2013-11-05, 12:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnxietyBom
Ibland undrar jag varför till exempel satanister, ljusbärare m. fl. anser att man måste vara empatibefriad för att man inte .. tror på kristendomen, andra religioner, sätter vetenskap främst osv.

När vi talar om pådyvlande teister är förklaringen ofta att det rör sig om en projektion med dessa pådyvlande teister som en självutnämnd mall för alla andra.

Det centrala i dessa pådyvlande teisters 'argumentation' är nån form av det återkommande mantrat: " 'Gud' eller kaos" .....

.... vilket naturligvis båda teoretisk och pragmatisk är nonsens.

Men upp på såpboxen ännu engang bästa pådyvlare, och mässa mantrat én gång till (för belägg lär vi knappast få denna gång heller).
2013-11-05, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
När vi talar om pådyvlande teister är förklaringen ofta att det rör sig om en projektion med dessa pådyvlande teister som en självutnämnd mall för alla andra.

Det centrala i dessa pådyvlande teisters 'argumentation' är nån form av det återkommande mantrat: " 'Gud' eller kaos" .....

Men upp på såpboxen ännu engang bästa pådyvlare, och mässa mantrat én gång till (för belägg lär vi knappast få denna gång heller).

Har jag nämnt något av det du nämner?

Jag frågar igen, varför ses empatibefrielse som något positivt i dessa sammanhang? Du kan välja att bara fokusera på själva förmågan och inte tänka på eventuella val och handlingar.
2013-11-05, 13:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Ja:

Citat:
Ibland undrar jag varför till exempel satanister, ljusbärare m. fl. anser att man måste vara empatibefriad för att man inte .. tror på kristendomen, andra religioner, sätter vetenskap främst osv.

Citat:
Jag frågar igen, varför ses empatibefrielse som något positivt i dessa sammanhang? Du kan välja att bara fokusera på själva förmågan och inte tänka på eventuella val och handlingar.

Vem du däremot specifikt talar om och vad din egen position är verkar däremot lite luddigt för mig, så jag uttryckte mig i generelle termer.
2013-11-05, 13:11
Medlem
Citat:
Ja:

Vem du däremot specifikt talar om och vad din egen position är verkar däremot lite luddigt för mig, så jag uttryckte mig i generelle termer.

Generella termer som var fel i förhållande till mig.

Fråga: Varför ses oförmåga till empati som något positivt i dessa sammanhang?

Frågan gör ett antagande om att oförmåga till empati ses som något positivt i sådana sammanhang. Tänk inte på handlingar m.m. utan tänk bara på den förmågan. Vill du protestera mot antagandet är det okej, men mycket verkar tyda på att empatilöshet och hänsynslöshet värderas positivt.

Varför ses det som något positivt?
2013-11-05, 13:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

När ses empatibefrielse som något positivt? Har du något exempel eller är det bara en halmgubbe du konstruerat?
2013-11-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
När ses empatibefrielse som något positivt? Har du något exempel eller är det bara en halmgubbe du konstruerat?

De som är insatta kan nog bäst svara på det. Det är fritt fram att bestrida att avsaknad av empati ses som något positivt. de som stämmer in får gärna berätta om varför det ses som något positivt.
Jag talar inte om specifika handlingar nu.
2013-11-05, 13:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
De som är insatta kan nog bäst svara på det. Det är fritt fram att bestrida att avsaknad av empati ses som något positivt. de som stämmer in får gärna berätta om varför det ses som något positivt.
Jag talar inte om specifika handlingar nu.

Vem har diskuterat empati? Vem står för att avsaknad av empati är något positivt? Vad är det du snackar om? Vad är sammanhanget?
2013-11-05, 13:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Fråga: Varför ses oförmåga till empati som något positivt i dessa sammanhang?

Frågan gör ett antagande om att oförmåga till empati ses som något positivt i sådana sammanhang. Tänk inte på handlingar m.m. utan tänk bara på den förmågan. Vill du protestera mot antagandet är det okej, men mycket verkar tyda på att empatilöshet och hänsynslöshet värderas positivt.

Till synes har MIN fråga ännu inte trängd igenom till dig:

VEM är det som förespråkar och/eller är empatilösa?
2013-11-05, 13:32
Medlem
Citat:
Till synes har MIN fråga ännu inte trängd igenom till dig:

VEM är det som förespråkar och/eller är empatilösa?

Redan nämnt i första frågeställningen. Bestrid antagandet, förklara varför eller bara sluta.
2013-11-05, 13:46
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Redan nämnt i första frågeställningen. Bestrid antagandet, förklara varför eller bara sluta.

Jag tror det vore en god idé om du styrkte ditt antagande.
2013-11-05, 13:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du får nu tydliggöra vem och vad som "redan är nämnd". För det är tämligen luddigt.

Desutom kan du spara dig semantisk dansande med mig, och istället försöka att komme till punkt med enkla svar på enkla frågor.
2013-11-05, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Jag tror det vore en god idé om du styrkte ditt antagande.

Du kan se det som två frågor om du vill.

Ses empatilöshet (förmågan) som något positivt i sådana sammanhang? Det vill säga bland satanister, ormdyrkare och annat. Jag vet inte riktigt vad det är de gör eller tror på.

Isådanafall, varför?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in