2013-02-16, 13:25
Medlem
Skaran av GMs fanklubb bestående av stadens värsta WT brudar har iaf varit på plats i rättsalen - med undantag för när de röker = ofta. De sitter som flum och verkar överhuvudtaget inte förstå något.

EH och DS är halv och hel psykopater så naturligtvis kommer de inte att erkänna. De förstår naturligtvis inte att de gjort fel överhuvudtaget. Dem vill naturligtvis få komma ut i frihet igen så att de kan punda vidare och kosta samhället ytterligare slantar.

Det som skrämmer mig mest är att dem tyvärr har hyffsad chans att inte dömas för mord. Domstolen kommer att ha extremt svårt att avgöra om den bevisning som är framlagd verkligen är av sådan degnitet att det når till "ställt utom rimligt tvivel". Förvisso finns det bevis som visar att båda GM varit på plats, men det är ju inte detsamma som bevis för att de faktiskt har haft ihjäl BO. Jag tror att stor del av utgången kommer att handla om i vilken mån domstolen befäster vikt vid TWs vittnesmål. Förvisso, lägger de stor trovärdighet vid henne har hon ändock bara vittnat om att GM varit på plats - inte att de tagit livet av BO.

Som sagt, utgången blir spännande på måndag. Jag fasar för att domstolen på måndag beslutar att GM ska försättas på fri fot i väntan på dom.
Citera
2013-02-17, 12:24
Medlem
Metrioids avatar
Har jag fattat detta rätt, EHs morsa lämnade uppgifter om mordet till polisen så att GM kunde gripas. Men så länge hon inte vill vittna i huvudförhandlingen kommer dessa redan lämnade uppgifter inte få användas som bevis och heller inte vägas in i domen??????? Eller hur funkar det????
Citera
2013-02-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metrioid
Har jag fattat detta rätt, EHs morsa lämnade uppgifter om mordet till polisen så att GM kunde gripas. Men så länge hon inte vill vittna i huvudförhandlingen kommer dessa redan lämnade uppgifter inte få användas som bevis och heller inte vägas in i domen??????? Eller hur funkar det????

Ja, du har förstått det rätt. Modern har använt sin rätt att avstå vittna enl RB 36:3 och vad gäller möjligheten att använda förundersökningsprotokoll etc som bevis är inte möjligt när det gäller en närstående som valt att inte vittna, enl doktrin och praxis.
Citera
2013-02-17, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roughtuoube
Ja, du har förstått det rätt. Modern har använt sin rätt att avstå vittna enl RB 36:3 och vad gäller möjligheten att använda förundersökningsprotokoll etc som bevis är inte möjligt när det gäller en närstående som valt att inte vittna, enl doktrin och praxis.

Om hon nu gick till polisen och berättade vad var det för mening med det då.
Jag tycker att när hon inte vittnar så är det skyddande av brottsling .
Hon vill väl ha rätsida av det hela annars hade hon inte gått till polisen?
Citera
2013-02-17, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkokharjag2013
Om hon nu gick till polisen och berättade vad var det för mening med det då.
Jag tycker att när hon inte vittnar så är det skyddande av brottsling .
Hon vill väl ha rätsida av det hela annars hade hon inte gått till polisen?

Hon ville väl göra rätt men ångrade sig sen när hon inser att när han kommer ut så kommer han inte vara glad.
Citera
2013-02-17, 19:42
Medlem
Metrioids avatar
Jag dömmer henne inte för det, det är ju trots allt hennes barn. Men har svårt att fatta att man inte kan väga in sån viktig information när det handlar om mord. Det är ju solklart.

