2004-04-11, 23:43
Medlem
Intressant tråd!
Ett annat tips är området runt Brudaremossen. För er som inte vet var det ligger kan jag meddela att det sitter en över 300 meter hög TV-mast där uppe. Följ bara den så bör ni hitta. Här finns alla möjliga öppningar i berget, bl. a. en port som lätt sväljer en långtradare. Denna har med all säkerhet att göra med vattenförsörjningen. Göteborgs dricksvatten tas, som bekant?, från alelyckan och pumpas vidare upp till Delsjön som ligger precis nedanför Brudaremossen. Härifrån självrinner (osäker) vattnet ner till Lackarebäcksverket i Mölndal. En stor pumpstation på vägen upp till Delsjön ligger 90 meter under Härlanda Tjärn. Även här finns en långtradarport som döljer en förbannat lång bilväg ner i underjorden. Har aldrig varit där nere men stod som barn en gång och lyssnade när en bil var på väg upp och det tog LÅNG tid! Jag vet inte om det finns bilväg hela vägen bort till alelyckan men möjlight att gå/cykla finns med all säkerhet, och det är en bra bit.. Båda portarna kan med lite vilja passeras. (Ovanför portarna finns/fanns ett stålgaller)
Området runt Brudaremossen är även intressant eftersom militären har haft stor verksamhet där uppe. Hela området är fullt med skyttevärn och även lite större bunkrar samt mob-förråd. De flesta av värnen är dock igenfyllda. Hela området är ett skyddsobjekt och bevakas oregelbundet.

Ännu ett tips är Björkö. Hela jävla ön är som en myrstack. Tyvärr förstörde de galningarna allting för cirka 2 år sedan men den företagsamme kan säkert finna en del av intresse likväl. Där finns/fanns riktigt stora bergrum, fasta pjäser, LV-kanoner, radarstationer osv. Jag minns särskilt ett väldigt fräckt LV-värn med en LV-pjäs huserad i en "klimatpåse", typ en tät presenning med cirkulationsfläkt och avfuktare. Fanns även små ledningsbunkrar med datorer, skrivbord fulla med radarloggar och dylikt, logement, kök osv. Allting var för bara 4-5 år sedan VÄLDIGT väl underhållet och verkade användas fullt ut.
Under avvecklandet för 2 år sedan fanns det så mycket ammunition och materiel i berget att de var tvungna att bygga upp provisoriska transportbanor upp ur bunkrarna. Det var en härlig tid..

Väntar med spänning på fler bilder från era äventyr!

Över och ut,
/Tunnelråttan
Citera
2004-04-11, 23:52
Medlem
LonErs avatar
Ja, sorry. Bilderna finns nu även på http://buffy.hogpack.com/menintejustnu/bs . Namnen på bilderna talar för sig själva.
Citera
2004-04-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus
Intressant tråd!
Ett annat tips är området runt Brudaremossen. För er som inte vet var det ligger kan jag meddela att det sitter en över 300 meter hög TV-mast där uppe. Följ bara den så bör ni hitta. Här finns alla möjliga öppningar i berget, bl. a. en port som lätt sväljer en långtradare. Denna har med all säkerhet att göra med vattenförsörjningen. Göteborgs dricksvatten tas, som bekant?, från alelyckan och pumpas vidare upp till Delsjön som ligger precis nedanför Brudaremossen. Härifrån självrinner (osäker) vattnet ner till Lackarebäcksverket i Mölndal. En stor pumpstation på vägen upp till Delsjön ligger 90 meter under Härlanda Tjärn. Även här finns en långtradarport som döljer en förbannat lång bilväg ner i underjorden. Har aldrig varit där nere men stod som barn en gång och lyssnade när en bil var på väg upp och det tog LÅNG tid! Jag vet inte om det finns bilväg hela vägen bort till alelyckan men möjlight att gå/cykla finns med all säkerhet, och det är en bra bit.. Båda portarna kan med lite vilja passeras. (Ovanför portarna finns/fanns ett stålgaller)
Området runt Brudaremossen är även intressant eftersom militären har haft stor verksamhet där uppe. Hela området är fullt med skyttevärn och även lite större bunkrar samt mob-förråd. De flesta av värnen är dock igenfyllda. Hela området är ett skyddsobjekt och bevakas oregelbundet.

Ännu ett tips är Björkö. Hela jävla ön är som en myrstack. Tyvärr förstörde de galningarna allting för cirka 2 år sedan men den företagsamme kan säkert finna en del av intresse likväl. Där finns/fanns riktigt stora bergrum, fasta pjäser, LV-kanoner, radarstationer osv. Jag minns särskilt ett väldigt fräckt LV-värn med en LV-pjäs huserad i en "klimatpåse", typ en tät presenning med cirkulationsfläkt och avfuktare. Fanns även små ledningsbunkrar med datorer, skrivbord fulla med radarloggar och dylikt, logement, kök osv. Allting var för bara 4-5 år sedan VÄLDIGT väl underhållet och verkade användas fullt ut.
Under avvecklandet för 2 år sedan fanns det så mycket ammunition och materiel i berget att de var tvungna att bygga upp provisoriska transportbanor upp ur bunkrarna. Det var en härlig tid..

Väntar med spänning på fler bilder från era äventyr!

