2012-10-07, 15:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Så du tror att alla miljoner år av könlig förökning inte har lett till att det ena könet lämpar sig bättre än det andra att ta hand om avkomma?
Jag vet inte ens vad "könlig förökning" skall betyda.

Men svaret på frågan är fortfarande nej.

Citat:
Ser man till unga män så är försäkringen dyrare, det jämnas ut i 30-årsåldern och blir sedan mindre för män och mer för kvinnor. Just för att olycksstatistiken ser ut som den gör.
Ja, just det - olycksstatistiken är det man hänsyn till - inte biologiska skillnader i folks hjärna.

Citat:
Och vad beror olycksstatistiken på? Varför kör unga män ihjäl sig oftare än unga kvinnor? Är det bara en ren slump? Ungefär lika många unga män som kvinnor har körkort dessutom.
När det gäller körkortsfrekvensen så tror jag du har fel.

Dessutom undrar jag - vad tror du det är för "biologiska förändring" som uppstår för kvinnor och män i 45-50 års åldern där kvinnor leder olycksstatistiken, för att sedan normaliseras igen?

Citat:
Nej, men det ses som en fördom att göra ett generellt antagande som passar in på de flesta kvinnor. Varför?
Det ses som en fördom när man klistrar det på individer eller alla - ja.

Citat:
Men om det faktiskt finns skillnader i kunskaper och beteende? Är det då "tillåtet" att göra generella antaganden?
När man som du inte förstår innebörden av ett generellt antagande då skall man inte använda sig av det.

Citat:
Vad är det för livsvillkor som skiljer män och kvinnor åt, som baseras på fördomar? Ge exempel.
Kvinnor är till exempel de som förväntas ta hand om barnen och ställa arbete/karriär i andra rummet.

Det finns också muppar som tror att män kan föra kvinnors talan, trots att de inte lever på samma villkor som kvinnor.
Citera
2012-10-07, 15:22
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cedrick
Vad är det för känslor som kvinnor har som män saknar? Vad är det i praktiken som män saknar? Är pappor själlösa på nåt sätt? Är de psykopater de flesta eller vad är det du säger egentligen?
Känslor för barnet, de känner mer att de måste ta hand om barnet. Kvinna går omkring i nio månader med barnet, en mängd hormoner frigörs som bidrar till känslor som män inte kan uppleva. Nej, man är inte psykopat för att man inte känner lika starka känslor. En psykopat är en människa med avsaknad av empati och skuldkänslor, och har inget med detta att göra.
Citera
2012-10-07, 15:27
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag vet inte ens vad "könlig förökning" skall betyda.
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nlig_f%C3%B6r%C3%B6kning
Citat:
Men svaret på frågan är fortfarande nej.
Kul att du uttalar dig om saker du inte läst på om.
Citat:
Ja, just det - olycksstatistiken är det man hänsyn till - inte biologiska skillnader i folks hjärna.
Om du tar dig tid att läsa vad jag faktiskt skriver, så kanske du kan få in i din hjärna vad jag försöker få fram. Vad BEROR det på att olycksstatistiken ser ut som den gör? Är det bara en slump?
Citat:
När det gäller körkortsfrekvensen så tror jag du har fel.
Jaså det tror du? Okej, kan du visa mig en källa?
Citat:
Dessutom undrar jag - vad tror du det är för "biologiska förändring" som uppstår för kvinnor och män i 45-50 års åldern där kvinnor leder olycksstatistiken, för att sedan normaliseras igen?
Unga män är mer riskbenägna, men sådant försvinner med åldern. Sedan leder kvinnorna, sedan när de är ännu äldre så är det fler män som kör. Så tror jag.
Citat:
Det ses som en fördom när man klistrar det på individer eller alla - ja.
Det är alltså en fördom att hävda att människor har ögon?
Citat:
När man som du inte förstår innebörden av ett generellt antagande då skall man inte använda sig av det.
Vad har jag inte förstått med uttrycket "generellt antagande"?
Citat:
Kvinnor är till exempel de som förväntas ta hand om barnen och ställa arbete/karriär i andra rummet.
Inte längre, män pressas mer och mer att ta hand om barnen, samtidigt som kravet på karriär ligger mycket hårdare än för kvinnor.
Citera
2012-10-07, 15:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Känslor för barnet, de känner mer att de måste ta hand om barnet. Kvinna går omkring i nio månader med barnet, en mängd hormoner frigörs som bidrar till känslor som män inte kan uppleva. Nej, man är inte psykopat för att man inte känner lika starka känslor. En psykopat är en människa med avsaknad av empati och skuldkänslor, och har inget med detta att göra.
Hur vet du detta?
Är du kvinna och har fött barn? Har du egna barn?
Är i så fall din oförmåga (om du är man) giltig för alla?
Citera
2012-10-07, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Vi vet inte den faktiska orsaken bakom, det är sant. Men historiskt sett blir alltid en regim mer avslöjande i sina intentioner när dess verksamhet blir alltmer uppenbar för dess invånare. Regimen brukar då inte längre ta några hänsyn till eventuella falluckor (som ex. USA:s Syrienintervention) och tenderar alltid att skynda på sina intentioner tills dess att man når en punkt där ingenting kan förändras och det ställda kravet blir "anpassning". Jag tror det är dit vi börjar närma oss. Här befinner sig den förda mångkulturella politiken på samma träd som den feministiska.

