• 1
  • 2
2012-10-03, 02:53
Medlem
troubleices avatar
Jag satt precis och googlade lite (av tristess) om smslån och förutom företagen själva så skrivs det endast negativt om detta på forum och i media (visserligen några år gamla trådar och artiklar). Okej, man ska förstås inte uppmuntra alla till att ta dess lån men jag undrar bara om alla fortfarande är lika hatiska mot detta typ av lån?

Själv har jag tagit smslån två gånger hittills. Visserligen inga större summor, handlar väl om drygt 1-2000 kr per gång. Jag tyckte villkoren var rätt bra och första gången var det gratis. Andra gången betalade jag 140 kr extra för 30 dagar. Tycker faktiskt det är en skitbra lösning när man har dåligt med pengar en månad. Speciellt när det kommer oväntade utgifter. Så länge man inte lånar mer än vad man kan betala tillbaka ..
Citera
2012-10-03, 03:42
Medlem
ja har tagit sms lån en gång. polarens lillsyrra tog smslån flera gånger o kunde inte betala tillbaks. lån är alltid farligt om man inte kan paya tillbax. om man har en stabil ekonomi men en trång månad är väl sms lån inte farlit tycker ja.
enda dåliga är väl att de inte gör en riktig kontroll så man kanske är optimist och sätter dit sig själv :/
Citera
2012-10-03, 03:54
Medlem
troubleices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohsen.pong
ja har tagit sms lån en gång. polarens lillsyrra tog smslån flera gånger o kunde inte betala tillbaks. lån är alltid farligt om man inte kan paya tillbax. om man har en stabil ekonomi men en trång månad är väl sms lån inte farlit tycker ja.
enda dåliga är väl att de inte gör en riktig kontroll så man kanske är optimist och sätter dit sig själv :/

Ja, jag kan väl hålla med om att det egentligen är alldeles för lätt att ta lånen då många inte riktigt tar det seriöst och sedan sätter sig i skiten. Berättade en gång till min mor att jag tagit smslån för att kunna ta katten till en veterinär när han var dålig i magen och hon gick ju i taket och tyckte att jag skulle avliva katten istället. "Har du inte hört om hur många som hamnat hos kronofogden?!" osv.

Nä, alla lån är väl en risk att ta, men tycker det är lite överdrivet svartmålat det här med smslån. Det kan faktiskt vara bra också!
Citera
2012-10-03, 03:58
Medlem
Jag ser inget större fel i det, om man nu inte tar smslån för att leva lyxliv eller för att betala skulder.

Men om man däremot inte klarar en oförutsedd utgift på 2000kr bör man nog faktiskt fundera på vad man håller på med. Har du inte ens den bufferten?
Citera
2012-10-03, 03:59
Medlem
Det är nog just det som är grejen.

Stora summor ska man inte ta smslån för, eftersom det blir på tok för dyrt.

Och små summor ska man inte låna alls för, eftersom man ska ha den bufferten.

Slutsatsen blir att smslån är något dåligt hur man än vrider och vänder på det.
Citera
2012-10-03, 06:56
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik

Exakt. Har man en stabil ekonomi och råd att betala en extraräkning på någon tusenlapp (betala tillbaka lånet) så har man råd att spara några tusenlappar och att ha noll buffert är för mig helgalet. Då det för mig är en självklarhet att man åtminstone har några tusenlappar sparade existerar inte tanken på smslån och jag förstår inte behovet.
Citera
2012-10-03, 07:25
Medlem
ArgaMongots avatar
Håller med alla här om att sms-lån är dåligt men gillar inte riktigt hur media sågade dem för några år sedan. Det blev det typiska ingen-behöver-ta-ansvar-tänket. Folk som tagit lån målades ut som offer och företagen kallades mer eller mindre för bedragare. Trots att villkoren var klara från början.
Citera
2012-10-03, 13:36
Medlem
troubleices avatar
Citat:

Varför "ska man ha" den bufferten? Jag skulle aldrig kunna lägga undan något varje månad just nu eftersom jag är hemma med mitt barn med lägsta fp. Det går just åt till min del av matkassan och till nödvändiga inköp åt mig själv, mitt barn och våran katt.

Så ja, när man exempelvis måste fara till en veterinär så tycker jag att smslån är bra att ha. Nu ska vi iofs omplacera våran katt just för att vi inte känner att vi har råd med djur hemma. Så då kanske jag kan lyckas spara någon hundring iaf... Men som det sett ut så har det inte varit möjligt.
Citera
2012-10-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Varför "ska man ha" den bufferten? Jag skulle aldrig kunna lägga undan något varje månad just nu eftersom jag är hemma med mitt barn med lägsta fp. Det går just åt till min del av matkassan och till nödvändiga inköp åt mig själv, mitt barn och våran katt.

Så ja, när man exempelvis måste fara till en veterinär så tycker jag att smslån är bra att ha. Nu ska vi iofs omplacera våran katt just för att vi inte känner att vi har råd med djur hemma. Så då kanske jag kan lyckas spara någon hundring iaf... Men som det sett ut så har det inte varit möjligt.
Om du inte har råd att lägga undan pengar så undrar jag hur du har råd att betala tillbaka lånet. Det går inte ihop.

Sen undrar jag också om du har någon försäkring på katten.
Senast redigerad av patwotrik 2012-10-03 kl. 13:52.
Citera
2012-10-03, 13:59
Medlem
troubleices avatar
Citat:
Om du inte har råd att lägga undan pengar så undrar jag hur du har råd att betala tillbaka lånet. Det går inte ihop.

Sen undrar jag också om du har någon försäkring på katten.

Ja, eftersom dessa oväntade utgifter sällan sker i slutet av månaden så har jag tagit smslån som lösning eftersom jag då kan leva med att ha mindre pengar nästa månad istället. Då vet jag att jag har så mycket mindre att leva för och anpassar mig efter det. Ja, katten är självklart försäkrad!!
Citera
2012-10-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Ja, eftersom dessa oväntade utgifter sällan sker i slutet av månaden så har jag tagit smslån som lösning eftersom jag då kan leva med att ha mindre pengar nästa månad istället. Då vet jag att jag har så mycket mindre att leva för och anpassar mig efter det.
Men då HAR du ju råd att lägga undan pengar.

Vilket företag lånade du pengar av btw?
Citera
2012-10-03, 14:04
Medlem
fanskithelvetes avatar
När jag väntade på ett arv tog jag några sms-lån för jag visste jag hade täckning för utgifterna. Tycker sms-lån är bra, det är individens ansvar om man inte kan räkna plus och minus innan man skickar sms:et tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in