Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-11, 20:37
  #1
Medlem
Gimandalfs avatar
Tja, har tänkt på en sak som jag grubblat på ett tag nu. Om man har en årslig eller månadslig betalning till något företag eller organisation som dras av direkt från kortet kan man besöka banken och låta dem se det?

Jag mailade banken och frågade just detta. Dem svarade att autogiramedgivandet mot bankgiron går och se samma sak med E-fakturemottage med autobetalning men om man har betalat med kortet så går det se i historik på kortköp/uttag.

Fick ett bra svar av dem men inte tillräckligt nöjd. Vi säger att jag prenumererar på en tidning som kostar 10kr/månad och det dras av den 20 Oktober. Om jag nu avbryter prenumerationen och ett fel skulle inträffa så skulle jag få vänta fram till den 20 November och se om dem dragit av 10 kr från mitt konto fastän jag ville avbryta prenumerationen.

Samt att jag tänkte att även om det är med kortbetalning så är mitt kort anslutet till banken. Borde inte dem kunna se vad som är registrerat på kortet eller får man helt enkelt vänta tills transaktionsdatumet inträffar? Samt vad händer om man byter bank får man meddela mottagaren igen?

mvh
gimandalf
__________________
Senast redigerad av Gimandalf 2012-10-11 kl. 21:03.
Citera
2012-10-12, 12:04
  #2
Medlem
antagonistens avatar
Jag förstår inte riktigt vad du menar men det är väl bara att öppna kontohistoriken ett år bakåt i tiden och skriva in namnet på företaget i sökrutan så dyker alla utbetalning till ovan nämnda företag upp.
Citera
2012-10-13, 01:17
  #3
Medlem
Gimandalfs avatar
Ska omformulera mig. Kan jag se inkommande betalningar på hemsidan eller via banken som man registrerat på kortet? Alltså kan man se när företaget ska dra av pengar någon månad innan?

Om jag ska vara ärlig gjorde jag för nästan ett år sen en väldig dum grej. Registrerade mig på ett par prenumerationer på diverse saker och ångrade mig. Det var väl månadslig betalning och någon enstaka som skulle ta en årslig förnyelseavgift. Jag har för mig att jag avbröt prenumerationen men kommer inte ihåg om det var alla. Det börjar närma sig liksom en förnyelse och dem kan dra av en bra summa från mitt konto, så jag vill vara hundra procent säker på att jag avbröt prenumerationen.
Citera
2012-10-15, 09:34
  #4
Medlem
antagonistens avatar
Är du ansluten till e-faktura brukar man få information om kommande betalningar. Om du nu är osäker ang. prenumerationerna så är det väl bara att ringa upp företagen i fråga och höra om du fortfarande står registrerad som kund och i så fall avsluta dina medlemskap.
Citera
2012-10-15, 10:12
  #5
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimandalf
Ska omformulera mig. Kan jag se inkommande betalningar på hemsidan eller via banken som man registrerat på kortet? Alltså kan man se när företaget ska dra av pengar någon månad innan?
Nej, det kan du inte. Det är inte information som din bank har, utan är helt upp till handlaren. De har dina kortdetaljer sparade och drar pengarna när det är dags.
Citera
2012-10-17, 00:05
  #6
Medlem
Gimandalfs avatar
Tackar så mycket för svaren Har dock en sista fråga av nyfikenhet vad som skulle hända med inbetalningen om man avbröt kontot då kan väl inga pengar dras? Om jag byter bank, skulle banken jag bytte till sköta all sånt? Om vi nu säger att jag anslutit med mitt bankkort?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback