2024-06-11, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
0.3???

Det hjälper ju absolut ingenting. Jag kör 5 mg

Finns rätt mycket om du googlar. Personligen somnar jag lika bra på ~0.3-0.5mg som 3mg. Tar jag 3mg så vaknar jag upp hela tiden under natten. Tror kroppen producerar typ 0.08mg per dygn i normala fall.

https://news.mit.edu/2005/melatonin
https://slatestarcodex.com/2018/07/1...anted-to-know/
Senast redigerad av 0xNONE 2024-06-11 kl. 09:47.
Citera
2024-06-11, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Det hjälper ju absolut ingenting. Jag kör 15mg imovane.
Kör man melatonin och kan somna så kan man somna på placebo.

Mjo men nu är ju folk på Flashback hardcore allting. Jag har haft sömnproblem i ungefär sex veckor som bi-effekt av SSRI. Tar jag magnesium och en liten dos melatonin så somnar jag på kvällen, och utan så ligger jag vaken i timtals.
Citera
2024-06-11, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Var hittar du att 0.3 mg skulle vara en rekommenderad dos? Alltså för att sova, eller tar du dem för något annat ändamål?

Less is more kanske är homeopaterns paroll, men nu är vi i ett forum under "Vetenskap".

För att somna primärt. Har testat högre doser också. De högre doserna (3mg) gör så jag vaknar konstant under natten, och är seg i skallen dagen efter. Med låg dos så somnar jag fint utan bi-effekter.

"In earlier research, scientists led by Professor Richard Wurtman, principal investigator for the current study, showed that only a small dose of melatonin (about 0.3 milligrams) is necessary for a restful effect. Taken in that quantity, it not only helps people fall asleep, but also makes it easier for them to return to sleep after waking up during the night--a problem for many older adults.

The researchers also found, however, that commercially available melatonin pills contain 10 times the effective amount. And at that dose, "after a few days it stops working," said Wurtman, director of MIT's Clinical Research Center and the Cecil H. Green Distinguished Professor."
Senast redigerad av 0xNONE 2024-06-11 kl. 09:47.
Citera
2024-06-11, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
För att somna primärt. Har testat högre doser också. De högre doserna (3mg) gör så jag vaknar konstant under natten, och är seg i skallen dagen efter. Med låg dos så somnar jag fint utan bi-effekter.
Jo, men du skrev att 0.3 mg var rekommenderad dos, och jag undrade var du har hittat den informationen.
Citera
2024-06-11, 09:48
Medlem
Citat:
Jo, men du skrev att 0.3 mg var rekommenderad dos, och jag undrade var du har hittat den informationen.

Editerade mitt svar ovan.
Citera
2024-06-11, 09:49
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Mjo men nu är ju folk på Flashback hardcore allting. Jag har haft sömnproblem i ungefär sex veckor som bi-effekt av SSRI. Tar jag magnesium och en liten dos melatonin så somnar jag på kvällen, och utan så ligger jag vaken i timtals.
Hardcore och hardcore? 15mg imovane är ganska vanligt när man har tolerans som kommer snabb.. Men var mer ett svar på han som svara att 0,3 inte hjälper något och han tar 5mg.. Jag anser att om man kan somna på melatonin så har man inga sömnproblem och det bara sitter i huvudet att man måste ta något.

Det som fungerar för dig är alltid bäst och ju mindre desto bättre så öka inte och fortsätt ta så lite som möjligt!
Senast redigerad av Free12 2024-06-11 kl. 09:55.
Citera
2024-06-11, 09:52
Medlem
Citat:

"In earlier research, scientists led by Professor Richard Wurtman, principal investigator for the current study, showed that only a small dose of melatonin (about 0.3 milligrams) is necessary for a restful effect. Taken in that quantity, it not only helps people fall asleep, but also makes it easier for them to return to sleep after waking up during the night--a problem for many older adults.

The researchers also found, however, that commercially available melatonin pills contain 10 times the effective amount. And at that dose, "after a few days it stops working," said Wurtman, director of MIT's Clinical Research Center and the Cecil H. Green Distinguished Professor."
Har du en länk till själva metastudien?

Vissa saker som man kan läsa i en del artiklar får mig att tro studien kanske inte var så väl genomförd. Som typ.
Citat:
The company Nature's Bounty has since licensed the work, and now the hormone is easily available in the effective dosages.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-11 kl. 09:55.
Citera
2024-06-11, 10:00
Medlem
Citat:
Vissa saker som man kan läsa i en del artiklar får mig att tro studien kanske inte var så väl genomförd. Som typ.

Ja det är möjligt. Men av egen erfarenhet (och andras) har lägre dos varit bättre än hög för mig. Kroppen producerar väl typ 0.01-0.1mg själv under ett dygn, så det låter ju lite mycket att ta en dos som är tiotals eller hundratals gånger större. Googlar man lite så verkar ju diverse "experter" vara överens om att 0.3-1mg är optimal dos.

Tar jag en större dos så vaknar jag hela tiden, ren gissning men kanske för att den stora dosen avtar och kroppen därför tror det är dags att vakna?
Citera
2024-06-11, 10:02
Medlem
Citat:
Googlar man lite så verkar ju diverse "experter" vara överens om att 0.3-1mg är optimal dos.
Tycker mig inte se annat än din länk som rekommenderar den låga dosen (0.3 mg).

Men skit samma, hade du en länk till studien?
Citera
2024-06-11, 10:05
Medlem
var det melanotan eller melatonin som kallades barbie drogen för några år sen? jag tyckte då att det hjälpte lite men det är ju kroppens egna sömn hormon så inte lika starkt som en insomings tablett eller så men mycket hälso sammare och fungerar för många
Citera
2024-06-11, 10:06
Medlem
Citat:
Tycker mig inte se annat än din länk som rekommenderar den låga dosen (0.3 mg).

Men skit samma, hade du en länk till studien?

Är det denna du söker? https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15649737/

Här verkar finnas lite mer länkar https://slatestarcodex.com/2018/07/1...anted-to-know/
Citera
2024-06-11, 10:08
Medlem
Citat:
Är det denna du söker? https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15649737/
Toppen, tack. Ska läsa vid tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto