2017-10-19, 13:38
Medlem
darkomcfaces avatar
Har testat Melatonin och på mig fungerar det inte överhuvudtaget. Totalt verkningslöst.

mvh
Citera
2017-10-19, 14:06
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewinding
Jag har ett gammalt missbruk bakom mig och gör mitt bästa hålla mig ifrån allt vanebildande.
Jag vill kunna vara produktiv under dagen vilket sömnbristen hindrar mig från, men tyvärr är lergigan/theralen värre i den aspekten då jag får ännu mindre gjort när jag tar dem.

Ett annan rolig grej jag fick var quetiapine, som ges till schizofrena och bipolära.. det var en hemsk upplevelse. Sov helt okej men vaknade upp dagen efter och var inte trött men fortfarande en zombie. Stod helt jävla stilla i huvudet av den skiten istället, blev känslolös och fastnade i tankar och handlingar hela tiden. Tycker det är kul att det första jag läste efter att ha återhämtat mig senare på dagen från det där var att det inte rekommenderades mot sömnsvårigheter.

Är varken schizofren, bipolär och var inte deprimerad vid tillfället så jag vet inte vad den psykologen tänkte när hon gav mig det. Efter det slutade jag träffa psykologer.. då hon jag hade innan gått i pension och det tar fan evigheter innan jag litar på någon.

Glömde nämna att även om jag sover ganska mycket nu på nätterna så har jag istället mardrömmar varje natt utan undantag. Så man blir inte superutvilad då heller.

Fattar att det är missbruk i botten och mycket väl införstådd i vilken problematik du har. Jag går samma sak nämligen.
Målet är drogfrihet. Yes hur bra som helst när man håller sig borta.

Jag förstår bara inte imovane är okej men inte lyrica? Om det är vanebildande du inte vill ha så ser jag faktiskt ingen skillnad. Nu vill jag inte säga till dig vad du ska göra. Recept är ett papper för mig.
Lyrica o imovane är droger.
Ganska lika dessutom. Allt som reagerar på gaba är nästan samma sak No more or less.

Det är lätt att bli över amitiös ta i för mycket för att det sen ska slå tillbaka, det blir nästan sånt bakslag att man faller tillbaka helt. Risken är överhängande iallafall.
Din kropp håller på och ställer om sig. Det går ju inte riktigt att vara helt avhållsam, speciellt inte när det är så färskt för dig. Du har ungefär ett år att bita ihop ordentligt.
Du får tänka på droger och vara sugen som fan, skäms inte för det vi alla känner så. Återfall är helt okej, ska du aldrig glöma. Ditt jobb är att lära dig hantera just sånt här. Viktigaste är att du verkligen bestämt dig att bli drogfri och att du aldrig glömmer hur illa du mått. Skriv upp en stor jävla lapp på dörren kylen överallt. Aldrig mer igen! Men du gör sån enorm omställning just nu. Du måste ju successivt komma in i din nya identitet. Är det så jävla jobbigt för dig att du verkligen måste. Sluta pina dig och lätta på ventilen. Sug är lätt att motstå och det ska du motstå. Men ska du gå ett helt år utan att få sova ordentligt? Det går inte. Eller ska du sitta helt själv utan en kompis. Det kan ta flera år innan man hittar kompisar som är drogfria. Du får inte göra din vardag så jobbig o tråkig att du inte klarar av det. Visst håll borta från vännerna. Men man klarar inte vara själv hur länge som helst. Så belöna dig såppas sällan med att festa att ditt liv inte blir för tråkigt. Du är ingen maskin. Du har en lång resa att göra. Håll dig bara borta från din drug of choice. För mig funkar det att ta lite dos och det måste jag göra 4-7 veckors mellanrum. Sen kan jag åka hem och fokusera på mitt liv igen. Vänner jobb o rubbet det tar tid kan jag lova dig.
Man ljuger för sig själv om man säger att man alltid ska vara drogfri. Alla tar återfall. Viktigast är att vara ärlig o prata om det. Ingen ska döma dig! Du är en stark jävla människa som tagit klivet för att leva drogfritt.
A fan mycket tjöt. Mycket känslor som dyker upp över problematiken som du gör igenom.
Citera
2017-10-19, 14:29
Medlem
Rewindings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Fattar att det är missbruk i botten och mycket väl införstådd i vilken problematik du har. Jag går samma sak nämligen.
Målet är drogfrihet. Yes hur bra som helst när man håller sig borta.

A fan mycket tjöt. Mycket känslor som dyker upp över problematiken som du gör igenom.

Ja det är lätt att känna igen sig i varandra, egentligen OT för denna tråd men skiter i vilket. Känns terapeutiskt.

Jag kanske förklarade lite knäppt, men missbrukade tjack för ca 8år sedan under ca 2 år. Tog mycket skada under den tiden trots att jag intalade mig själv att det bara var självmedicinering för att jag skulle orka med allt. Efter det höll jag mig undan droger men fick då så småningom alla dessa olika recept för sömnen. Det gick bra till en början men så småningom så var blev det att jag längtade tills att få ta mina zolpidem på kvällen så jag kunde somna och släppa alla problem jag haft under dagen. Det var liksom det bästa i mitt liv just då, att jag kunde sova.

Jag insåg ganska snabbt att jag var tillbaks i gamla vanor och kämpade att få det under kontroll då jag ändå kände att zolpidem var det som hjälpt bäst, men i slutändan så fick jag skita i allting och bara leva med förjävlig sömn. Det var bara att bita ihop och utöva självdisciplinen som hjälpte mig att sluta med tjack, slösade dock mycket tid under den tiden med att bara ligga i sängen och "vila" utan att sova, mest för att mina ben och armar värkte så jävla mycket av sömnbristen.

Tror att det var cirkus ett år sedan jag tog något sist. Värt att nämna är att jag håller mig borta från alkohol och allt annat med då missbrukare som man är tar varje ursäkt man kan för att få fly från verkligheten lite. Idag har jag väldigt lite att fly från iallafall så det underlättar ju väldigt mycket, nog fan blir jag sugen när orken inte finns att ringa upp gamla kontakter och få något i näsan men tror det krävs att något väldigt dåligt måste hända i mitt liv innan jag gör det just nu.
Citera
2017-10-19, 15:10
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewinding
Jag har ett gammalt missbruk bakom mig och gör mitt bästa hålla mig ifrån allt vanebildande.
Jag vill kunna vara produktiv under dagen vilket sömnbristen hindrar mig från, men tyvärr är lergigan/theralen värre i den aspekten då jag får ännu mindre gjort när jag tar dem.

Ett annan rolig grej jag fick var quetiapine, som ges till schizofrena och bipolära.. det var en hemsk upplevelse. Sov helt okej men vaknade upp dagen efter och var inte trött men fortfarande en zombie. Stod helt jävla stilla i huvudet av den skiten istället, blev känslolös och fastnade i tankar och handlingar hela tiden. Tycker det är kul att det första jag läste efter att ha återhämtat mig senare på dagen från det där var att det inte rekommenderades mot sömnsvårigheter.

Är varken schizofren, bipolär och var inte deprimerad vid tillfället så jag vet inte vad den psykologen tänkte när hon gav mig det. Efter det slutade jag träffa psykologer.. då hon jag hade innan gått i pension och det tar fan evigheter innan jag litar på någon.

Glömde nämna att även om jag sover ganska mycket nu på nätterna så har jag istället mardrömmar varje natt utan undantag. Så man blir inte superutvilad då heller.

Men fan va konstigt, dina mardrömmar borde slutat vid det här lagret. Dom ska inte hålla på hur länge som helst.
Kanske medicineringen som gjort det ?
En god sömn behöver man Iaf ibland blir ju dum i huvudet att aldrig vara utvilad.
Fick testa hur många mediciner som helst just för det. Jag gav dock upp o tog saken i egna händer. För lyrican ger mig sån kanonsömn. Och det är absolut inget jag gör ofta. Längre intervaller ju mer tiden går. Början kanske en gång i månaden o nu var det 7 månader sen. O behöver nog inga fler nu. Sömnen är viktig för psyket så är det bara
Citera
2017-10-19, 15:28
Medlem
Peyzs avatar
Har du någon diagnos om man får fråga?

Jag har ju adhd, så att jag tar tjack ser jag mer som jag ska kunna fungera. Skiter i vad vården säger, jag vet själv vilken dos jag behöver mer än någon annan. Tjacket har aldrig gett mig några sömnproblem. Det var benzon som fucka upp den biten. Upplever bara psykisk abstinens i nån vecka sen är allt bra igen. Märkligt det där hur andra påverkas. Har själv 10 år bakom mig. Fast jag är iof en av dom få som faktiskt sköter kroppen någorlunda, äter o ser till att återhämta sig med jämna mellanrum osv. Så brukar det ju inte se ut.
Citera
2017-10-19, 15:56
Medlem
Rewindings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Har du någon diagnos om man får fråga?

Jag har ju adhd, så att jag tar tjack ser jag mer som jag ska kunna fungera. Skiter i vad vården säger, jag vet själv vilken dos jag behöver mer än någon annan. Tjacket har aldrig gett mig några sömnproblem. Det var benzon som fucka upp den biten. Upplever bara psykisk abstinens i nån vecka sen är allt bra igen. Märkligt det där hur andra påverkas. Har själv 10 år bakom mig. Fast jag är iof en av dom få som faktiskt sköter kroppen någorlunda, äter o ser till att återhämta sig med jämna mellanrum osv. Så brukar det ju inte se ut.

A-typisk autism, tänk asperger. (A-typisk med avseende på att den inte upptäcktes när jag var barn, även om man såhär i efterhand har konstaterat att mitt beteende stämde fullt in på autism)

Värt att nämna är att jag tidigare gick på antidepp, men har inte tagit något sen början av sommaren 2016. Tog dock lång stund att återhämta mig på många plan från antidepp (skiten förstör verkligen huvudet på så många sätt, rekommenderar ingen att börja även om det hjälpte mig lite under en svår period) så mardrömmarna kanske försvinner så småningom dem med, vad det jag.

Tror snarare dock att jag bara minns att jag haft mardrömmar mycket mer idag än vad jag gjorde förr i tiden, så det kanske bara är samma skit som vanligt men det är mycket svårt att avgöra.

Men ja det går snabbt som fan nedåt när man inte får sömn, mycket tacksam för mina 4h just nu utan någon medicinering även om jag givetvis önskar att det skulle kunna vara bättre.
Citera
2017-12-05, 11:15
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
OT, lite nyfiken, vilken styrka fick du?
Personligen kombinerar jag 0.5mg Melatonin AGB med ett bra Magnesiumpreparat, jag tar båda några timmar innan läggdags och sover mycket bra.

Du betalar högst 2 200:- under ett år för receptbelagda läkemedel.
Du kan läsa om det här
https://www.1177.se/Skane/Regler-och...del-pa-recept/
https://www.apoteket.se/kundservice/...-fungerar-det/
https://www.tlv.se/lakemedel/hogkost...stnadsskyddet/
Inte all receptbelagd skall sägas, finns det vanlig hostmedicin som inte täcks av skyddet så det är inte logiskt för fem öre..

Jag tror att jag ska börja med denna medicin idag, vill slippa ta imovane. Vilken tid ska jag ta den? Jag vill somna typ runt 22-22.30 (måste gå upp rätt tidigt).
Citera
2017-12-05, 11:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Inte all receptbelagd skall sägas, finns det vanlig hostmedicin som inte täcks av skyddet så det är inte logiskt för fem öre..

Jag tror att jag ska börja med denna medicin idag, vill slippa ta imovane. Vilken tid ska jag ta den? Jag vill somna typ runt 22-22.30 (måste gå upp rätt tidigt).
Jag tar min ca 2 timmar innan läggdags, du kan prova dig fram, ta inte för hög dos av melatonin, jag fick bättre effekt när jag gick ned i dos.
Citera
2018-06-28, 23:39
Medlem
800kr kostade min Melatonin AGB-burk 100st på apoteket
Så "billigt" är det inte som nån skrev.
Citera
2018-06-29, 00:06
Medlem
1c9r5s avatar
melatonin funkar typ inte alls på mig
Citera
2018-06-29, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5

Verkar ju vara väldigt individuellt med melatonin.
På vissa verkar det ju tydligen fungera.

Jag är själv ordinerad att ta det vilket jag gör, men ärligt talat tror jag inte det hjälper nånting på mig heller.
Det är först när jag tar mirtazapinen som jag verkligen blir tillräckligt trött för att lyckas somna.
Senast redigerad av Profec 2018-06-29 kl. 00:36.
Citera
2018-06-30, 14:17
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5

Agomelatine är en molekyl baserad på melatonins struktur.
Prova den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in