• 3
  • 4
2012-10-07, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Varför är det egentligen förbjudet med ockerräntor? Det är väl ändå upp till var och en att avgöra vilka man vill eller inte vill ingå avtal med och därefter får man ta konsekvenserna av sitt handlande. Jag förstår ju naturligtvis att det är tänkt som någon slags skydd men det är ju ändå helt befängt, man kan inte skyddas mot allt och alla.

Staten måste självklart försöka skydda sina medborgare. Man kan inte heller kräva av människor att de skall kunna allting. Just nu diskuterar vi ekonomi, men det finns en uppsjö olika situationer där man skulle vara tvungen att vara expert på respektive "sak" för att kunna fatta ett begåvat beslut. Det går ju inte och man kan inte heller kräva det av människor, därför finns det lagar och skydd.
Citera
2012-10-07, 18:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prikrux
De talar sanning, om man sedan tar ett lån så betalar man 10% i ränta på det. Ingenting mer. Lånar man 5000 kornor så kostar det 500 kronor, man betalar alltså tillbaka totalt 5500 kronor och räntan (de 500 kronorna) är avdragsgill.

Fast 10% för en månad är samma sak som 120% i årsränta, ränta räknar man alltid på årsbasis för att det skall vara lätt att jämföra. Effektiv ränta är tänkt att använda på samma sätt som jämförpris i butiker.

De som inte vill förstå detta driver antingen smslånebolag eller så är de helt enkelt för korkade för sitt eget bästa.
Citera
2012-10-07, 21:44
Medlem
I grunden så ser jag inget fel med SMS-lån. Klart att det ska vara enkelt och smidigt att låna. Men har man inte 5000 kr i oktober så har man troligen inte 5500 kr i november när skulden ska betalas. Det gäller därför att skaffa sig en ekonomisk buffert motsvarande minst 3 månadslöner.
Citera
2012-10-08, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Jag satt precis och googlade lite (av tristess) om smslån och förutom företagen själva så skrivs det endast negativt om detta på forum och i media (visserligen några år gamla trådar och artiklar). Okej, man ska förstås inte uppmuntra alla till att ta dess lån men jag undrar bara om alla fortfarande är lika hatiska mot detta typ av lån?

Själv har jag tagit smslån två gånger hittills. Visserligen inga större summor, handlar väl om drygt 1-2000 kr per gång. Jag tyckte villkoren var rätt bra och första gången var det gratis. Andra gången betalade jag 140 kr extra för 30 dagar. Tycker faktiskt det är en skitbra lösning när man har dåligt med pengar en månad. Speciellt när det kommer oväntade utgifter. Så länge man inte lånar mer än vad man kan betala tillbaka ..

varför ens ett sms lån? Har för mig att man kan nu mera låna helt gratis enligt reklam alltså där du slipper betala ränta o skit och för min del vore det orimligt med sms lån i detta fall.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in