om flera uppgångar från GT i detta området? Skulle ju kunna vara nån form av ventilation men det borde väl synas i tunneln isåfall...
Citera
2008-08-21, 02:54
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Dörr med ventilationsgaller på ömse sidor. Liten nummerskylt 28-9151.

Förmodar att det är såna här nummerskyltar och kortläsare du har hittat:

http://capmac.capmac.f-m.fm/UE%20Inslag%20Chalmers%202.JPG
http://capmac.capmac.f-m.fm/UE%20Inslag%20medicinare%203%20.JPG

De sitter som du misstänker på dörrar som förvaltas eller ägs av GBG Energi. Det är ett dörr- eller låsnummer. De finns på ett antal olika typer av anläggningar, t ex inslag till GT, transformatorstationer, pumphus för FV.

Siffrorna i sig är alltså ingen indikator på att porten har med GT att göra, endast att det är en anläggning som har tillräckligt stort skyddsvärde för att kostas på ett elektroniskt inpasseringssystem.

/capmac
Citera
2008-08-21, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac

De sitter som du misstänker på dörrar som förvaltas eller ägs av GBG Energi. Det är ett dörr- eller låsnummer. De finns på ett antal olika typer av anläggningar, t ex inslag till GT, transformatorstationer, pumphus för FV.

Siffrorna i sig är alltså ingen indikator på att porten har med GT att göra, endast att det är en anläggning som har tillräckligt stort skyddsvärde för att kostas på ett elektroniskt inpasseringssystem.

/capmac
Du förmodar helt rätt!
Tack för din klargörande info , du öppnade upp mina ögon lite grann...
Såg just på lite bilder; de här nummerskyltarna, och det som tydligen är kortläsare dyker upp lite här och var, bl.a transformatorstationerna K2, K7, K8.
(P.S. Infon om GBG Energi var inte min, detta visste jag inte, det var myller).
Citera
2008-08-21, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyckelmorfar

Vilken tunnel? Gångtunneln?
Citera
2008-08-21, 14:28
Medlem
Tnl T-vägen T-skolan

Detta låter som det gamla inslaget då man byggde råvattentunneln..
Senast redigerad av viewfinder 2008-08-21 kl. 15:19.
Citera
2008-08-21, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av capmac

/capmac

Vart sitter kortläsarn egentligen?
Citat:
Detta låter som det gamla inslaget då man byggde råvattentunneln..
Har vart där och kollat. Tunneln påminner mycket om Visa mod, den slutar också i vatten fast det fyller upp ändå till taket eftersom tunneln gör en störtdykning just där vattnet börjar. Hur det ser ut därefter vet jag alltså inte.
Det är decimetervis med lera så stövlar är att rekommendera (vilket jag naturligtvis inte hade så det blir till att slänga skorna).

Viewfinder, vet du mer om (den fd) kopplingen till råvattentunneln? Har det bara varit en arbetstunnel?
Man kan ju anta att det borde gå att komma vidare till råvattentunneln med dykartuber och nått att gå lös på den kommande väggen med, fast blir nog svårt just pga vattnet. Hade iallafall vart intressant att veta vad som finns efter vattnet, ingen som har möjlighet att dyka där innan dem stänger igen?

Och så måste jag bara nämna alla intressanta objekt vid skolan, luckor ner i marken och plåtskåp tillhörande Göteborgs Vatten. Nån som vet mer om dessa?
Citera
2008-08-21, 20:32
Medlem
Och så måste jag bara nämna alla intressanta objekt vid skolan, luckor ner i marken och plåtskåp tillhörande Göteborgs Vatten. Nån som vet mer om dessa?[/quote]

Vafan ska du ner där och göra? Har du inte vatten hemma i kranen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in