Citat:
Ursprungligen postat av det-avancerade-djuret
Har noga läst igenom dina två inlägg och tänkt en del kring det hela.
"Jag hoppade över ån".
Vad innebär den meningen för dig?
Det var nog allt tills vidare. Tack för fin läsning.
Tack för dina vänliga ord. Det är en kärleksförklaring. Vet du, vi blev båda medlemmar Nov 2009.
Jas, du hoppar över n? Ngt sdant skulle jag nog inte kunna göra.
Men, skämt sido, när jag läste "Jag hoppade över n" s tänkte jag p vattendraget.
Det pminner mig om en annan problemställning :
Antag att en av tangenterna p ditt tangentbord inte fungerar.
Skriv ett mail till Alan och tala om vilken det är (som inte fungerar)!
Det mste i s fall göras indirekt. Du mste kunna tänka ut ngon sorts kunskap som du känner dig övertygad om att Alan har, med hjälp av vilken du kan ange vad du menar.
Ett sätt är att f Alan att först vad det är som inte är där.
En av mina tangentbordstangenter har slutat fungera.
abcdefghijklmnopqrstuvwxyzäö
Jag antar att du ser vilken!
För att kommunikationen ska lyckas är det nödvändigt att Alan har en kunskap om alfabetet som fullständigt överensstämmer med din kunskap om alfabetet.
En annan mycket viktig faktor är att den bokstav som slutat fungera inte har en alltför vital betydelse i språket (förekommer alltför ofta), så att det blir möjligt för dig att i oskadad text utforma instruktioner som medföljer det reducerade alfabetet, och ger anvisningar om hur det ska tolkas.
Fyr v mn tngtbordstngntr hr slutt fungr.
bcdfghjklmnopqrstuvwxyzäö
Jg ntr tt du sr vilk!
Det är fortfarande möjligt att begripa, men vi närmar oss katastrofen.
(Det är intressant att notera, att ju större skada som finns på kommunikationsapparaturen, desto högre intelligens krävs det hos dom kommunicerande för att kommunikationen ska kunna fortgå.
Det vill säga : För att sändaren ska kunna konstruera ett rekonstruerbart meddelande, och för att mottagaren ska klara av att rekonstruera det (Räkna ut hur sändaren har tänkt).)
(Jag har tydligen slutat att hoppa över ån. Det skedde av bara farten. Jag fick annat att tänka på än att simulera funktionshandikapp.)