Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-08, 12:05
  #1
Medlem
Det pulserar i min mage och har gjort det i kanske 5 - 6 dagar nu. Har ringt och ska få en tid hos en läkare på vårdcentralen, och jag vet att ni inte kan ställa någon diagnos genom mina ord, men tänkte om någon upplevt något liknande? Det är på höger sida av naveln något lägre ner det pulserar.

Har googlat runt litegrann, och det enda jag hittat är bråck på stora pulsådern, men det verkar jag ju inte ut att ligga i riskzonen för. 20 år, ej överviktig, varken snusar röker, eller dricker alkohol för den delen (endast en gång om året). Däremot sitter jag still mycket och varken tränar eller sportar.

Någon som känner igen sig?
Citera
2012-10-08, 19:01
  #2
Medlem
Jag känner inte igen mig exakt, men hade tidigare ibland problem med ett kraftigt bultande mitt under bröstkorgen. Om jag inte minns fel så ökar blodtillströmningen kraftigt i matsmältningsapparaten efter man har ätit. I mitt fall hjälpte det att minska stressen och äta på andra tider. Kanske ändrad kost och mindre stress kan hjälpa även dig om det är något liknande du råkat ut för.
Citera
2012-10-08, 19:18
  #3
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Jag tror nog du kan utesluta aortaaneurym (pulsåderbråck). Det är en ganska ovanlig sjukdom och den kan ofta vara kopplad till buksmärta. Besök din vc.
Citera
2012-10-08, 19:18
  #4
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruttovikt
Det pulserar i min mage och har gjort det i kanske 5 - 6 dagar nu. Har ringt och ska få en tid hos en läkare på vårdcentralen, och jag vet att ni inte kan ställa någon diagnos genom mina ord, men tänkte om någon upplevt något liknande? Det är på höger sida av naveln något lägre ner det pulserar.

Har googlat runt litegrann, och det enda jag hittat är bråck på stora pulsådern, men det verkar jag ju inte ut att ligga i riskzonen för. 20 år, ej överviktig, varken snusar röker, eller dricker alkohol för den delen (endast en gång om året). Däremot sitter jag still mycket och varken tränar eller sportar.

Någon som känner igen sig?

Är du säker på att det inte är den vanliga pulsen som varje människa har pga av aortan?
Om du menar en puls som syns mer när man ligger så är det ingen fara.
Lycka till hos läkaren!
Citera
2012-10-08, 20:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s-n
Jag känner inte igen mig exakt, men hade tidigare ibland problem med ett kraftigt bultande mitt under bröstkorgen. Om jag inte minns fel så ökar blodtillströmningen kraftigt i matsmältningsapparaten efter man har ätit. I mitt fall hjälpte det att minska stressen och äta på andra tider. Kanske ändrad kost och mindre stress kan hjälpa även dig om det är något liknande du råkat ut för.
Kosten ska jag se över, och försöka äta på regelbundna tider. Stressar gör jag inte vad jag vet av, har inte något stressigt jobb (arbetslös) men har nyligen gjort teori -och uppkörning på lastbil, så kanske någon inre stress pga det isåfall.

Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Jag tror nog du kan utesluta aortaaneurym (pulsåderbråck). Det är en ganska ovanlig sjukdom och den kan ofta vara kopplad till buksmärta. Besök din vc.
Okej, några smärtor har jag inte känt av, bara pulserar rätt så hårt. Är rätt så orolig, går här hemma och i princip väntar på att liemannen ska hämta mig. Har fått en tid nästa måndag hos läkare.

Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Är du säker på att det inte är den vanliga pulsen som varje människa har pga av aortan?
Om du menar en puls som syns mer när man ligger så är det ingen fara.
Lycka till hos läkaren!
Jag läste att smala personer lätt kan känna pulsen. Jag har alltid varit smal men har inte tidigare haft såhär. Det kommer och går under dagen, känns lite obehagligt, dessutom störde det min sömn inatt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback