2012-10-03, 23:55
Medlem
SmallTowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Har du egna erfarenheter av SMS-lån? De försöker inte lura sina kunder?

Folk går ju med på räntorna. Det står ju i avtalsvillkoren.
Vill man låna till ockerräntor så är det upp till var och en.
Citera
2012-10-04, 10:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmallTown
Folk går ju med på räntorna. Det står ju i avtalsvillkoren.
Vill man låna till ockerräntor så är det upp till var och en.

Egentligen inte, ocker är förbjudet enligt svensk lag vilket gör att sms-låneföretagen verkligen opererar på gränsen mellan lagligt och olagligt.

Att inte någon anmält och försökt driva den saken i domstol vid det här laget är rätt otroligt. Trots allt har fenomenet funnits sedan 2006.
Citera
2012-10-04, 10:32
Medlem
SmallTowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Egentligen inte, ocker är förbjudet enligt svensk lag vilket gör att sms-låneföretagen verkligen opererar på gränsen mellan lagligt och olagligt.

Att inte någon anmält och försökt driva den saken i domstol vid det här laget är rätt otroligt. Trots allt har fenomenet funnits sedan 2006.

Vissa av dessa smslånebolag betalar väl några kronor skatt i Svedala och då kan ju inte pappa staten röra denna heliga kassako. Hur illa de än må gå med befolkningen.
Citera
2012-10-04, 11:56
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusmoms
Ja det är säkert "gratis" första gången, men det är bara ett bondfångeri i grunden. Låt oss säga att du lånar 5k och bränner dessa samma månad. Månaden där på ska du betala tillbaka 5k. Dom första 2 veckorna är allt lungt tills plånboken sinar och du behöver pengar. Du vänder dig åter till Vivus eftersom det var så "lätt och bra". Nu får du betala kanske 300-800kr i avgift.

Det är i min mening vidrigt hur företag får arbeta på detta sätt. Dom som blir straffad i längden är dom som redan har det tuft, låginkomsttagarna.

Varför i hela friden skulle du vända dig till ett företag som tar 300-800 spänn för ett lån på några tusen? Det är ju inte direkt någon hemlighet att sms-lån är dyra?
Citera
2012-10-04, 12:51
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Ja, eftersom dessa oväntade utgifter sällan sker i slutet av månaden så har jag tagit smslån som lösning eftersom jag då kan leva med att ha mindre pengar nästa månad istället. Då vet jag att jag har så mycket mindre att leva för och anpassar mig efter det.
...och när det skiter sig nästa månad så tar du ett nytt SMS-lån för att betala tillbaka det gamla? Man bör alltid räkna på ett "worst case scenario" och oväntade utgifter dyker upp titt som tätt och är något man måste budgetera för (även om den exakta summan kan vara svår att veta på förhand).
Citat:
Varför är det egentligen förbjudet med ockerräntor? Det är väl ändå upp till var och en att avgöra vilka man vill eller inte vill ingå avtal med och därefter får man ta konsekvenserna av sitt handlande. Jag förstår ju naturligtvis att det är tänkt som någon slags skydd men det är ju ändå helt befängt, man kan inte skyddas mot allt och alla.
Citera
2012-10-04, 14:15
Medlem
rutger9999s avatar
Citat:
Hur pålitliga är sms-lån? Jag tänker med dolda avgifter och så vidare. Finns en sida, VIVUS, som under första gånger man lånar har 0 % ränta och man kan låna upp till 5 000 kr. Pratade med de i telefonen nu och de sa att det inte är några dolda avgifter första gången. Talar de sanningen eller luras de?

Första gången man lånar är det skitenkelt och helt gratis!

Folk som tar SMS-lån har aldrig en bra ekonomi (då skulle de aldrig behövt låna från första början).

Nästa månad är personen som vanligt utfattig och behöver snabba stålar, vilket SMS-lånebolag tror du denne personen väljer? Ett oprövat bolag eller det han använde förra månaden? Även om det kostar...
Citera
2012-10-04, 22:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
...och när det skiter sig nästa månad så tar du ett nytt SMS-lån för att betala tillbaka det gamla? Man bör alltid räkna på ett "worst case scenario" och oväntade utgifter dyker upp titt som tätt och är något man måste budgetera för (även om den exakta summan kan vara svår att veta på förhand).
Varför är det egentligen förbjudet med ockerräntor? Det är väl ändå upp till var och en att avgöra vilka man vill eller inte vill ingå avtal med och därefter får man ta konsekvenserna av sitt handlande. Jag förstår ju naturligtvis att det är tänkt som någon slags skydd men det är ju ändå helt befängt, man kan inte skyddas mot allt och alla.

Precis som du skriver, vi har ett systembolag för att skydda ~10% av befolkningen som har problem med alkoholen. Vi har statlig kontroll på spel för att det finns korkskallar som måste hejdas.

Vi har en ockerlagstiftning sedan gammalt för att "procentare" var något riktigt fult som levde på andras olycka - smsbolagen är bara en modern form av "procentare" och deras klienter är varken de mest intellektuellt begåvade eller de ekonomiskt mest stabila..
Citera
2012-10-05, 04:47
Medlem
troubleices avatar
Citat:
...och när det skiter sig nästa månad så tar du ett nytt SMS-lån för att betala tillbaka det gamla?

Nej. Det har jag inte gjort.
Citera
2012-10-05, 11:14
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Precis som du skriver, vi har ett systembolag för att skydda ~10% av befolkningen som har problem med alkoholen. Vi har statlig kontroll på spel för att det finns korkskallar som måste hejdas.
Nu går vi OT men vad förhindrar spelmonopolet? Man kan ju bli portad från Systembolaget om man är en ökänd alkis men det är ju inte så att kassörskan på ICA vägrar att ta emot ett V75-system från en notorisk speltorsk...Dessutom annonseras det ju ganska friskt om Leovegas, Mariabingo och allt vad det heter.
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Nej. Det har jag inte gjort.
Kanske inte, men hade ekonomiska problem uppstått även nästa månad hade du varit illa tvungen för att täcka det förra lånet och så är lånecirkeln igång. Inser du inte hur jävla nära marginalen du lever? Ett sparande, om än bara några hundralappar per månad, är ett måste för din del om du inte vill sitta hos inkassobolagen och Kronofogden inom en snar framtid...
Citera
2012-10-05, 20:36
Medlem
Jag måste säga att TS bekfäftar mina fördomar om folk som tar smslån. Först hade jag lite hopp om motsatsen, men det grusades snabbt. Jag fattar inte hur TS kan tro på sina egna fullständigt motsägelsefulla argument.

TS vill inte "leva som en råtta" bara för att slippa ta sms-lån, men måste lik förbannat leva som en råtta precis lika länge i alla fall. Nej, det stämde inte. Lite längre blir det faktiskt.

Jag kan köpa att det inte alltid är helt fel att ta sms-lån, men TS argument är så jävla urbota korkade att jag nästan tappar tron på mänskligheten.
Citera
2012-10-05, 20:40
Medlem
Citat:
Om man läser lagtexten förstår man ganska bra:

5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

Det handlar helt enkelt om att man inte får utnyttja folk. Jag tycker att det är bra att lagen finns, även man kan tycka att folk får skylla sig själva ibland.
Citera
2012-10-07, 15:04
Medlem
Citat:
Hur pålitliga är sms-lån? Jag tänker med dolda avgifter och så vidare. Finns en sida, VIVUS, som under första gånger man lånar har 0 % ränta och man kan låna upp till 5 000 kr. Pratade med de i telefonen nu och de sa att det inte är några dolda avgifter första gången. Talar de sanningen eller luras de?

De talar sanning, om man sedan tar ett lån så betalar man 10% i ränta på det. Ingenting mer. Lånar man 5000 kornor så kostar det 500 kronor, man betalar alltså tillbaka totalt 5500 kronor och räntan (de 500 kronorna) är avdragsgill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in