2012-10-02, 15:53
Medlem
Fil0sofias avatar
Tjo!
Jag har en Canada Goose-jacka som verkligen behöver tvättas! Jag hade tänkt göra mig av med den, typ sälja eller ge bort den, men då vill jag att den ska vara hyfsat ren och inte lukta flyttkartong, höhö.
I jackan står det "dry clean only", men kan man inte tvätta skiten i maskin bara? Andra dunjackor går ju att tvätta.. Jag har hittat trådar där folk skriver att de tvättar sina CG-jackor, men inte HUR de gör. :P

Ska man tvätta i 40 grader? Ska man köra något speciellt program? Att man ska ta av pälsen innan tvätt är jag smart nog att fatta, och även att man ska torktumla med tennisbollar. Någon som har tvättat sin gåsjävek utan att den gick sönder helt som kan hjälpa?
Citera
2012-10-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fil0sofia
Tjo!
Jag har en Canada Goose-jacka som verkligen behöver tvättas! Jag hade tänkt göra mig av med den, typ sälja eller ge bort den, men då vill jag att den ska vara hyfsat ren och inte lukta flyttkartong, höhö.
I jackan står det "dry clean only", men kan man inte tvätta skiten i maskin bara? Andra dunjackor går ju att tvätta.. Jag har hittat trådar där folk skriver att de tvättar sina CG-jackor, men inte HUR de gör. :P

Ska man tvätta i 40 grader? Ska man köra något speciellt program? Att man ska ta av pälsen innan tvätt är jag smart nog att fatta, och även att man ska torktumla med tennisbollar. Någon som har tvättat sin gåsjävek utan att den gick sönder helt som kan hjälpa?

http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&...w=1366&bih=667

Inte så svårt att hitta!
Citera
2012-10-02, 16:01
Medlem
Om du ska tvätta jackan själv måste du ha tennisbollar i jackan så att inte allt dunet samlas på ett ställe. Mer än så vet jag inte, jag har aldrig tvättat mina dunjackor själv, enbart lämnat in dem på kemtvätt.
Senast redigerad av amandaa- 2012-10-02 kl. 16:05.
Citera
2012-10-02, 16:07
Medlem
Fil0sofias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3riiiik
http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&...w=1366&bih=667

Inte så svårt att hitta!
Självklart googlade jag detta innan, men som sagt står det inget om hur man ska tvätta, bara att det går att tvätta. :P
Citera
2012-10-02, 22:23
Medlem
Lämna in den på kemtvätt, så fixar det sig. Då slipper du oroa dig att du gör fel själv, då är det deras fel och du kan få ersättning om det blir så.
Citera
2012-10-02, 23:54
Bannlyst
Vad skulle kunna hända egentligen? Testa i 30/40 grader och kort centrifugering. Använd mycket mindre tvättmedel eller speciellt tvättmedel för dun. Torktumla på låg temperatur med tennisbollar tills den är helt torr.
Citera
2012-10-03, 22:18
Medlem
Fil0sofias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Vad skulle kunna hända egentligen? Testa i 30/40 grader och kort centrifugering. Använd mycket mindre tvättmedel eller speciellt tvättmedel för dun. Torktumla på låg temperatur med tennisbollar tills den är helt torr.
Det låter vettigt, ska prova.
Går den sönder så hade jag ju ändå tänkt göra mig av med den så.. Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in