Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Men du har ju ingen biologisk utbildning vad jag förstått. Så att fråga dig vad du tror är som att fråga en strängt troende muslim hur universum bildades.
Jo, jag vet hur barn blir till och jag tror fortfarande inte att det är avgörande för förmågan att ta hand om barn.
Har du börjat få svårt att hålla linjen?
Citat:
Inte en chans i universum att unga tjejer kör fort lika ofta som unga killar, det köper jag inte. Vet du inte fler killar som kör för fort och tycker om det? Tänk efter nu.
Nej, det gör jag inte - det är nog ganska lika på den fronten. Däremot vet jag mer män som är noga med reglerna, eftersom de är yrkeschaufförer och per automatik håller på reglerna när de kör.
Att du sedan inte kan tänka dig att tjejer gillar att gasa hänger nog mer ihop med dina fördomar - som du tycks ha ganska många - än hur verkligheten ser ut faktiskt.
Citat:
Vad beror det i så fall på tror du? Biologiska eller sociala faktorer? Själv tror jag att det beror på att en bil är svårare att manövrera i högre hastigheter, och eftersom killar oftare utsätter sig för sådant så råkar de oftast illa ut.
Eller också beror det på att de har dålig motorik helt enkelt. Svårt att koordinera. Bristande simultanförmåga kanske.
Citat:
Nja, skulle det vara manlig majoritet så tror jag inte det är med mycket. På tentor lägger vi alltid upp legitimationen på bänken för att de ska veta vilka vi är. Jag går nästan alltid ut först från tentorna, och då brukar jag kolla vilka som har det rosa kortet, och jag tycker mig se lika många killar som tjejer.
Du vet att fordonsklasserna på Sveriges gymnasieskolor sannolikt utgör en större grupp i samhället än den du råkar på under en tenta va?
Könsfördelningen i de klasserna är ojämn.
Citat:
Nej, jag tänker att kvinnor i 50-årsåldern växt upp i ett annat samhälle, och det lever kvar att de förutsätter att mannen kör bättre. I familjer är det i stort sett alltid mannen som kör.
Men just mellan 45 och 50 tycker de att mannen kör synnerligen dåligt, så då får han inte köra?
Eller hur förklarar du statistiken i den åldersgruppen?
Citat:
Japp, och precis på samma sätt kan man säga att det ingår i artbeskrivningen att kvinnor är bättre på att ta hand om barn än män.
Nej, det kan man inte. Det är återigen ett exempel på dina felslut och på varför det inte går att diskutera med dig.
Dina fördomar säger att du tror att det är så. Mer sanning än så finns inte bakom det antagandet.
Citat:
Kravet på att män ska göra karriär är enormt. En kvinna kan klara sig rätt bra med låg utbildning, hon behöver bara gifta sig med en man som har bra utbildning. En man har inte det alternativet. Dessutom kämpar man stenhårt för att kravet på att män ska vara hemma med barnet ska bli lika högt som för kvinnan. Då blir det så att män har alla krav, och kvinnan bara hälften. Det är inte rättvist.
Och här fullkomligt sprutar fördomar och vantolkningar.
Dock -- kvinnor och män har inte samma livsvillkor, det säger du ju själv här ovan. Således är det viktigt att kvinnor och män finns jämnt representerade i politiken och på beslutsfattande poster.