• 1
  • 2
2012-10-10, 12:48
Medlem
Soapbars avatar
Jag har rökt relativt regelbundet i snart 4-5 år, men nu har folk på jobbet börjat klaga när man kommer in efter en cigg och stinker rök. Så en av mina kollegor sa att jag skulle börja snusa istället. Jag har aldrig provat snus innan men blev rätt sugen på att börja. Skulle man kunna få en snabb-guide på bra snus och hur man snusar "rätt"? Samt om någon har erfarenhet att gå från cigg till snus och om det är någon som har några händiga tips för det som man kanske inte tänkt på innan.
Citera
2012-10-10, 12:52
Medlem
kalkys avatar
Aldrig gått ifrån cigg till snus så den frågan kan jag inte svara på. Men tycker du ska börja med någon "Tjejsnus" Mint, lakris smak i början, Just för att bli av med rökandet. Eller så går du in på Kronan, General orginal. Jag själv började med Kronan orginal och det tog ett tag i början innan man dyrkade smaken, men det kommer efter ett tag.
Citera
2012-10-10, 12:53
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soapbar
Jag har rökt relativt regelbundet i snart 4-5 år, men nu har folk på jobbet börjat klaga när man kommer in efter en cigg och stinker rök. Så en av mina kollegor sa att jag skulle börja snusa istället. Jag har aldrig provat snus innan men blev rätt sugen på att börja. Skulle man kunna få en snabb-guide på bra snus och hur man snusar "rätt"? Samt om någon har erfarenhet att gå från cigg till snus och om det är någon som har några händiga tips för det som man kanske inte tänkt på innan.
Köp dig en general white dosa (t ex) lägg upp den kommer svida till i tandköttet med du kommer sakna det om 1 månad!
Citera
2012-10-10, 13:08
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Börja med lössnus då, jag märker ingen skillnad mellan cigg och lössnus vad gäller nikotinbehovet och dessutom blir det billigare (iaf den första tiden).
Citera
2012-10-10, 13:17
Medlem
Säger som någon annan, börja med "tjejsnus" t.ex mocca eller catch och sedan börja med någon white sort. Det är bara att testa sig fram

Mvh
Citera
2012-10-10, 13:19
Medlem
Gick från ett halvt paket om dagen i två år till Kronan Vit/Göteborgs Rapé till en början, inte rört en cigarett efter det och det har fungerat skitbra, även trappat ner på nikotinet i samband med övergången.
Men som de andra säger kan en mildare snus vara skönt i början, enda som jag kan uppleva är att typ catch sved lite mer i början men de är ju p.ga inget nikotin
Lycka till
Citera
2012-10-10, 13:27
Medlem
Börja inte med någon "tjejsnus" som folk skriver, gå direkt på riktigt snus! Jag tror en bra start på snusandet är portionssnus. Jag personligen föredrar lössnus, men när det kommer till portion så kör jag white. Så vitportion är att rekomendera! Börja med något billigt som Kronan, Kaliber, Knox etc och prova dig fram.
Citera
2012-10-10, 14:12
Medlem
katastrofernas avatar
Som sagt skit i allt detta "godissnus" gå direkt till riktigt snus. Jag rekommenderar general, kaliber och kronan (original portion) i början då ettan och grov kanske smakar lite starkt för en nybörgare, white portioner rekommenderar jag personligen inte då de är så förbannat torra och smakar i princip ingenting.
Sen ska du givetvis känna efter vilken sida av läppen du tycker att snuset ligger bäst på.
Citera
2012-10-10, 19:25
Medlem
Akkadians avatar
Jag gick från cigaretter till snus för snart ett år sen och jag började med diverse white-sorter men gick ganska fort över till original och lös. Så det är mitt tips. Börja med Grov White/General White eller Göteborg's Rapé White.
Citera
2012-10-10, 19:53
Medlem
ButzChoquins avatar
Mitt tips är General Extra Strong Portion! En "riktigt" snus! Har en god smak som man inte tröttnar på samt att den bjuder riklig på vitamin N (nikotin)!

Lycka till!
Citera
2012-10-10, 20:36
Medlem
storpungens avatar
Jag började snusa lös när jag var elva år. Kör med lös eller mansvariant av portion (Ettan, Grov eller General) på en gång.
Citera
2012-10-11, 02:26
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButzChoquin
Mitt tips är General Extra Strong Portion! En "riktigt" snus! Har en god smak som man inte tröttnar på samt att den bjuder riklig på vitamin N (nikotin)!

Lycka till!

Jag tycker att man tröttnar på det grymt fort, Köpte en stock. När jag var inne på andra dosan så hade jag totalt tröttnat på smaken. Men gillade den starkt i början, har lyckats kränga bort en hel del dosor till kompisar så nu har jag bara en kvar. Kanske ska ta och öppna den och se om jag nu tycker om den igen.

Men On Topic.
Din första dosa så skulle jag rekommendera något billigt. Testa med Kaliber White. Efter det om du känner att du vill köra vidare så tycker jag att du kan testa en dosa General White och efter det kanske testa någon orgenal dosa.

Annars om du vill testa någon av dessa godissnus så går det också. Gillar du lakris så kan jag starkt rekommendera LD Salmiak jag brukar köra med någon sådan dosa till och från men i min mening så går det inte att bara köra med det snuset utan man måste även ha något annat så man får snus smaken till och från.

LD White är även den helt okej och relativt billig, 22 kr på Willys. Orgenalen är helt OK den med men kanske inget man ska starta med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in