Citat:
Jag vet inte ens vad "könlig förökning" skall betyda.
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Så du tror att alla miljoner år av könlig förökning inte har lett till att det ena könet lämpar sig bättre än det andra att ta hand om avkomma?
Men svaret på frågan är fortfarande nej.
Citat:
Ja, just det - olycksstatistiken är det man hänsyn till - inte biologiska skillnader i folks hjärna.
Ser man till unga män så är försäkringen dyrare, det jämnas ut i 30-årsåldern och blir sedan mindre för män och mer för kvinnor. Just för att olycksstatistiken ser ut som den gör.
Citat:
När det gäller körkortsfrekvensen så tror jag du har fel.
Och vad beror olycksstatistiken på? Varför kör unga män ihjäl sig oftare än unga kvinnor? Är det bara en ren slump? Ungefär lika många unga män som kvinnor har körkort dessutom.
Dessutom undrar jag - vad tror du det är för "biologiska förändring" som uppstår för kvinnor och män i 45-50 års åldern där kvinnor leder olycksstatistiken, för att sedan normaliseras igen?
Citat:
Det ses som en fördom när man klistrar det på individer eller alla - ja.
Nej, men det ses som en fördom att göra ett generellt antagande som passar in på de flesta kvinnor. Varför?
Citat:
När man som du inte förstår innebörden av ett generellt antagande då skall man inte använda sig av det.
Men om det faktiskt finns skillnader i kunskaper och beteende? Är det då "tillåtet" att göra generella antaganden?
Citat:
Kvinnor är till exempel de som förväntas ta hand om barnen och ställa arbete/karriär i andra rummet.
Vad är det för livsvillkor som skiljer män och kvinnor åt, som baseras på fördomar? Ge exempel.
Det finns också muppar som tror att män kan föra kvinnors talan, trots att de inte lever på samma villkor som kvinnor.