2018-07-02, 00:15
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Verkar ju vara väldigt individuellt med melatonin.
På vissa verkar det ju tydligen fungera.

Jag är själv ordinerad att ta det vilket jag gör, men ärligt talat tror jag inte det hjälper nånting på mig heller.
Det är först när jag tar mirtazapinen som jag verkligen blir tillräckligt trött för att lyckas somna.

Ja, klart du ska ta! menade inte så. Menade bara att det inte funkar för alla liksom som rubriken typ antyder :P
Citera
2018-07-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Ja, klart du ska ta! menade inte så. Menade bara att det inte funkar för alla liksom som rubriken typ antyder :P

Haha du missförstod nog mitt inlägg.

Jag menade typ samma sak som dig att det verkar vara mer eller mindre helt verkningslöst på mig trots att de flesta tycker att det funkar skitbra att sova på.

Men det kanske bara funkar på dom som har milda sömnsvårigheter
Senast redigerad av Profec 2018-07-02 kl. 23:51.
Citera
2018-08-25, 11:29
Medlem
generalconcretes avatar
Testat Melatonin ett tag men känner ingen anmärkningsvärd effekt. Jag gillar och föredrar Propavan som fungerar klart bättre på mig. Kan sova lätt upp till 10 timmar med viss bieffekt då som dåsighet när jag vaknar och dregel ur munnen.

Men snackar vi sömnkvalité är Propavan att föredra för mig.
Citera
2018-10-18, 23:55
Medlem
Det fungerar inte för mig heller. Känner mig inte mer trött som man tydligen ska.
Inte heller torr i munnen som killen på apoteket pratade om.
Det enda som fungerade 1 enda dag var Mirtazapin. Blev avslappnad i musklerna, det kändes som om jag skulle sjunka igenom sängen. Så det var lätt att bara blunda och försvinna.
Vaknade sedan i obruten följd kanske 7 timmar senare. Var oförskämt "pigg".

Hur kommer det sig att Melatonin kostar nästan 1000kr?
Det ska ju vara som jag förstått det kroppens eget sömnhormon.
Det handlar ju inte om några starka grejer.
Citera
2018-10-19, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orfeous
Det fungerar inte för mig heller. Känner mig inte mer trött som man tydligen ska.
Inte heller torr i munnen som killen på apoteket pratade om.
Det enda som fungerade 1 enda dag var Mirtazapin. Blev avslappnad i musklerna, det kändes som om jag skulle sjunka igenom sängen. Så det var lätt att bara blunda och försvinna.
Vaknade sedan i obruten följd kanske 7 timmar senare. Var oförskämt "pigg".

Hur kommer det sig att Melatonin kostar nästan 1000kr?
Det ska ju vara som jag förstått det kroppens eget sömnhormon.
Det handlar ju inte om några starka grejer.
Samma för mig typ. Fungerar ibland, men egentligen är det ju mest bara mest effektivt när man har problem med den interna "mat och sovklockan".

Enda anledningen till att melatonin är så dyrt i Sverige kan vi tacka TLV för, här kan du läsa deras beslut:
https://www.tlv.se/download/18.46792..._melatonin.pdf

Av någon konstig anledning finns inte någon marknad för melatonin i Sverige(trots tusentals olika märken världen över), därav kan då Apoteksgruppen i Borrby Nr 1 sätta det pris dom kan vilket TLV har godkänt. Min misstanke är för att melatonin i Sverige är läkemedelsklassat medan det i andra länder kan anses vara kosttillskott. Antagligen är regelverket kring detta annorlunda vilket gör att TLV inte kan godkänna detta i Sverige.

Rörigt värre, men så är det jag har uppfattat saken.
Citera
2018-10-19, 00:26
Funkar skitbra för mig, som har problem med att hålla en stabil dygnsrytm med regelbundna sovtider. Blir lite dåsig en timme efter intag men hade jag haft problem med att somna eller sova hade det nog inte räckt.

Hell seger!
Citera
2018-10-19, 03:06
Medlem
Melatonin, melatonin, melatonin.... Det har fungerat totalperfekt i över ett år utan någon doshöjning överhuvudtaget.

Lite historia: Jag har sedan barndomen, så länge jag kunnat minnas, haft svårt att sova. Träffade terapefter, barnpsykologer &c. Ingen lösning alls, bara massa stänga av datorn och sådant skit. Omöjligt att somna inom 3 timmar läggdags. Så när läkarna vänder ryggen mot, så är man på egen hand och hittar gräs. Första gången i hela mitt liv som jag inte avskräcktes från att lägga mig. Att weed så småningom spårade ur är en annan historia. Men jag hade läst någon vetenskapsrapport (kommer inte ihåg nu men liknande som https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5656354/#b9-nss-9-249 plus källor). Det var efter detta jag blev besatt av självdiagnoser. Jag läste på hormonet melatonin, väsentligheten i dess funktion och neurologiska och psykologiska kopplingar.

Jag slutade röka på. Naturligen förstördes min sömn direkt, säkerligen har alla andra effekter av THC et.al. haft sin roll i att ändra grejer. Men melatonin ville jag ha. Jag bytte vårdcentral 10ggr träffade läkare efter läkare, försökte redovisa vad melatonin faktiskt är, medan de ointresserade vände blicken bort och sa att Läkemedelsverket kan bara rekommendera det för 50år+ gubbar. Inte för att det kanske är farligt (vilket forskning i hela världen har motbevisat), men för att de inte bryr sig nog att testa på yngre. Det blev tramadol i stället. Överdos. Skitsömn. Akutpsykiatrin, bad om melatonin, läkaren där skrattade och sa inga problem, han använder det själv.

