2012-10-03, 14:23
Medlem
troubleices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Men då HAR du ju råd att lägga undan pengar.

Vilket företag lånade du pengar av btw?

Jo, visst, om jag vill leva som en råtta varje månad. Men det vill jag såklart inte. Har aldrig tagit smslån för skojs skull. Vivus tror jag det var.
Citera
2012-10-03, 14:24
Medlem
troubleices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanskithelvete
När jag väntade på ett arv tog jag några sms-lån för jag visste jag hade täckning för utgifterna. Tycker sms-lån är bra, det är individens ansvar om man inte kan räkna plus och minus innan man skickar sms:et tycker jag.

Sant!
Citera
2012-10-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Jo, visst, om jag vill leva som en råtta varje månad. Men det vill jag såklart inte. Har aldrig tagit smslån för skojs skull. Vivus tror jag det var.
Det där med att leva som en råtta kommer du ju inte undan. Det handlar bara om huruvida du vill leva som en råtta före eller efter utgiften. Varför kan du inte ta den där råttmånaden en månad i förväg istället för en månad efter? Om du gör det EN gång så har du pengar motsvarande det där smslånet, och då sparar du dessutom pengarna det kostar att låna. 10% på en månad är jävligt hög ränta, och om du nu anser att du inte har råd att spara undan lite varje månad så har jag väldigt svårt att fatta hur du kan tycka att det är bättre att oförutsedda utgifter kostar 10% mer.
Citera
2012-10-03, 16:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Finns väl inget hat, men just att man tar ett lån med sådana usla villkor måste ju vara något slags tecken på att man är ekonomisk idiot.

Min idé är att man först bygger man upp en buffert med kapital, som man får ränta på. Sedan handlar man. Hur svårt kan det vara?

Ett bra knep om man vet att man är dålig på att hålla i pengar är att köpa sig en lägenhet och amortera flitigt på den nu när det är låg ränta. Behöver du pengar kan du belåna din lägenhet och då få en mycket bättre ränta än vad SMS-lånebolagen kan erbjuda dig.
Citera
2012-10-03, 16:47
Medlem
Finans.killens avatar
Om man måste ta sms lån så har man får dåligt "cash flow", och har man dåligt cash flow så ska man inte ta lån från första början.
Citera
2012-10-03, 16:48
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Finns väl inget hat, men just att man tar ett lån med sådana usla villkor måste ju vara något slags tecken på att man är ekonomisk idiot.

Min idé är att man först bygger man upp en buffert med kapital, som man får ränta på. Sedan handlar man. Hur svårt kan det vara?

Ett bra knep om man vet att man är dålig på att hålla i pengar är att köpa sig en lägenhet och amortera flitigt på den nu när det är låg ränta. Behöver du pengar kan du belåna din lägenhet och då få en mycket bättre ränta än vad SMS-lånebolagen kan erbjuda dig.

Och sedan sitta i en lägenhet som är värd 50 % av vad du köpte den för när bostadsbubblan spricker.
Ja, det är ju nästa värre än SMS-lån.
Citera
2012-10-03, 16:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Och sedan sitta i en lägenhet som är värd 50 % av vad du köpte den för när bostadsbubblan spricker.
Ja, det är ju nästa värre än SMS-lån.

Det är väl individuellt vad man köper förstås. Alla bostadsaffärer är inte bra. Dock är räntorna så låga nu att man har en bra chans att amortera. 50% kan man nog glömma om det inte är på en avfolkningsort.
Citera
2012-10-03, 19:47
Medlem
Hur pålitliga är sms-lån? Jag tänker med dolda avgifter och så vidare. Finns en sida, VIVUS, som under första gånger man lånar har 0 % ränta och man kan låna upp till 5 000 kr. Pratade med de i telefonen nu och de sa att det inte är några dolda avgifter första gången. Talar de sanningen eller luras de?
Citera
2012-10-03, 20:23
Medlem
SmallTowns avatar
Jag tycker smslån är bra.
Låt de som vill låna och tycker det är helt ok med avgifterna göra det !

Det kan ju inte mer än gå åt helvete och vi får döda varandra för mat så jag ser inga problem
Citera
2012-10-03, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmallTown
Jag tycker smslån är bra.
Låt de som vill låna och tycker det är helt ok med avgifterna göra det !

Det kan ju inte mer än gå åt helvete och vi får döda varandra för mat så jag ser inga problem

Har du egna erfarenheter av SMS-lån? De försöker inte lura sina kunder?
Citera
2012-10-03, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Hur pålitliga är sms-lån? Jag tänker med dolda avgifter och så vidare. Finns en sida, VIVUS, som under första gånger man lånar har 0 % ränta och man kan låna upp till 5 000 kr. Pratade med de i telefonen nu och de sa att det inte är några dolda avgifter första gången. Talar de sanningen eller luras de?
Ja det är säkert "gratis" första gången, men det är bara ett bondfångeri i grunden. Låt oss säga att du lånar 5k och bränner dessa samma månad. Månaden där på ska du betala tillbaka 5k. Dom första 2 veckorna är allt lungt tills plånboken sinar och du behöver pengar. Du vänder dig åter till Vivus eftersom det var så "lätt och bra". Nu får du betala kanske 300-800kr i avgift.

Det är i min mening vidrigt hur företag får arbeta på detta sätt. Dom som blir straffad i längden är dom som redan har det tuft, låginkomsttagarna.
Citera
2012-10-03, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plusmoms
Ja det är säkert "gratis" första gången, men det är bara ett bondfångeri i grunden. Låt oss säga att du lånar 5k och bränner dessa samma månad. Månaden där på ska du betala tillbaka 5k. Dom första 2 veckorna är allt lungt tills plånboken sinar och du behöver pengar. Du vänder dig åter till Vivus eftersom det var så "lätt och bra". Nu får du betala kanske 300-800kr i avgift.

Det är i min mening vidrigt hur företag får arbeta på detta sätt. Dom som blir straffad i längden är dom som redan har det tuft, låginkomsttagarna.

Tack för svaret! Jag måste betala hyran för denna månad och kommer få in runt 12 000 kr av CSN inom två veckor. Så detta ses som en bra möjlighet. Och jag har lovat mig själv att detta blir första och sista gången. Men jag håller med dej i allmänhet. Blir att ansöka om deras lån nu. Hur snabbt brukar det ta innan man får svar om man får låna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in