Så kan det vara.
Citera
2012-10-07, 15:31
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Hur vet du detta?
Är du kvinna och har fött barn? Har du egna barn?
Är i så fall din oförmåga giltig för alla?
Haha, är du man och vet hur män känner för sina barn? Det funkar att fråga åt andra hållet också nämligen.

Som sagt, när kvinnan går igenom graviditeten så frigörs en massa hormoner, som inte förekommer hos män. Detta gör att kvinnan utvecklar särskilda känslor för barnet, som mannen inte kan uppleva. Mannen kan dock älska barnet, men han känner inte det kvinnan känner. Låter det orimligt?
Citera
2012-10-07, 15:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nlig_f%C3%B6r%C3%B6kning

Kul att du uttalar dig om saker du inte läst på om.
Ärligt talat - jag förstår fortfarande inte vad konceptet att "hur barn blir till" har med mäns förmåga att ta hand om barn att göra - vilket var din följdfråga.

Citat:
Om du tar dig tid att läsa vad jag faktiskt skriver, så kanske du kan få in i din hjärna vad jag försöker få fram. Vad BEROR det på att olycksstatistiken ser ut som den gör? Är det bara en slump?
Återigen - vilken biologisk förändring är det då som inträffar när kvinnor och män bli 45-50 år, och sedan normaliseras?

Citat:
Jaså det tror du? Okej, kan du visa mig en källa?
Du gör alltså ett påstående helt taget ur luften och det skall tas som sanning, annars är det min sak att fixa källa. Skulle inte tro det.

Citat:
Unga män är mer riskbenägna, men sådant försvinner med åldern. Sedan leder kvinnorna, sedan när de är ännu äldre så är det fler män som kör. Så tror jag.
Så just mellan 45-50 så får kvinnor en biologisk förändring och fler kvinnor kör, sedan normaliseras hjärnan igen och kvinnor slutar köra bil? Jaha .... låter ju som .... ett av dina påhitt ja.

Citat:
Det är alltså en fördom att hävda att människor har ögon?

Vad har jag inte förstått med uttrycket "generellt antagande"?
Tycker ditt exempel med ögon är rätt talande för hur meningsfull en sådan diskussion är.

Citat:
Inte längre, män pressas mer och mer att ta hand om barnen, samtidigt som kravet på karriär ligger mycket hårdare än för kvinnor.
Jo, det är fortfarande sant - kravet på att arbeta - inte att göra karriär för det är det få som gör - är högre idag på kvinnor än förr, men ansvaret för barnet förväntas fortfarande kvinnorna ta, vilket i sig påverkar just deras möjligheter att göra karriär.
Citera
2012-10-07, 15:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Haha, är du man och vet hur män känner för sina barn? Det funkar att fråga åt andra hållet också nämligen.
Jag vet hur väldigt kompetenta många män är när det gäller att ta hand om sina barn, och har sett vilken nära symbios som uppstår mellan far och barn.

Det går på intet sätt att hävda att den relationen skulle vara mindre viktig eller mindre värd än den mellan mor och barn - tvärtom, fullt likvärdig vill jag hävda.

Citat:
Som sagt, när kvinnan går igenom graviditeten så frigörs en massa hormoner, som inte förekommer hos män. Detta gör att kvinnan utvecklar särskilda känslor för barnet, som mannen inte kan uppleva. Mannen kan dock älska barnet, men han känner inte det kvinnan känner. Låter det orimligt?
Ja, det låter orimligt att du inbillar dig att du kan gradera vad som är viktigast eller vem som känner starkast. Helt befängt faktiskt.