Över och ut,
/Tunnelråttan

Tack för tipsen klaus! Ja, tv-masten är imponerande, den kanske man skulle ta sig ut till nån dag snart..
Citera
2004-04-15, 09:10
Medlem
NERDs avatar
Strosade i Annedal för några dagar sedan bland dom gamla tegelhusen vid foten av berget upp mot Landala och norra Guldheden. Såg att det fanns en jävla port samt några dörrar in i berget bakom tegelhusen. Man kan inte komma fram till själva porten för det är ett stängsel framför med gallergrind. Där sitter också en entrésignal som man kan trycka på. Det såg ut som folk passerar in där då och då för allt var fräscht och fint. Vad sysslar man med där inne? Har någon en idé?
Citera
2004-04-15, 14:03
Medlem
Landala.. vart nånstans där närmare ? ;P
Citera
2004-05-08, 23:09
Medlem
Björkö

Utanför gbg skärgård. "Militär skyddszon" som håller på att rustas ner.

Ett tips för er som gillar tunnlar. Dock håller dom på å fyller upp allt med betong.
Vet ej hur det är nu men någon tunnel borde det nog finnas kvar.

Även gamal utrustning finns att hitta.
* Förstahjälpen saker
* Oavskjutna Patroner
har jag hittat där
Citera
2004-05-22, 08:57
Medlem
Entren till det stora Eriksbergsbergrummet murades igen för drygt 2 veckor sedan. Skall finnas ytterligare en ingång som vi fann för ett tag sedan när vi var inne och gick i tunnelsystemet som nåddes från det stora bergrummet.
När vi tittade ut genom springor i en rostig dörr såg vi lite gräs på andra sidan, så vi har lite aningar om vart det kan vara, men har inte hittat den entren än..
Citera
2004-05-23, 19:12
Medlem
TSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geocacher
Entren till det stora Eriksbergsbergrummet murades igen för drygt 2 veckor sedan. Skall finnas ytterligare en ingång som vi fann för ett tag sedan när vi var inne och gick i tunnelsystemet som nåddes från det stora bergrummet.
När vi tittade ut genom springor i en rostig dörr såg vi lite gräs på andra sidan, så vi har lite aningar om vart det kan vara, men har inte hittat den entren än..

Den dörren verkade vara ganska bra igenrostad när jag (och Topas) var där, kan nog bli svårt att få upp den...
Citera
2004-05-23, 21:00
Medlem
Psst! De håller på och river gamla tvätteriet och värmecentralen på Sahlgrenska. Står tomt just nu

Och, är det ingen som varit inne i gruvan i Högsbo?
Sprang på den för ett tag sedan, och då var grinden uppbruten. Men jag mötte ett äldre par och hade ingen bra ficklampa. Nu kom jag tillbaka ikväll, men då hade Park & Naturförvaltningen slängt upp en ny grind och stakett.
Märkt "Tillträde förbjudet. Rasrisk."

Från stigen innanför grinden går det en trappa upp till gruvan och man ser iallafall in några meter.
Citera
2004-05-24, 00:43
Medlem
TSs avatar
Gruvan i Högsbo låter intressant, Har du lust att dela med dig? PM:a om det känns bättre...

Själv har jag hittat lite nerlagda fabriker/industrier (mindre/mellan-stora) men det verkar vara lite svårt att få med sig nån på det Är det någon som är intresserad så får dom gärna PM:a om det med

Hur som helst ett tips som jag kan lämna öppet i tråden är båtarna vid Gullbergsvasskajen (tror den heter så), den kajen som går under götaälvbron ut mot gamlestan, där ligger massa båtar, längst bort på kajen ligger dom risigaste båtarna som är halvt sjukna. I vissa bor det uteliggare, men vissa av båtarna är nog ganska lätta och intressanta nybörjar UE-projekt.
Citera
2004-05-24, 07:01
Medlem
Vart gruvan ligger är väl väldigt självklart: Mellan Gruvgatan och Fältspatsgatan

Två sätt att "approacha" den:

1) Längst in på Fältspatsgatan finns en vändzon. På höger sida ligger en röd liten enplansbyggnad med en MC-klubb. Rakt fram ligger en inhägnad. På höger sida ligger Änggårdsberget. Fortsätt nu till 3)

2) In på Gruvgatan cirka 60 meter innan vägen svänger upp vänster går det in en liten väg till höger. Ta in den och ni ser en inhägnad på er vänstersida. Titta tvärsöver inhägnaden så ser ni gruvöppningen rakt in i berget. Vägen går över i en cykelbana i drygt 60 meter. På andra sidan cykelbanan finns en vändzon för bilar. Fortsätt nu till 3)

3) Mellan berget och inhägnaden från vändzonen sett, så går det en liten asfalterad stig. Följ den och ni kommer fram till en varningsskylt som sitter på en grind som hänger ihop med ett taggtrådsförsett stakett.

Och hur man kommer vidare därifrån, det får ni lista ut själva

Man kan kanske komma från andra hållet också, men det har jag inte klurat ut än...
Citera
2004-05-24, 07:02
Medlem
Ska väl tillägga att jag har försökt luska reda på information, men att det har varit stört omöjligt via internet iallafall.

Men med tanke på namnet på gatorna vid hålet i berget, Gruvgatan, Fältspatsgatan, så är det inte helt otroligt att det har varit en fältspatsgruva??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in