2019-11-15, 19:16
Medlem
JustZlatans avatar
Kina ska vara jävligt försiktiga nu så att Trump inte bombar sönder landet tillbaka till medeltiden. Kina ska inte säga vad svenska ministrar får göra och inte göra.
Citera
2019-11-15, 20:19
Medlem
Snapcounts avatar
– Verbal brutalitet

Kommentator Björn Wiman i Dagens Nyheter kaller Kinas utspill «en ny rekord i verbal brutalitet» og spør hvorfor måten Kina opererer på, ikke vekker sterkere reaksjoner internasjonalt.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pLxqLE/kina-truer-sverige-med-konsekvenser-paa-grunn-av-prisutdeling

Hö-hö...

Vad var det jag sa Ola ?

P.s

Det tog 6 år innan Norge skamset kröp till korset. Skall bli intressant att följa med detta. För Peking har detta bara börjat..
Citera
2019-11-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Det är sjukt att man har kameror nästan överallt i Kina, till och med på skogsparker. Men detta avskräcker kriminella till 99%. Det är mycket svårt att begå brott i Kina i dagsläget. Det samma gäller i Japan. Det finns knappt brottslingar kvar, dem enda som finns är korrumperade inom myndigheten mm.

När jag frågade lokalbefolkningen (ungdomarna) angående kamerorna och ansiktsigenkännande system hade dem inga problem med det. Dem gillar att det finns kameror överallt på alla allmänna platser! De menade helt enkelt att det är tryggare för alla, då alla brott kan registreras och lösas upp mycket lättare.

Jag tyckte det var konstigt att i allmänna platser fanns det nästan lika många poliser som människor och check point i varje t-bana station! Men det är för att jag är inte uppväxt i ett sådant miljö, men för kineser är det en del av vardagen!

Men jag kände mig aldrig osäker i Kina, Japan eller Korea.

Kinas kameror är en modern form av legalismen som var stort under Han dynastin. Det var Han som enade Kina för 2300 år sedan.
I korthet var ett annat socialt kontrakt än i Sverige. Om du hade gjort ett brott straffades även dina närmsta grannar, de skulle ha hjälpt dig innan du gjorde brottet. Det var naturligt för att risodlingen skulle fungera behövde alla bönder hjälpas ( underhåll av vattenkanaler) Senare dynastier i Kina följde mer Mencius goda råd. Ha sa att det är ett lätt jobb att vara kung. De behöver bara se till
1. Låga skatter
2 Undvik krig
3 Underhåll infrastrukturen och gör landet säkert för dina undersåtar.
Givetvis utvecklades neo kommunikén med tiden.
Citera
2019-11-15, 21:21
Medlem
Sverige skulle aldrig våga ge priset till en islamsk dissident.
Men en kinesisk går bra.
Typiskt den feministiska regeringen.
Kina skickar sina muslimer hit till Sverige som en ursäkt.
https://www.svt.se/nyheter/kina-hotar-porta-kulturministern
Citera
2019-11-15, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är skillnad mellan en rabbin och en främmande makts högsta representant i Sverige.

Men visst: vill Kina bråka med ett EU-land så kommer kommunistpamparna i Kina att få se hur kul det blir för Kina att hamna i ett handelskrig, inklusive tillhörande sanktioner, med EU. Jag som trodde att Kina hade tillräckliga problem med USA och med Ryssland inför de kommande gränsförhandlingarna.

Jag finner hela historien konstig. Det är samma journalister som gillar ÖstTurkistan och dess IS krigare som skriver om denna förläggare.
Kina har inget problem med Islam, HUI muslimer har levt i tusen år i Kina. Ofta har de höga poster inom militären och utrikeshandel. De har en modern version av Islam som många hardcore islamer hatar. Men om dessa HUI läser man inget i Svensk media.
Jag har ingen kunskap om detta förläggare fall, men jag lever mycket hellre i Kina än i ett Turk Mongoliskt Islam land med dess kvinnoförtryck oc...Varför gillar vissa journalister dessa terrorister?
Citera
2019-11-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Men en kinesisk går bra.
När man hör svamlet "vår syn ligger fast på att Gui Minhai självklart ska friges och att yttrandefrihet råder i Sverige" så låter det illa. Att städa rent först framför sin egen dörr hade suttit på sin plats
Citera
2019-11-15, 21:31
Medlem
Citat:
Men en kinesisk går bra.

HUI muslimer i Kina får gärna stanna i Kina, deras mat är underbar.
För omkring 1200 år sedan bosatte sig Persiska och Arabiska handelsmän i Kina. De gifte sig med Kinesiskor och vi fick HUI muslimer. en modern version av Islam. Han och HUI är som syskon, Kinas guldålder var Södra Song som tillslut erövrades av Mongoler med stöd av Turkar. Dessa Mongoler blev senare Muslimer. Många av IS Krigarna är ättlingar till dessa Mongoler.
Senast redigerad av svensk0kina 2019-11-15 kl. 21:33. Anledning: Till
Citera
2019-11-15, 21:35
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Kinas kameror är en modern form av legalismen som var stort under Han dynastin. Det var Han som enade Kina för 2300 år sedan.
I korthet var ett annat socialt kontrakt än i Sverige. Om du hade gjort ett brott straffades även dina närmsta grannar, de skulle ha hjälpt dig innan du gjorde brottet. Det var naturligt för att risodlingen skulle fungera behövde alla bönder hjälpas ( underhåll av vattenkanaler) Senare dynastier i Kina följde mer Mencius goda råd. Ha sa att det är ett lätt jobb att vara kung. De behöver bara se till
1. Låga skatter
2 Undvik krig
3 Underhåll infrastrukturen och gör landet säkert för dina undersåtar.
Givetvis utvecklades neo kommunikén med tiden.

Intressant! Tack för din insyn! Jag älskar helt klart dessa högkulturella och homogena länder som är närbesläktade med varandra. Dvs Japan, Kina och Korea! Mina ögon har öppnat upp sig ju mer jag läser om dessa länder. Att sedan utvecklingen har EXPLODERAT, speciellt i Kina på dessa ynka 20 år ofattbart och otroligt. Som jag sa tidigare, jag besökte nyligen Kina efter 1 år och jag är mållös, hur en stad kan förändras på cirka 11-12 månader! Jag kände knappt igen staden!

Det som slog mig var alla dessa nya höghus och affärsområden som blomstrade upp! Jag kan medge att miljön är något Kina måste satsa hårt på och det gör dem! Nu planterar dem träd så mycket det går, överallt i alla storstäder har dem startat detta plantera träd projekt!

Kinas medelklass växer så det knakar. Jag ser Kina som en ostoppbar drake och jag är smått svartsjuk över deras elit som har kunnat enat landet och börjar nu säkra sina intressen genom avtal, affärer och diplomati. Detta skiljer sig som vissa andra länder som tycker om invadera, sanktionera och kör maffia fasoner!!
Citera
2019-11-16, 08:37
Bannlyst
Citat:
Har hatkärlek till det kineiska undret.
Bättre än islams i alla fall.
Skillnaden e ju att vi har yttrandefrihet i sverige och vi har rätt att kritisera kina.Att kritisera folk och religiiner från mellanöstern och afrika har vi inte. Detta ingår nämligen ej i yttrandefriheten
Citera
2019-11-16, 08:42
Bannlyst
Citat:
HUI muslimer i Kina får gärna stanna i Kina, deras mat är underbar.
För omkring 1200 år sedan bosatte sig Persiska och Arabiska handelsmän i Kina. De gifte sig med Kinesiskor och vi fick HUI muslimer. en modern version av Islam. Han och HUI är som syskon, Kinas guldålder var Södra Song som tillslut erövrades av Mongoler med stöd av Turkar. Dessa Mongoler blev senare Muslimer. Många av IS Krigarna är ättlingar till dessa Mongoler.
Maten underbar? Sist jag var i urumqi var maten allt annat än underbar. Fullt med barnarbetare i restauranten och 100% ohygieniskt
Citera
2019-11-16, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Maten underbar? Sist jag var i urumqi var maten allt annat än underbar. Fullt med barnarbetare i restauranten och 100% ohygieniskt

Du blandar ihop.
Jag pratar om HUI muslimer i Kina. HUI har levt i Kina sen 700, HUI har en modern form av Islam. De klär sig som andra Kineser. Deras färska nudlar finns överallt i Kina.
Urumqi är Turk Muslimer, som långt senare blev muslimer. Många av dem drivs av etnisk Turk Islam, de vill ha en turkisk IS stat i Kina. Där alla skall leva enligt deras version av Islam. Under 1930 talet utropade de ÖstTurkistan och började en slakt av Kristna, HUI muslimer, Han Kineser. Både vitryska soldater och Sovjetiska förband stödde ÖstTurkistan.
Citera
2019-11-16, 09:02
Bannlyst
Citat:
Du blandar ihop.
Jag pratar om HUI muslimer i Kina. HUI har levt i Kina sen 700, HUI har en modern form av Islam. De klär sig som andra Kineser. Deras färska nudlar finns överallt i Kina.
Urumqi är Turk Muslimer, som långt senare blev muslimer. Många av dem drivs av etnisk Turk Islam, de vill ha en turkisk IS stat i Kina. Där alla skall leva enligt deras version av Islam. Under 1930 talet utropade de ÖstTurkistan och började en slakt av Kristna, HUI muslimer, Han Kineser. Både vitryska soldater och Sovjetiska förband stödde ÖstTurkistan.

Det finns bara ett islam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in