Jag tro Melatonin fungerar såpass bra på mig eftersom är en pusselbit som saknas. ( Jag misstänker fler saknade pusselbitar, men annan sak) Jag kan fysiskt vara jättetrött, men sinnet är hur klart som helst. Och då menar jag inte kognitivt. Svårt att förklara jag är ju fortfarande skittrött och hade inte kunnat räkna matter. Inte den minsta lilla impuls som ska föreställa sömnighet får jag normalt. Melatonin känns normalt. Liksom, melatonin "stimulerar" mig till sömns. Min hjärna måste få en signal det är dags att sova. Vilket den aldrig fick under 18 år.

Jag rekommenderar Melatonin APL 1mg/ml en flytande lösning. Circadin är helt skräp köp inte den. Om du måste ha tabletter ska det vara Melatonin AGB. Jag läste på nätet att mindre dos hjälper bättre mot insomnia. Högre doser är inte farliga men det blir då mer antioxidativt (MLTN är en antioxidant). Så jag provade och förstod direkt. Jag tar 0,6 ml (0,6mg) och dricker ner det direkt, sen, tar jag 0,6mg till och tar det sublingualt. Hinner knappt läsa ett kapitel i boken. Däckar inom 30 min.
Citera
2018-10-19, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Samma för mig typ. Fungerar ibland, men egentligen är det ju mest bara mest effektivt när man har problem med den interna "mat och sovklockan".

Enda anledningen till att melatonin är så dyrt i Sverige kan vi tacka TLV för, här kan du läsa deras beslut:
https://www.tlv.se/download/18.46792..._melatonin.pdf

Av någon konstig anledning finns inte någon marknad för melatonin i Sverige(trots tusentals olika märken världen över), därav kan då Apoteksgruppen i Borrby Nr 1 sätta det pris dom kan vilket TLV har godkänt. Min misstanke är för att melatonin i Sverige är läkemedelsklassat medan det i andra länder kan anses vara kosttillskott. Antagligen är regelverket kring detta annorlunda vilket gör att TLV inte kan godkänna detta i Sverige.

Rörigt värre, men så är det jag har uppfattat saken.

Har för mig Melatonin APL är billigare?
Citera
2018-10-19, 20:10
Medlem
5-htp, l-tryptofan, l-theanine, rosenrot och magnesium 1 h före sängdags får mig att sova som en kung! Spikmatta gör det lättare för mig att sova med, något att testa för er med sömn problem där ute.
Citera
2018-10-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasha38
Har för mig Melatonin APL är billigare?
Ja, det verkar kostar typ 400 spänn eller nåt men fortfarande... i jämförelse med utlandet så.
Citera
2018-10-20, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyDunky
5-htp, l-tryptofan, l-theanine, rosenrot och magnesium 1 h före sängdags får mig att sova som en kung! Spikmatta gör det lättare för mig att sova med, något att testa för er med sömn problem där ute.
5-hydroxytryptofan är ett steg närmare melatonin (eller serotonin) än rena aminosyran l-tryptofan. Dock är båda dessa ej lagliga att handla i skitlanded Färje. Konstigt nog då l-tyrosin, aminosyran som leder till så många grejer som dopamin, tyroidhormoner, adrenalin, är laglig i Sverige.

Men roligt att det funkar. Har du provat melatonin direkt?

Glömde tillägga i mitt förra inlägg att jag har tagit mikrodoser melatonin i två år och aldrig upplevt tolerans
Senast redigerad av Pasha38 2018-10-20 kl. 05:18.
Citera
2018-10-20, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Ja, det verkar kostar typ 400 spänn eller nåt men fortfarande... i jämförelse med utlandet så.
Jo. På semester i Frankrike gick jag bara in på ett apotek och fick en flaska för under hundralappen. Men man kan inte jämföra utvecklade i-världen med Sverige. Ni kanske inte är insatta men på vejpfronten (e-cigarett PK) gör riksdagsfan mig förbannad. De har tullat och skattat ihjäl nikotin. Sverige har en mentalitet där om man inte forskar på något så är det automatiskt livsfarligt. Typ motsats till innocent until proven otherwise. Samma exempel med melatonin; Läkemedelsverket säger melatonin kan vara farligt för unga eftersom de inte är redo lägga pengar på att undersöka saken.

Tobak är en miljard gånger farligare än två växtbaser glycering och propylenglykol. Nikotin orsakar inte cancer. Visst, det är starkt beroendeframkallande, men effekterna på kroppen rent fysiologiskt kan jämföras med koffein. Vänsterpartiet har nu tullat nikotin som in i och det blir mer än 10ggr billigare att röka riktiga cigg. Jag orkar inte gå igenom uträkningen (finns nog kvar i mina inlägg) men om jag idag köper en mängd nikotin från USA värt $20 hade det skattat och tullats till 6000 svenska.

Att vejpa e cigarett måste vara jättefarligt! tänker ni. Nä de skattar det för de inte har råd att forska och bryr sig inte veta verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in