2012-10-05, 23:36
Medlem
dementeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumpme
Som jag nämnde tidigare så jobbar jag och får ut ca 40 000 netto..
Det är enbart egentjänade pengar. Är inte någon brat eller så som får pengar av päronen..

Se till att föra över en fast summa varje månad till långtidssparande.
Har du ca 40k netto bör du utan problem kunna spara 15k varje månad. Bränn övriga 25 på vad du vill.
Citera
2012-10-05, 23:51
Medlem
ylletrasas avatar
jag kan hjälpa dig att förvalta dina pengar, så du inte slösar upp dom. bara o hojjta till, så ska du få mitt kontonr.
Citera
2012-10-06, 01:07
Medlem
Deluxe.s avatar
Hade samma problem, jobbar som fiskare i Norge. När man kommer hem är det bara dricka som gäller.. Jag begränsade mina "Spending money" till 20-30.000:-. Inte så jätte svårt! :-)
Citera
2012-10-06, 02:55
Medlem
Utopia.s avatar
Lär dig uppskatta god öl som någon sagt tidigare, ett bra tips då drinkar är stört oekonomiskt. Bara där kan du halvera dina utelivskostnader. Sluta hänga på kassa dyra östermalmsställen är ju ännu ett tips, är knappt ens värd att dra dit i den åldern då folk ändå ser ner på en och det är allmänt kass stämning, men smaken är väl som baken. Undvik taxi och att bjuda, det är också inget du bör syssla med för mycket i din ålder,

När det kommer till kläder känner jag igen mig, även om jag inte spenderat alls i samma grad som du så köper jag då och då ett och annat dyrt platt som jag egentligen inte har råd med. Har inga tips där, annat än att försöka köpa endast ett dyrt plagg i månaden, och sug gärna på det plagget ett tag innan du köper. Själv spanar jag in mycket kläder på nätet istället för att gå och spontanshoppa. Visst, det är en annan sorts shoppingkultur, men det är ändå ganska najs att kolla ett plagg på internet flera gånger i veckan under lång tid innan man bestämmer sig för att köpa.

Försök även undvika fasta utifter så som mobil etc. Visst ska du ha mobil, men ens fasta utgifter kan öka rätt fort. Har du exempelvis spotify premium? Usenet? Åkkort? Etc etc. Något som går att dra ner på?

Lycka till!
Citera
2012-10-06, 03:42
Medlem
TaxMonkeys avatar
Du tjänar 40 000 efter skatt och har fortfarande inte förmått dig att flytta hemifrån?
Citera
2012-10-06, 03:49
Medlem
Rois avatar
Så fort du får lönen; köp guld, aktieindexobligationer och annat som det finns lite krångel med att lösa in.
Citera
2012-10-06, 03:51
Medlem
Äsch, man lever bara en gång och pengar är till för att spenderas. Living large sas..
Citera
2012-10-06, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantseeme
Äsch, man lever bara en gång och pengar är till för att spenderas. Living large sas..
Exakt,,,det kommer alltid nya pengar dessutom finns det de som bara gör pengar. Jag är likadan, varför inte!
Man kanske inte lever i morgon.
Citera
2012-10-06, 13:50
Medlem
albostyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumpme
Jo öl kan vara svaret.. Men det är inte bara krogen som stället till det.. Köpte tex kläder för 10 000 vad fick jag då? Ett par jeans, 2 tröjor, 2 t-shirts och en skjorta..

Kan du berätta märket/märkena på kläderna du köpte? Tack.
Citera
2012-10-06, 14:15
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att bli din förmyndare

Eftersom vi är Flashback-vänner så behöver jag inget arvode

Kanske låter för bra för att vara sant, men va gör man inte för denne kära trådskapare...

Naturligtvis så sköter vi allt genom internetbanken, så skicka
du ett PM så hjälper jag dig till ett bättre liv
Citera
2012-10-07, 00:33
Medlem
Skulle inte vara fel om du la upp en bild på ditt lönebesked.

Men för att svara på frågan så för över pengar från kontot varje gång du går ut så du bara har t.ex 1500kr per utgång.
Citera
2012-10-08, 06:55
Medlem
GlennGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Hur gick det för dig blev du mer sparsam eller fortsatte sköta ekonomin precis som förr?

Det styrde upp sig när jag flyttade till egen lägenhet och var tvungen att ta ansvar på ett annat sätt. Mindre pengar att röra sig med nu dock men med andra prioriteringar.

Tror det hade hjälpt dig om du flyttade hemifrån...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in