2012-11-21, 19:17
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskfisk
Varför tror du att utdelningen blir större för att du delar dina aktier i fler delar?

vad är det ni inte fattar? har ni aldrig handlat en aktie som splittats flera ggr?
500 st hm: kurs 440 utd 16 kr. värde + utd 230.000. split 2:1.

1000st. 4-5 år senare kurs 440. utd 16 kr. värde + utd 456.000.

varför ökar värdet, jo för att jag numera fått dubbelt så många aktier pga splitten.
tror jag att aktien skulle ökat från 440 till 880 under samma tid, nej absolut inte.

min utdelning har redan ökat eftersom hm har ökat utdelnigen, från 8 till 10 kr efter förra splitten. det kan väl inte vara så svårt att lista ut!!??
Senast redigerad av 927 2012-11-21 kl. 19:32.
Citera
2012-11-21, 19:25
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mein Teil
Om man på fullt allvar tycker att en aktie för 440 kr är mindre attraktivt än dubbelt så många aktier för halva styckpriset. Då kommer man aldrig lyckas samla ihop tillräckligt mycket pengar för att påverka H&Ms kurs...

Skönt att majoriteten förstår det

vem har pratat om att påverka kursen hur skulle det gå till?
varför tror du det har förekommit splittar under så lång tid? dels det psykologiskt och dels mera hanterbart med en normal aktiekurs. vem skulle köpa hm för typ 10000 kr/aktie (redan 400-500 kr är oftast "för mycket")
Citera
2012-11-21, 19:28
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mein Teil
Splittar höjer inte värdet utan dubblerar antalet aktier vilket följdaktligen leder till att priset och utdelningen halveras.

dagen efter ja men jag har hela tiden pratat om lång sikt och hm dubbleras typ vart 5:e år (utan några oväntade krascher typ 9/11)
Citera
2012-11-21, 20:12
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
varför ökar värdet, jo för att jag numera fått dubbelt så många aktier pga splitten.
tror jag att aktien skulle ökat från 440 till 880 under samma tid, nej absolut inte.

Ge dig. Du har helt fel, punkt slut.
Citera
2012-11-21, 20:23
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
vem har pratat om att påverka kursen hur skulle det gå till?
varför tror du det har förekommit splittar under så lång tid? dels det psykologiskt och dels mera hanterbart med en normal aktiekurs. vem skulle köpa hm för typ 10000 kr/aktie (redan 400-500 kr är oftast "för mycket")

Du har en pizza skuren i fyra delar. Du halverar nu varje bit och har då totalt 8 bitar. Har du mer eller mindre pizza nu än tidigare? Om det var så som du sa att en låg kurs alltid var bra, varför inte splitta ner aktien till några få kronor. Då skulle t o m kids köpa aktier med veckopengen.
Citera
2012-11-22, 00:22
Medlem
fiskfisks avatar
Citat:
Du har rätt att det gör kursen mer hanterbar och det har ju uppenbarligen en psykologisk påverkan på vissa, du är ett klockrent exempel. Men för att ta exemplet med kakan än en gång: det spelar ingen roll om du serverar den hel eller delar den i småbitar, det är fortfarande lika mycket kaka.

Jag är övertygad om att den som planerar att köpa hm, har 10k att köpa för och besitter åtminstone en gnutta sunt förnuft, skulle köpa oavsett om det var 1 aktie á 10k eller ~45st á 220.

Citat:
vad är det ni inte fattar? har ni aldrig handlat en aktie som splittats flera ggr?

min utdelning har redan ökat eftersom hm har ökat utdelnigen, från 8 till 10 kr efter förra splitten. det kan väl inte vara så svårt att lista ut!!??
Vi förstår vad du säger och hur du tänker, men du tänker fel. Varför skulle kursen gå 220->440 "efter split" men inte 440->880 "före split"?
Citera
2012-11-22, 00:38
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Har inte ett skit med splitten att göra. Självklart kunde den lika gärna vara osplittad, kosta 880 kr och dela ut 32 kr.

