2024-01-09, 10:22
Medlem
ljudkellgrens avatar
Du ska be läkaren att skriva ut Aritonin, det är melatonin och inte heller inom högkostnadsskyddet, men kostar 280:- för 100 tab. Har du redan ett recept på melatonin brukar det gå bra att be apotekaren att byta ut det till Aritonin.
Sen tycker även jag att det är underligt att subventionen för vuxna togs bort.
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Ja. Eftersom att ämnet är "läkemedelsklassat" i Sverige så är det tillåtet att köpa ifrån annat EU-land, men det kan stoppas i Tullen, och behöva deklareras och avgift kan tillkomma. Detta är dock mycket låg risk för, eftersom att ditt melatonin du köper från annat EU-land kommer klassas som kosttillskott från det landet. Varor från andra EU-länder kollar Tullen knappt på, det finns inte resurser för detta.

Jag har kollat vidare på FASS, verkar endast som att melatonin-varianter subventioneras och går under förmån till barn-patienter med ADHD. Men jag har inte rotat närmare i detta. Jag hade alltså fel i det jag skrev tidigare, i att det går under förmån. Det går under förmån, men inte till vuxna.

"subventioneras och ingår i högkostnadsskyddet för sömnproblem hos barn och ungdomar 6 till och med 17 år med adhd där sömnhygienåtgärder har varit otillräckliga."

Vill man beställa melatonin ifrån ett EU-land så kan jag rekommendera märket Puritan's Pride. Man kan göra ett konto på Ebay och enkelt hitta en säljare, titta på bra reviews, pris och fraktkostnad.

Här är t.ex. en polsk säljare:

https://www.ebay.com/itm/19527579587...3ABFBMrpSizJdj

En burk med 100 tabletter á 3 mg i Sverige från AGB-Pharma kostar 573 kr. Handlar du från polacken, kan du köpa 240 tabletter á 3 mg för ca 300 kr + frakt. Det är alltså extremt mycket billigare att handla via EU.
Citera
2024-01-14, 00:09
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Du ska be läkaren att skriva ut Aritonin, det är melatonin och inte heller inom högkostnadsskyddet, men kostar 280:- för 100 tab. Har du redan ett recept på melatonin brukar det gå bra att be apotekaren att byta ut det till Aritonin.
Sen tycker även jag att det är underligt att subventionen för vuxna togs bort.

Låter som ett riktigt bra tips. Måste missat Aritonin när jag kollade förpackningar och priser. Orifarm som tillverkare, och dessa är helt legit, svenskt företag och inget indiskt skit.

Gäller väl att hitta en läkare som kan dra det off label, eller förskriva det för jet-lag på pappret, trots insomnia föreligger.

Ja, det är underligt. Men staten vill väl dra in så mycket pengar som möjligt.
Citera
2024-01-14, 11:33
Medlem
ljudkellgrens avatar
Citat:
Låter som ett riktigt bra tips. Måste missat Aritonin när jag kollade förpackningar och priser. Orifarm som tillverkare, och dessa är helt legit, svenskt företag och inget indiskt skit.

Gäller väl att hitta en läkare som kan dra det off label, eller förskriva det för jet-lag på pappret, trots insomnia föreligger.

Ja, det är underligt. Men staten vill väl dra in så mycket pengar som möjligt.
Nja, danskt företag är det. Men det är väl inte helt orimligt att deras produkter tillverkas i Indien ändå.
De flesta läkare skriver ut det vid behov för sömnstörning, mycket hellre än benzo.
Citera
2024-01-17, 23:11
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Nja, danskt företag är det. Men det är väl inte helt orimligt att deras produkter tillverkas i Indien ändå.
De flesta läkare skriver ut det vid behov för sömnstörning, mycket hellre än benzo.

Sant, fast det tillverkas i Sverige också verkar det som. Finns produktion här iaf.

Ja, men melatonin biter inte så bra på svårare sömnproblem. Har du själv fått utskrivet från tillverkaren på recept? Låter som ett bra alternativ till att köpa online via kosttillskottsföretag.
Citera
2024-01-20, 17:46
Medlem
L3nn4rts avatar
Har haft sömnsvårigheter under lång tid. Konstant nu i flera års tid där det är en lång "light" period som sedan följs av en värre period. De byter av varann på något konstigt vis.

I arbetet så jobbar jag väldigt mycket med kroppen och tränar mycket på fritiden, så jag tar ut mig tillräckligt men har ändå sömnsvårigheter. Nu har det blivit så att jag väcks av minsta lilla ljud och det är nästan som att jag inte sover alls. Man kan tappa en nål i golvet och jag vaknar på direkten. Väldigt jobbigt och det gör att jag har kanske max en timmes riktig sömn varje natt. Höga ljud har jag blivit extremt känslig för i vaket tillstånd. Vet inte vad jag ska ta mig till men har nu fått en burk melatonin av en vän som jag tänkt prova för att se om det kan hjälpa.

