Du ska be läkaren att skriva ut Aritonin, det är melatonin och inte heller inom högkostnadsskyddet, men kostar 280:- för 100 tab. Har du redan ett recept på melatonin brukar det gå bra att be apotekaren att byta ut det till Aritonin.
Sen tycker även jag att det är underligt att subventionen för vuxna togs bort.
Sen tycker även jag att det är underligt att subventionen för vuxna togs bort.
Citat:
Ja. Eftersom att ämnet är "läkemedelsklassat" i Sverige så är det tillåtet att köpa ifrån annat EU-land, men det kan stoppas i Tullen, och behöva deklareras och avgift kan tillkomma. Detta är dock mycket låg risk för, eftersom att ditt melatonin du köper från annat EU-land kommer klassas som kosttillskott från det landet. Varor från andra EU-länder kollar Tullen knappt på, det finns inte resurser för detta.
Jag har kollat vidare på FASS, verkar endast som att melatonin-varianter subventioneras och går under förmån till barn-patienter med ADHD. Men jag har inte rotat närmare i detta. Jag hade alltså fel i det jag skrev tidigare, i att det går under förmån. Det går under förmån, men inte till vuxna.
"subventioneras och ingår i högkostnadsskyddet för sömnproblem hos barn och ungdomar 6 till och med 17 år med adhd där sömnhygienåtgärder har varit otillräckliga."
Vill man beställa melatonin ifrån ett EU-land så kan jag rekommendera märket Puritan's Pride. Man kan göra ett konto på Ebay och enkelt hitta en säljare, titta på bra reviews, pris och fraktkostnad.
Här är t.ex. en polsk säljare:
https://www.ebay.com/itm/19527579587...3ABFBMrpSizJdj
En burk med 100 tabletter á 3 mg i Sverige från AGB-Pharma kostar 573 kr. Handlar du från polacken, kan du köpa 240 tabletter á 3 mg för ca 300 kr + frakt. Det är alltså extremt mycket billigare att handla via EU.
Jag har kollat vidare på FASS, verkar endast som att melatonin-varianter subventioneras och går under förmån till barn-patienter med ADHD. Men jag har inte rotat närmare i detta. Jag hade alltså fel i det jag skrev tidigare, i att det går under förmån. Det går under förmån, men inte till vuxna.
"subventioneras och ingår i högkostnadsskyddet för sömnproblem hos barn och ungdomar 6 till och med 17 år med adhd där sömnhygienåtgärder har varit otillräckliga."
Vill man beställa melatonin ifrån ett EU-land så kan jag rekommendera märket Puritan's Pride. Man kan göra ett konto på Ebay och enkelt hitta en säljare, titta på bra reviews, pris och fraktkostnad.
Här är t.ex. en polsk säljare:
https://www.ebay.com/itm/19527579587...3ABFBMrpSizJdj
En burk med 100 tabletter á 3 mg i Sverige från AGB-Pharma kostar 573 kr. Handlar du från polacken, kan du köpa 240 tabletter á 3 mg för ca 300 kr + frakt. Det är alltså extremt mycket billigare att handla via EU.