FUP sid 49
"Caroline Hulegårdh besöker polisstationen tillsammans med sin syster Katrin den 121009. Hon berättar att hon är mamma till Emil och Anton Hulegårdh.
På måndag den 8 okt hade hon fått sms från en tidigare arbetskamrat, Therese, där hon skrev att hennes f.d. hus brunnit ner. Hon hade sett en bild på nätet och genast känt igen sitt hus. Caroline säger att Therese tidigare var gift med en Michael Johansson men att de numera är skilda. Michael bor kvar i huset. I samband med separationen var det en del bråk mellan makarna. Emil känner till detta och har, tycker Caroline, tagit ställning för Therese i det bråket.
Senare samma kväll framkom uppgifter i media om att man hittat en kropp i huset. Caroline anade genast att det var Michael man funnit. Hon berättar det för sin son Anton samma kväll. Antons reaktion på det hon berättade blev så stark att hon blev orolig över honom. Han tappade helt färgen i ansiktet och sade ingenting. Caroline förstod att det hänt något, men Anton sade då ingenting.
På förmiddagen dagen efter berättar Anton för Caroline att han varit hos sin bror Emil på lördagkväll och att Emil då berättat att han och Daniel som tänt på huset. Han sade också att de tidigare under veckan hade varit där och slagit ihjäl Michael. De hade använt yxa och kniv och att de hade tejpat honom med silvertejp. Att de använt Michael som "darttavla" och kastat kniv på honom. Emil hade också sagt att det luktade om Michael då de var där på lördagen. Emil hade sagt att han gjort detta för allt Michael hade gjort mot Therese.
Då Anton besökte Emil fanns även Daniel Schneider och en tjej från norrland där."
Senast redigerad av Metrioid 2013-02-17 kl. 20:22.
Citera
2013-02-17, 21:03
Medlem
Tack roughtuoube och mongobengt för att ni delar med er av rättegången till oss som inte har möjlighet att själva närvara.
Vad gäller EH.s mamma så är det ju så att man har rätt att avstå att vittna när man är nära anhörig.är säkert ett svårt dilemma för henne,kanske tänker hon som så att de ändå kommer att bli fällda för det mord de begått utan hennes vittnesmål.Finns ju andra "bevis",t ex hur deras mobiler har rört sig,DNA och annat på mordplatsen.
Har övervakat flera rättegångar i Uddevalla och många gånger förundrat mig över vissa domslut,delar nog roughtuoubes farhågor över hur domslutet kan tänkas bli i Uddevalla tingsrätt.Också svårt att tänka mig att de kan dömas enbart på TWs vittnesmål,hur trovärdig är hon?
Sista dagen imorgon med slutplädering,blir den intressantaste dagen.Är jätteglad om någon på denna tråden har möjlighet att övervaka och delge oss andra hur tongångarna blir imorgon.
Dom i målet lär väl dröja 2-3veckor.Oavsett hur utgången blir så är jag övertygad om att detta mål kommer att gå vidare till hovrätten.
Citera
2013-02-17, 21:59
Medlem
thomasbergwalls avatar
Vad skrämmande denna tråd är. Funderar på var ni får alla fakta från. Tjallas det av polisen eller?
Citera
2013-02-17, 23:14
Medlem
Kopiera och klistra in fattar du eller

Citat:
Ursprungligen postat av thomasbergwall
Vad skrämmande denna tråd är. Funderar på var ni får alla fakta från. Tjallas det av polisen eller?

http://file.st/k78i8S7x/F_runders_kningsprotokoll_B_2674-12.pdf

klicka på länken så får du lite fakta
Senast redigerad av storkokharjag2013 2013-02-17 kl. 23:17. Anledning: skrev fel
Citera
2013-02-17, 23:47
Medlem
Metrioids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomasbergwall

Kanske beror på ovanligt starkt intresse i kombination med ovanligt seriösa hobbydeckare som tillsammans skapar en ovanligt hög trådnivå
Citera
2013-02-18, 06:26
Medlem
Indicierna är ju väldigt starka och många. Mobiltelefon som åker till Hässleröd av sig själv, blodspår från GM på BP, brännskadade kläder, spår av bensin på plats och på kläder, TWs vittnesmål om att de varit på plats som bägge GM förnekar ens har inträffat. Framförallt mobiltelefonen stärker väl TWs vittnesmål.
Släpps dessa fria kommer inte många i Uddevalla att tro på deras oskuld. Erkänn, sitt av er tid och fundera på hur ni ska förbättra er person och era liv.
Citera
2013-02-18, 16:31
Medlem
Som jag befarade; båda GM släpptes nu på fri fot!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in