Jag tog en idag på dagen för jag kände att jag måste försöka få sova. Slängde på en ljudbok och dåsade faktist av rätt skönt, men fick sedan besök och har varit upp sedan dess. Kan man ta en till ikväll innan man lägger sig eller blir det för mycket då?

Edit:
Det är 5mg per piller.
Senast redigerad av L3nn4rt 2024-01-20 kl. 17:49.
Citera
2024-01-21, 00:36
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Har haft sömnsvårigheter under lång tid. Konstant nu i flera års tid där det är en lång "light" period som sedan följs av en värre period. De byter av varann på något konstigt vis.

I arbetet så jobbar jag väldigt mycket med kroppen och tränar mycket på fritiden, så jag tar ut mig tillräckligt men har ändå sömnsvårigheter. Nu har det blivit så att jag väcks av minsta lilla ljud och det är nästan som att jag inte sover alls. Man kan tappa en nål i golvet och jag vaknar på direkten. Väldigt jobbigt och det gör att jag har kanske max en timmes riktig sömn varje natt. Höga ljud har jag blivit extremt känslig för i vaket tillstånd. Vet inte vad jag ska ta mig till men har nu fått en burk melatonin av en vän som jag tänkt prova för att se om det kan hjälpa.

Jag tog en idag på dagen för jag kände att jag måste försöka få sova. Slängde på en ljudbok och dåsade faktist av rätt skönt, men fick sedan besök och har varit upp sedan dess. Kan man ta en till ikväll innan man lägger sig eller blir det för mycket då?

Edit:
Det är 5mg per piller.

Det är inga problem. Däremot kan 2,5 mg räcka. Man får testa sig fram. Många tar för stora doser av melatonin. Det går absolut bra att bryta tabletterna om det inte rör sig om modifierad frisättning. Man kan tugga dem också och svälja ned med lite vatten för snabbare effekt.
Citera
2024-01-21, 14:21
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Det är inga problem. Däremot kan 2,5 mg räcka. Man får testa sig fram. Många tar för stora doser av melatonin. Det går absolut bra att bryta tabletterna om det inte rör sig om modifierad frisättning. Man kan tugga dem också och svälja ned med lite vatten för snabbare effekt.
Ok, kände mig lite dåsig halva dan efter. Är det något som kan släppa efter ett tag?
Kanske är så att kroppen måste vänja sig?
Citera
2024-05-09, 12:13
Medlem
trasig-axels avatar
Jag har fått tag i en tablett melatonin 5mg från orion pharma och tänkte ta den nu. Jag har erfarenhet av alprazolam och jag brukar då äta 1mg och somna kort efteråt och sova djupt. Kan jag förvänta mig någon som helst liknande effekt av detta melatonin? Aaaaldrig använt förut. För den som undrar varför jag försöker sova kl 12 en röd dag så gissar jag att ni inte hatar erat liv lika mycket som jag.
Citera
2024-06-11, 09:01
Medlem
Melatonin små doser?

Hej,

Började ta Melatonin för hjälp med insomning för cirka två veckor sedan. Köpte 3mg pillrena på Apoteket och tog först en halv. för att sedan de sista dagarna hacka upp dem ytterligare, då less is more. Rekommenderad dos är ju faktiskt runt 0.3mg. Men vad jag kan se så finns det inte små doser att köpa i Sverige utan det minsta verkar vara 3mg? Vet någon vart det kan köpas? Vill inte beställa något skit. Det är lite halvt besvärligt att hacka upp ett litet 3mg piller i 10 delar...
Citera
2024-06-11, 09:08
Medlem
Airwave92s avatar
0.3???

Det hjälper ju absolut ingenting. Jag kör 5 mg
Citera
2024-06-11, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Köpte 3mg pillrena på Apoteket och tog först en halv. för att sedan de sista dagarna hacka upp dem ytterligare, då less is more. Rekommenderad dos är ju faktiskt runt 0.3mg.
Var hittar du att 0.3 mg skulle vara en rekommenderad dos? Alltså för att sova, eller tar du dem för något annat ändamål?

Less is more kanske är homeopaterns paroll, men nu är vi i ett forum under "Vetenskap".
Citera
2024-06-11, 09:42
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
0.3???

Det hjälper ju absolut ingenting. Jag kör 5 mg
Det hjälper ju absolut ingenting. Jag kör 15mg imovane.
Kör man melatonin och kan somna så kan man somna på placebo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in