Citat:
Ursprungligen postat av awfullsinns
Mer än majoriteten dvs 50% nej du där är siffror direkt tagna ur röven, speciellt då vi pratar om återfallsförbrytare där de flesta psykopater får diagnosen i den stora sinnesundersökningen som jag förmodar att han genomgått med tanke på antal domar.
2% beräknas lida av det och då räknar man inte med alla med högfungerande aspd som alldrig blir upptäkta dock sitrer 80-90% av alla grova psykopater bakom galler eller är påväg dit, det ger skrämmande höga siffror vad gäller intagna med diagnosen.
Så nej jag tror inte han lider av det, en aspd i någon grad är troligare( o nej det är inte psykopati, då krävs fler drag av andra ps).
Du har inte läst kriminologi hör jag. Du har jättefel. Gigantiskt fel. Psykopati är en personlighetsstörning, inte en sjukdom som diagnoseras som dito. Därtill, om jag förstår ditt resonemang, utgår du från att alla psykopater är brottslingar? De flesta med en störning såsom psykopat m fl är inte brottslingar, snarare hittar du dem inom politik och näringsliv.
Jag kan inte uttala mig om DS eftersom jag inte känner honom eller ens talat med honom. Men han har ju helt klart ett avvikande beteende.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Avvikande_beteende
Och nej, DS har bara genomgått en liten personutredning enl domstolens noteringar. Det du menar med sinnesundersökning genomförs främst om man misstänker att den misstänkte lider av typ en psykossjukdom eller liknande som kan komma att innebära att man inte ska dömas till fängelse utan till rättspsykiatrisk vård. Att vara psykopat räknas inte som det. Det är ingen direkt sjukdom, det är en störning.