Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-09, 11:23
  #1
Medlem
Hittade detta guldkorn i Mitt i Sundbyberg:

Demokrativeckan, med start på måndag, ska ge invånarna chansen att träffa sina folkvalda politiker.
Sverigedemokraternas medverkan har väckt debatt – både i kommunhuset och bland Sundbybergsborna
Demokrativeckan pågår mellan den 15 och 22 oktober, initiativet kommer från Europarådet och anordnas i flera kommuner och länder.
Under veckan håller kommunhuset öppet hus och på flera ställen anordnas evenemang och debatter.
Men inbjudan till att medverka i debatterna skickades bara ut till sju av de åtta partierna i fullmäktige.
Sverigedemokraterna, som fick 785 röster i kommunvalet 2010, fick kalla handen. Centerpartiet svarade med bojkott.
– Demokrati är en helig princip. Alla partier ska inkluderas, och gör de inte det väljer vi också att avstå från aktiviteterna, säger kommunalråd Stefan Bergström (C).

Är agerandet bra av C?
Varför visade övriga partier inget stöd?
Varför uteslöts SD från första början?

Jag har sagt det tidigare och står fast vid det: ska man inte rösta SD och väljer Alliansen så är C ett bra alternativ.
Trots Annie.
Tror det vore bra om M förlorade lite styrka inom alliansen.
Citera
2012-10-09, 11:27
  #2
Medlem
Rubriken blev knasig.
Mod får gärna fixa det. Sitter på telefon och kan tydligen inte uppdatera via appen.
Citera
2012-10-09, 11:29
  #3
Medlem
Fanns även enkät till den:
http://minfil.se/Z2o1Y0aeb9
Citera
2012-10-09, 11:31
  #4
Medlem
Det är ju antagligen deras egna förlust. Man kan inte fiska röster genom att inte visa sig i allmänheten bland folket. Dessutom måste man väl ifrågasätta arrangörernas värderingar vad gäller demokratin och åsiktsfriheten. Varför skulle ett parti inte få vara med enbart på grund av avvikande ideologiska synsätt? Alltså, om vi bortser från att det är Sverige vi talar om.

Citat:
Ursprungligen postat av JoelRapo
Fanns även enkät till den:
http://minfil.se/Z2o1Y0aeb9

Nummer två och tre har fattat galoppen, även om de båda skulle rösta V och älska somaliska bidragsinvandrare. För om man döper en temavecka till just "demokrativeckan", hur jävla smart är det då att börja förespråka diktaturliknande ageranden?
__________________
Senast redigerad av hoaz 2012-10-09 kl. 11:40.
Citera
2012-10-09, 11:35
  #5
Medlem
Saccards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Det är ju antagligen deras egna förlust. Man kan inte fiska röster genom att inte visa sig i allmänheten bland folket. Dessutom måste man väl ifrågasätta Centerpartiets värderingar vad gäller demokratin och åsiktsfriheten. Varför skulle ett parti inte få vara med enbart på grund av avvikande ideologiska synsätt? Alltså, om vi bortser från att det är Sverige vi talar om.
Fast nu verkar det ju vara så knasigt att C bojkottar farsen eftersom SD inte bjöds in, med motiveringen att ifall inte alla partier får vara med så går det inte att tala om demokrati.

Jo, jag vet. Ryggmärgsreflexen är ju att partierna krumbuktar sig för att försöka utesluta SD vid varje givet tillfälle så det här är att betrakta som anmärkningsvärt.
Citera
2012-10-09, 11:39
  #6
Medlem
[quote=hoaz]Det är ju antagligen deras egna förlust. Man kan inte fiska röster genom att inte visa sig i allmänheten bland folket. Dessutom måste man väl ifrågasätta Centerpartiets värderingar vad gäller demokratin och åsiktsfriheten. Varför skulle ett parti inte få vara med enbart på grund av avvikande ideologiska synsätt? Alltså, om vi bortser från att det är Sverige vi talar om.



Nummer två och tre har fattat galoppen, även om de båda skulle rösta V och älska somaliska bidragsinvandrare. För om man döper en temavecka till just
Citera
2012-10-09, 11:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Fast nu verkar det ju vara så knasigt att C bojkottar farsen eftersom SD inte bjöds in, med motiveringen att ifall inte alla partier får vara med så går det inte att tala om demokrati.

Jo, jag vet. Ryggmärgsreflexen är ju att partierna krumbuktar sig för att försöka utesluta SD vid varje givet tillfälle så det här är att betrakta som anmärkningsvärt.
Fan nu hände det igen. Jag läste helt fel.

Som jag förstod det hade C bojkottat för att SD hade fått delta. Nu såg jag att så absolut inte var fallet, och mitt föregående inlägg kanske låter mer logiskt.* Men att det fortfarande finns demokrativägrare i samtliga partier är ingen hemlighet. Scenarion där det motsatta händer, att SD har frysts ut från evenemang, TV-program, enkäter osv. händer ju ofta. Alltför ofta. Att SD inte bjöds in till demokrativeckan är ju ett exempel.

*Ändrade det förra inlägget.
Citera
2012-10-09, 12:38
  #8
Avstängd
The-Wise-Gentlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelRapo
Hittade detta guldkorn i Mitt i Sundbyberg:

Demokrativeckan, med start på måndag, ska ge invånarna chansen att träffa sina folkvalda politiker.
Sverigedemokraternas medverkan har väckt debatt – både i kommunhuset och bland Sundbybergsborna
Demokrativeckan pågår mellan den 15 och 22 oktober, initiativet kommer från Europarådet och anordnas i flera kommuner och länder.
Under veckan håller kommunhuset öppet hus och på flera ställen anordnas evenemang och debatter.
Men inbjudan till att medverka i debatterna skickades bara ut till sju av de åtta partierna i fullmäktige.
Sverigedemokraterna, som fick 785 röster i kommunvalet 2010, fick kalla handen. Centerpartiet svarade med bojkott.
– Demokrati är en helig princip. Alla partier ska inkluderas, och gör de inte det väljer vi också att avstå från aktiviteterna, säger kommunalråd Stefan Bergström (C).

Är agerandet bra av C?
Varför visade övriga partier inget stöd?
Varför uteslöts SD från första början?

Jag har sagt det tidigare och står fast vid det: ska man inte rösta SD och väljer Alliansen så är C ett bra alternativ.
Trots Annie.
Tror det vore bra om M förlorade lite styrka inom alliansen.

Nej. Varför skulle det?
För dessa vill att SD ska UT ur riksdagen till vilket pris som helst.
För SD är ett hot mot diktaturen.

Centerpartier börjar bli mer och mer desperata för att förstöra för SD.

/ Winston D Thackeray
Citera
2012-10-09, 12:46
  #9
Medlem
Rubrik ändrad / mod
Citera
2012-10-09, 12:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wise-Gentleman
Nej. Varför skulle det?
För dessa vill att SD ska UT ur riksdagen till vilket pris som helst.
För SD är ett hot mot diktaturen.

Centerpartier börjar bli mer och mer desperata för att förstöra för SD.

/ Winston D Thackeray

På vilket sätt förstör man för SD genom att ge stöd åt deras demokratiska rätt?
Tycker det verkar vara lite feminist-retorik över det.

Kvinnor spelar gitarr, det är för att roa männen.
Kvinnor spelar inte gitarr, för männen förvägrar dem rätten att stå i centrum och roa.

Skärp dig.
Citera
2012-10-09, 13:14
  #11
Medlem
zizacons avatar
Haha, det är verkligen komiskt att ha en demokrativecka och strunta i ett parti som bevisligen valts in på demokratisk väg. De kan väl ha PK-vecka istället, det verkar ju vara det som det går ut på, demokrati är det sannerligen inte, för i en riktig demokrati får också alla åsikter komma fram.
Citera
2012-10-09, 13:54
  #12
Medlem
MrJackssons avatar
Det här är farligt. Om jag inte visste bättre skulle jag fyllas av hopp!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback