Citat:
Ursprungligen postat av
svensk0kina
Kinas kameror är en modern form av legalismen som var stort under Han dynastin. Det var Han som enade Kina för 2300 år sedan.
I korthet var ett annat socialt kontrakt än i Sverige. Om du hade gjort ett brott straffades även dina närmsta grannar, de skulle ha hjälpt dig innan du gjorde brottet. Det var naturligt för att risodlingen skulle fungera behövde alla bönder hjälpas ( underhåll av vattenkanaler) Senare dynastier i Kina följde mer Mencius goda råd. Ha sa att det är ett lätt jobb att vara kung. De behöver bara se till
1. Låga skatter
2 Undvik krig
3 Underhåll infrastrukturen och gör landet säkert för dina undersåtar.
Givetvis utvecklades neo kommunikén med tiden.
Intressant! Tack för din insyn! Jag älskar helt klart dessa högkulturella och homogena länder som är närbesläktade med varandra. Dvs Japan, Kina och Korea! Mina ögon har öppnat upp sig ju mer jag läser om dessa länder. Att sedan utvecklingen har EXPLODERAT, speciellt i Kina på dessa ynka 20 år ofattbart och otroligt. Som jag sa tidigare, jag besökte nyligen Kina efter 1 år och jag är mållös, hur en stad kan förändras på cirka 11-12 månader! Jag kände knappt igen staden!
Det som slog mig var alla dessa nya höghus och affärsområden som blomstrade upp! Jag kan medge att miljön är något Kina måste satsa hårt på och det gör dem! Nu planterar dem träd så mycket det går, överallt i alla storstäder har dem startat detta plantera träd projekt!
Kinas medelklass växer så det knakar. Jag ser Kina som en ostoppbar drake och jag är smått svartsjuk över deras elit som har kunnat enat landet och börjar nu säkra sina intressen genom avtal, affärer och diplomati. Detta skiljer sig som vissa andra länder som tycker om invadera, sanktionera och kör maffia fasoner!!