Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-03, 00:39
  #1
Medlem
Hej,

Har under en längre tid lidit av magproblem, under ett års tid har jag dagligen haft symtom som: magont vid buk och ovanför naveln (cirka 5-10 cm), illaluktande avföring som oftast har en grötig konsistens och flyter, gaser/uppblåst och ibland har jag även sura uppstötningar.

Det hela började förra sommaren när jag kände obehag i bröstet vid matintag (pizza) och uppsökte en läkare som då konstaterade magkatarr, fick Omeprazol och åt dessa i några månader men upplevde inget resultat. Höjde sedan dosen till 2 st 20 mg per dag i cirka 1 månad och jag började känna mig aningen bättre. Dock lade jag av ganska tvärt eftersom universitetsstudier började. Cirka 1-2 veckor senare brakade magen ihop totalt (ska även tillägga att jag hade ätit cirka 4 penicillinkurer, bredspektra samt kåvepenin under de närmsta 2 månaderna), jag gick på toaletten 10 gånger om dagen (diarré), vaknade nattetid med magont som gick över vid toalettbesök, slem i avföringen, grötig illaluktande avföring, ibland illamående och detta varade i cirka 2-3 veckor. Jag var under den tiden hos en läkare och tog ett antal olika tester och någon röntgen, ibland visade testerna förhöjt kalprotectin och ibland visade testerna ingenting och röntgenbilden såg bra ut.

I somras kände jag att magontet hade blivit lugnare och bestämde mig då för att inte genomgå varken koloskopi eller gastroskopi med tanke på att det inte är någon trevlig undersökning. Men nu under den senaste månaden har magontet kommit tillbaka lite sakta, men innan jag väljer att uppsöka läkare igen tänkte jag kolla om det finns någon som känner igen symtomen och kan dela med sig av egna erfarenheter eller information. Jag tror att jag har fått med allt det väsentliga.

Tack på förhand

/Clarre2
Citera
2012-10-03, 00:50
  #2
Medlem
sara.nillsons avatar
har du provat ranitidine???? Det är det bästa jag haft mot problem som du nämner. Guld värt. SPring och köp omgående. Jag skojjar inte, alla problem jag haft är borta.
Citera
2012-10-03, 00:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sara.nillson
har du provat ranitidine???? Det är det bästa jag haft mot problem som du nämner. Guld värt. SPring och köp omgående. Jag skojjar inte, alla problem jag haft är borta.
Ska kolla upp det, tack! Har som sagt smärtor dagligen, inga grova smärtor (ligger inte dubbelvikt) men tillräckligt smärtsamma för att förstöra ens liv. Smärtan vandrar mellan buk (mitten och ibland vänster sida) och ovan för naveln (under bröstet). Äter omeprazol, proibs och lactiplus för tillfället, kan säga att dessa preparat lugnar en del men hjälper inte att ta bort smärtan.
__________________
Senast redigerad av clarre2 2012-10-03 kl. 01:04.
Citera
2012-10-03, 01:09
  #4
Medlem
sara.nillsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clarre2
Ska kolla upp det, tack! Har som sagt smärtor dagligen, inga grova smärtor (ligger inte dubbelvikt) men tillräckligt smärtsamma för att förstöra ens liv. Smärtan vandrar mellan buk (mitten och ibland vänster sida) och ovan för naveln (under bröstet). Äter omeprazol, proibs och lactiplus för tillfället, kan säga att dessa preparat lugnar en del men hjälper inte att ta bort smärtan.

exakt så hade jag det. Nu är det mycket lugnare. Jag fick ranitidine av läkare. kombinerar det med paracetamol ibland. vilket är kanon kombination. ranatidine var på recept förut, men nu kan du köpa det på apoteket. Och köp endast RANATIDIN, inte nån annan märke. Det är orginalet och det bästa.

spring och köp imorgon och jag lovar dig att du kommer må bättre.
Citera
2012-10-03, 01:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sara.nillson
exakt så hade jag det. Nu är det mycket lugnare. Jag fick ranitidine av läkare. kombinerar det med paracetamol ibland. vilket är kanon kombination. ranatidine var på recept förut, men nu kan du köpa det på apoteket. Och köp endast RANATIDIN, inte nån annan märke. Det är orginalet och det bästa.

spring och köp imorgon och jag lovar dig att du kommer må bättre.
Har provat så många mediciner och är ganska omotiverad att köpa ännu ett syrehämmande preparat. Mina gissningar lutar mer åt att det vore all antibiotika som jag tryckte i mig som utlöste detta.
Citera
2012-11-18, 01:11
  #6
Medlem
Bump

Någon som känner igen symtomen?
Citera
2012-11-18, 12:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clarre2
Bump

Någon som känner igen symtomen?


Googla på candida, det finns hur mycket som helst att läsa. Symptomen kan variera, men diarré är ett av dem. Den grötiga, illaluktande avföringen pekar åt samma håll. Försök inte diskutera det här med läkare, för de vill inte kännas vid diagnosen. Läs istället på och pröva att följa en candida-diet ett tag. I stora drag: bort med allt sött och snabba kolhydrater, komplettera med kokosolja (tar död på svampen) och surkål och probiotika (bygger upp bakteriestammarna i tarmarna). Undvik gärna kaffe, alkohol, tobak och större mängder kött, vilka alla verkar försurande och får candidan att trivas.
Citera
2013-01-28, 18:03
  #8
Medlem
Har nu gjort koloskopi, men läkarna hittade inget speciellt. Jag blir galen på det här, min läkare verkar anse mig som frisk trots att jag fortfarande lider av dagliga magproblem, därav har jag struntat i att besöka läkaren. Någon som har haft liknande problem? Ibs låter inte särskilt troligt då jag varken har förstoppning eller diarré.
Citera
2013-01-28, 18:36
  #9
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clarre2
Har nu gjort koloskopi, men läkarna hittade inget speciellt. Jag blir galen på det här, min läkare verkar anse mig som frisk trots att jag fortfarande lider av dagliga magproblem, därav har jag struntat i att besöka läkaren. Någon som har haft liknande problem? Ibs låter inte särskilt troligt då jag varken har förstoppning eller diarré.

Har du gjort gastroskopi? För om du har ont i övre delen av magen känns det som om det är nödvändigt. Sedan om omeprazolen faktiskt fungerade tycker jag att du ska testa det igen. Att den fungerat för dig hintar ju ändå om att det är någonting med magsäcken. Se till att de tar prover när de gör gastroskopin också!

IBS kan ge alla möjliga symtom, så du behöver nödvändigtvis inte ha varken förstoppning eller diarré. IBS är en riktig slaskdiagnos som ges när läkarna inte kan förklara varför magen krånglar, vilket du självklart inte ska acceptera. Se till att de undersöker dig ordentligt. Tänk på att det är endast för din egen skull som du gör det.
Citera
2013-01-28, 19:29
  #10
Medlem
Har ej gjort gastroskopi eftersom att jag är ganska rädd för att genomgå den undersökningen och jag har ätit omeprazol under hela tiden, men bara någon då och då när jag har besvär. Kan det bero på psykiska problem? Har haft några panikångest-anfall under de senaste två åren som jag ej hade innan när magen mådde bra. Man kommer på många tänkbara orsaker när man aldrig får något svar på sina problem, det är otroligt frusterande.
Citera
2013-01-28, 20:19
  #11
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clarre2
Har ej gjort gastroskopi eftersom att jag är ganska rädd för att genomgå den undersökningen och jag har ätit omeprazol under hela tiden, men bara någon då och då när jag har besvär. Kan det bero på psykiska problem? Har haft några panikångest-anfall under de senaste två åren som jag ej hade innan när magen mådde bra. Man kommer på många tänkbara orsaker när man aldrig får något svar på sina problem, det är otroligt frusterande.

Ähh, gastroskopin är lite äcklig - men med en duktig läkare tar det inte länge alls, sen får du ju välja om du vill ha bedövning eller inte.

Var inte rädd för den, men frågar dom om det får följa med nån at eller annan så säg nej, för då tar dom en tur runt hela jävla systemet. jag trodde att den skulle komma ut där bak. Men det var pga att läkaren visade ett par andra (en at och en ... ingen aning)

Hade han bara gått ner och tittat så hade det gått på 30 sek.
Citera
2013-02-09, 14:01
  #12
Medlem
Jag har lämnat många prover men jag har aldrig hört om att man kollar konsistens samt lukt på avföringen. Min avföring luktar alltid väldigt illa och brukar vara ganska grötig i konsistensen, men glutenprov visade ingenting och att utesluta ALLA mjölkprodukter blir ganska svårt då jag fortfarande bor hemma.

Någon som har tips eller som känner igen symtomen? Är så trött på det här, det enda som jag kan tänka mig som finns kvar att göra är gastroskopi men jag vet inte vad det kommer att ge då det ej känns som att problemen sitter i övre delen av magen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback