Melatonin, melatonin, melatonin.... Det har fungerat totalperfekt i över ett år utan någon doshöjning överhuvudtaget.
Lite historia: Jag har sedan barndomen, så länge jag kunnat minnas, haft svårt att sova. Träffade terapefter, barnpsykologer &c. Ingen lösning alls, bara massa stänga av datorn och sådant skit. Omöjligt att somna inom 3 timmar läggdags. Så när läkarna vänder ryggen mot, så är man på egen hand och hittar gräs. Första gången i hela mitt liv som jag inte avskräcktes från att lägga mig. Att weed så småningom spårade ur är en annan historia. Men jag hade läst någon vetenskapsrapport (kommer inte ihåg nu men liknande som
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5656354/#b9-nss-9-249 plus källor). Det var efter detta jag blev besatt av självdiagnoser. Jag läste på hormonet melatonin, väsentligheten i dess funktion och neurologiska och psykologiska kopplingar.
Jag slutade röka på. Naturligen förstördes min sömn direkt, säkerligen har alla andra effekter av THC et.al. haft sin roll i att ändra grejer. Men melatonin ville jag ha. Jag bytte vårdcentral 10ggr träffade läkare efter läkare, försökte redovisa vad melatonin faktiskt är, medan de ointresserade vände blicken bort och sa att Läkemedelsverket kan bara rekommendera det för 50år+ gubbar. Inte för att det kanske är farligt (vilket forskning i hela världen har motbevisat), men för att de inte bryr sig nog att testa på yngre. Det blev tramadol i stället. Överdos. Skitsömn. Akutpsykiatrin, bad om melatonin, läkaren där skrattade och sa inga problem, han använder det själv.
Jag tro Melatonin fungerar såpass bra på mig eftersom är en pusselbit som saknas. ( Jag misstänker fler saknade pusselbitar, men annan sak) Jag kan fysiskt vara jättetrött, men sinnet är hur klart som helst. Och då menar jag inte kognitivt. Svårt att förklara jag är ju fortfarande skittrött och hade inte kunnat räkna matter. Inte den minsta lilla impuls som ska föreställa sömnighet får jag normalt. Melatonin känns normalt. Liksom, melatonin "stimulerar" mig till sömns. Min hjärna måste få en signal det är dags att sova. Vilket den aldrig fick under 18 år.
Jag rekommenderar Melatonin APL 1mg/ml en flytande lösning. Circadin är helt skräp köp inte den. Om du måste ha tabletter ska det vara Melatonin AGB. Jag läste på nätet att mindre dos hjälper bättre mot insomnia. Högre doser är inte farliga men det blir då mer antioxidativt (MLTN är en antioxidant). Så jag provade och förstod direkt. Jag tar 0,6 ml (0,6mg) och dricker ner det direkt, sen, tar jag 0,6mg till och tar det sublingualt. Hinner knappt läsa ett kapitel i boken. Däckar inom 30 min.