Du svarade inte på frågorna - och därmed utgår jag ifrån att du inte har barn och faktiskt inte vet ett smack om vad du talar om heller.
Senast redigerad av micro113 2012-10-07 kl. 15:44.
Citera
2012-10-07, 15:44
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ärligt talat - jag förstår fortfarande inte vad konceptet att "hur barn blir till" har med mäns förmåga att ta hand om barn att göra - vilket var din följdfråga.
Men du tror alltså inte att så många miljoner år av könlig förökning kan ha bidragit till att honan känner lite andra känslor för avkomman än vad hannen gör?
Citat:
Återigen - vilken biologisk förändring är det då som inträffar när kvinnor och män bli 45-50 år, och sedan normaliseras?
Hur ska jag kunna veta det? Hormonförändringar, barnafödande, kan vara vad som helst. Anledningen till att unga män är överrepresenterade beror på unga mäns benägenhet att ta risker. Tänk på att du just nu sitter och debatterar med en ung man som stundom kör aningen vårdslöst. Gissa vad jag gjorde i går kväll? Körde i 190 på en älgtät sträcka utan viltstängsel. Varför? För att jag tyckte det var kul. Tror inte många tjejer i min ålder gör så.
Citat:
Du gör alltså ett påstående helt taget ur luften och det skall tas som sanning, annars är det min sak att fixa källa. Skulle inte tro det.
Okej, när jag tog körkort upplevde jag könsfördelningen som väldigt jämn, och jag har kollat runt med klasskamrater och liknande, och tycker mig se en ganska jämn fördelning av körkort könen emellan. Fler män med A-körkort dock.
Citat:
Så just mellan 45-50 så får kvinnor en biologisk förändring och fler kvinnor kör, sedan normaliseras hjärnan igen och kvinnor slutar köra bil? Jaha .... låter ju som .... ett av dina påhitt ja.
Kvinnor i 50-årsåldern låter oftast mannen köra, så de kör inte lika mycket som yngre kvinnor.
[quote=micro113]Tycker ditt exempel med ögon är rätt talande för hur meningsfull en sådan diskussion är./QUOTE]
Det är bara ett exempel. Man kan säga att människor har ögon, trots att det finns människor som inte har det.
Citat:
Jo, det är fortfarande sant - kravet på att arbeta - inte att göra karriär för det är det få som gör - är högre idag på kvinnor än förr, men ansvaret för barnet förväntas fortfarande kvinnorna ta, vilket i sig påverkar just deras möjligheter att göra karriär.
Dock är kravet att göra karriär lika hög för män som det alltid har varit, plus att vi har fått krav att ta hand om barnet lika mycket som kvinnan.
Citera
2012-10-07, 15:47
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Jag vet hur väldigt kompetenta många män är när det gäller att ta hand om sina barn, och har sett vilken nära symbios som uppstår mellan far och barn.

Det går på intet sätt att hävda att den relationen skulle vara mindre viktig eller mindre värd än den mellan mor och barn - tvärtom, fullt likvärdig vill jag hävda.
Visst kan de vara kompetenta och så, men jag ställer mig mycket tveksam till att de känner samma känslor som modern till barnet gör. Ett barn behöver en pappa, helt klart, men jag tror inte pappan ensam är lika bra på att ta hand om barnet som mamman ensam är.
Citat:
Ja, det låter orimligt att du inbillar dig att du kan gradera vad som är viktigast eller vem som känner starkast. Helt befängt faktiskt.

Du svarade inte på frågorna - och därmed utgår jag ifrån att du inte har barn och faktiskt inte vet ett smack om vad du talar om heller.
Jaha, vad du anser om mina teorier kan inte jag göra något åt. Jag resonerar med evolutionär grund som stöd, och tänker att arterna utvecklas och påverkas av miljön, där den bäst anpassade överlever och för sina gener vidare. Jag kanske ska tänka ur ett mer religiöst perspektiv, och säga att alla är skapade av Gud, exakt lika fast med olika utseende. Men jag tror inte att det beskriver verkligheten särskilt bra.

Nej, jag har inga barn. Så nu fick du svar. Jag tar mig dock friheten att forska i ämnet ändå.
Citera
2012-10-07, 15:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men du tror alltså inte att så många miljoner år av könlig förökning kan ha bidragit till att honan känner lite andra känslor för avkomman än vad hannen gör?
Nej. Nu har du frågat upprepade gånger. Nej, jag tror inte mannen känner mindre och jag tror inte han är mindre lämplig att ta hand om barn. Förstå svaret.

Citat:
Hur ska jag kunna veta det? Hormonförändringar, barnafödande, kan vara vad som helst. Anledningen till att unga män är överrepresenterade beror på unga mäns benägenhet att ta risker. Tänk på att du just nu sitter och debatterar med en ung man som stundom kör aningen vårdslöst. Gissa vad jag gjorde i går kväll? Körde i 190 på en älgtät sträcka utan viltstängsel. Varför? För att jag tyckte det var kul. Tror inte många tjejer i min ålder gör så.
Jag har också alltid gillat att köra fort, och jag vet att många tjejer/kvinnor gör just det - i varierade åldrar.

Det kanske bara handlar om att killar i högre grad är jäkligt oskickliga helt enkelt.

Citat:
Okej, när jag tog körkort upplevde jag könsfördelningen som väldigt jämn, och jag har kollat runt med klasskamrater och liknande, och tycker mig se en ganska jämn fördelning av körkort könen emellan. Fler män med A-körkort dock.
Tittar man runt på gymnasieskolorna är det definitivt så att det är mest killar som tar körkort tidigt - eftersom det är killar som går de linjer där man får ta körkort som en del i gymnasieutbildningen och alltså i princip per automatik får ett körkort i handen vid en given tidpunkt.

Citat:
Kvinnor i 50-årsåldern låter oftast mannen köra, så de kör inte lika mycket som yngre kvinnor.

Du menar att mellan 45-50 så kör de själva sedan får de en uppenbarelse och låter mannen ta över ratten ... eller hur tänker du?
Förklara.

Citat:
Det är bara ett exempel. Man kan säga att människor har ögon, trots att det finns människor som inte har det.
Ja, man kan säga att det ingår i artbeskrivningen, att sakna ögon är en avvikelse.

Citat:
Dock är kravet att göra karriär lika hög för män som det alltid har varit, plus att vi har fått krav att ta hand om barnet lika mycket som kvinnan.
Nej, kravet för män inte lika högt och förväntan på att män skall göra det är inte lika högt vilket innebär att det inte finns några negativa konsekvenser som spiller över i arbete/karriär med att bli pappa - utan tvärtom positiva effekter. Att bli/vara mamma eller vara fertil kvinna i fel ålder är negativt.
Citera
2012-10-07, 16:01
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Nej. Nu har du frågat upprepade gånger. Nej, jag tror inte mannen känner mindre och jag tror inte han är mindre lämplig att ta hand om barn. Förstå svaret.
Men du har ju ingen biologisk utbildning vad jag förstått. Så att fråga dig vad du tror är som att fråga en strängt troende muslim hur universum bildades.
Citat:
Jag har också alltid gillat att köra fort, och jag vet att många tjejer/kvinnor gör just det - i varierade åldrar.
Inte en chans i universum att unga tjejer kör fort lika ofta som unga killar, det köper jag inte. Vet du inte fler killar som kör för fort och tycker om det? Tänk efter nu.
Citat:
Det kanske bara handlar om att killar i högre grad är jäkligt oskickliga helt enkelt.
Vad beror det i så fall på tror du? Biologiska eller sociala faktorer? Själv tror jag att det beror på att en bil är svårare att manövrera i högre hastigheter, och eftersom killar oftare utsätter sig för sådant så råkar de oftast illa ut.
Citat:
Tittar man runt på gymnasieskolorna är det definitivt så att det är mest killar som tar körkort tidigt - eftersom det är killar som går de linjer där man får ta körkort som en del i gymnasieutbildningen och alltså i princip per automatik får ett körkort i handen vid en given tidpunkt.
Nja, skulle det vara manlig majoritet så tror jag inte det är med mycket. På tentor lägger vi alltid upp legitimationen på bänken för att de ska veta vilka vi är. Jag går nästan alltid ut först från tentorna, och då brukar jag kolla vilka som har det rosa kortet, och jag tycker mig se lika många killar som tjejer.
Citat:

Du menar att mellan 45-50 så kör de själva sedan får de en uppenbarelse och låter mannen ta över ratten ... eller hur tänker du?
Förklara.
Nej, jag tänker att kvinnor i 50-årsåldern växt upp i ett annat samhälle, och det lever kvar att de förutsätter att mannen kör bättre. I familjer är det i stort sett alltid mannen som kör.
Citat:
Ja, man kan säga att det ingår i artbeskrivningen, att sakna ögon är en avvikelse.
Japp, och precis på samma sätt kan man säga att det ingår i artbeskrivningen att kvinnor är bättre på att ta hand om barn än män.
Citat:
Nej, kravet för män inte lika högt och förväntan på att män skall göra det är inte lika högt vilket innebär att det inte finns några negativa konsekvenser som spiller över i arbete/karriär med att bli pappa - utan tvärtom positiva effekter. Att bli/vara mamma eller vara fertil kvinna i fel ålder är negativt.
Kravet på att män ska göra karriär är enormt. En kvinna kan klara sig rätt bra med låg utbildning, hon behöver bara gifta sig med en man som har bra utbildning. En man har inte det alternativet. Dessutom kämpar man stenhårt för att kravet på att män ska vara hemma med barnet ska bli lika högt som för kvinnan. Då blir det så att män har alla krav, och kvinnan bara hälften. Det är inte rättvist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in