"Värdet" men snarare utdelningen ökar såklart p.g.a. högre vinster. Inte att man fördubblar antalet aktier.
Citera
2012-11-22, 09:09
Medlem
Newis avatar
Citat:

Du har vänt på orsak och verkan i det här fallet.

Du tror att: aktien splittas => kursen ökar till någon sorts psykologisk maxnivå

I själva verkar gäller dock: kursen ökar => många företag väljer att splitta aktien för att kursen inte ska bli onödigt hög.

Anledningen till att kursen ökar från första början är, som tidigare nämnts, på grund av att företaget gör högre vinster och andra liknande fundamentala faktorer.
Citera
2012-11-23, 17:07
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskfisk
Du har rätt att det gör kursen mer hanterbar och det har ju uppenbarligen en psykologisk påverkan på vissa, du är ett klockrent exempel. Men för att ta exemplet med kakan än en gång: det spelar ingen roll om du serverar den hel eller delar den i småbitar, det är fortfarande lika mycket kaka.

Jag är övertygad om att den som planerar att köpa hm, har 10k att köpa för och besitter åtminstone en gnutta sunt förnuft, skulle köpa oavsett om det var 1 aktie á 10k eller ~45st á 220.

Vi förstår vad du säger och hur du tänker, men du tänker fel. Varför skulle kursen gå 220->440 "efter split" men inte 440->880 "före split"?

ja men skulle dom köpa 2 st för 5000 kr/st, ni säger ju att splitta är helt onödigt (skulle inte hm splittat alls så är värdet per aktie betydligt högre än 5000). varför tror du "alla" bolag som vars legat runt 350-500 splittat för? elekta är väl det senaste exemplet.
självklart kan den gå från 440-880 men jag tror det tar längre tid vilket har betydelse x antal splittar. 880-1760 tror jag den det skulle ta längre tid. det är inte på nåt vis orimligt och absolut inte fel då vi spekulerar.
Citera
2012-11-23, 17:13
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Har inte ett skit med splitten att göra. Självklart kunde den lika gärna vara osplittad, kosta 880 kr och dela ut 32 kr.

"Värdet" men snarare utdelningen ökar såklart p.g.a. högre vinster. Inte att man fördubblar antalet aktier.

ja utdelningen och dess ökning påverkar ju inte procentuellt av splitten. det enda jag kan tänka mig att om tex höjer med 1,50 kr så skulle det innebära 300 kr osplittat, då kan det ju va lätt att bara höja 250 men det men att spekulera hur stor direktavkastning hm skulle ha om den kosta 5000 är ju meningslöst
Citera
2012-11-23, 17:18
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Du har vänt på orsak och verkan i det här fallet.

Du tror att: aktien splittas => kursen ökar till någon sorts psykologisk maxnivå

I själva verkar gäller dock: kursen ökar => många företag väljer att splitta aktien för att kursen inte ska bli onödigt hög.

Anledningen till att kursen ökar från första början är, som tidigare nämnts, på grund av att företaget gör högre vinster och andra liknande fundamentala faktorer.

nej jag tror inte på nån maxnivå, när har jag skrivit det?
det jag skriver är att man har ett högre värde på sitt innehav efter tex 20 år om aktien splittats 4 ggr jämfört med en osplittat
Citera
2012-11-23, 17:20
Medlem
Celenos avatar
Citat:
ja men skulle dom köpa 2 st för 5000 kr/st, ni säger ju att splitta är helt onödigt (skulle inte hm splittat alls så är värdet per aktie betydligt högre än 5000).

Berkshire Hathaway Inc Class A har aldrig splittats och en styck kostar runt 131000 dollar.

Citat:
varför tror du "alla" bolag som vars legat runt 350-500 splittat för?

Därför att aktier som är enkla att handla med är något mer likvida, vilket är bra.

Citat:
självklart kan den gå från 440-880 men jag tror det tar längre tid

Så folk som investerar miljoner eller miljarder bryr sig om antalet aktier de får och inte så mycket värdet de representerar? Eller menar du att folk som investerar miljoner eller miljarder inte vill ta del av företagsvinster om aktiens nominella styckpris är över 300 kronor?

Eller menar du att småsparare som bara köper för några tusen påverkar aktiepriset på HM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in