2011-04-01, 11:14
Medlem
Brannigans avatar
Hur kan riktkurserna vara så olika?
https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1806662
Swedbank höjer riktkursen till 224 kr??

Barclays sänker fr 200 till 190, Nomura sänker till 177, societe general sänker till 179
https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1806488

Varför skiljer sig Swedbanks rekommendation så mycket från de andras?
Är själv nybörjare på aktier.
Citera
2011-04-01, 12:58
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Are there really any expansion possibilities in the south parts of Africa?
Textilindustri har mycket låg kapitalintensitet. Det är bara att ta maskinerna och skicka dem till ett annat land där man stoppar in dem i en ny fabrik. Arbetskraften kräver ingen egentlig kompetens, så länge den kommer i tid och är foglig. Afrikanska kvinnor skulle fungera bra. Skulle det utbryta kaos, krig etc och maskinerna förstöras är de ändå billiga. Så jag skulle mycket väl kunna tänka mig etablering av textilindustri i länder som Angola, Kenya och Mocambique. Det är en naturlig utveckling när lönerna rusar i Kina. Ett annat alternativ är det inre av Kina, där lönerna är lägre, men transportkostnaderna blir högre.
Citera
2011-04-01, 13:01
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brannigan
Hur kan riktkurserna vara så olika?
https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1806662
Swedbank höjer riktkursen till 224 kr??

Barclays sänker fr 200 till 190, Nomura sänker till 177, societe general sänker till 179
https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1806488

Varför skiljer sig Swedbanks rekommendation så mycket från de andras?
Är själv nybörjare på aktier.
Eftersom de bara gissar, eftersom deras tidshorisont är max sex månader, eftersom den enda anledningen att de ens släpper såna här rekommendationer är för att driva fram transaktioner, för då tjänar banken courtageintäkter.

Fäst ingen som helst avsikt vid dessa rekommendationer.
Citera
2011-04-01, 13:04
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Textilindustri har mycket låg kapitalintensitet. Det är bara att ta maskinerna och skicka dem till ett annat land där man stoppar in dem i en ny fabrik. Arbetskraften kräver ingen egentlig kompetens, så länge den kommer i tid och är foglig. Afrikanska kvinnor skulle fungera bra. Skulle det utbryta kaos, krig etc och maskinerna förstöras är de ändå billiga. Så jag skulle mycket väl kunna tänka mig etablering av textilindustri i länder som Angola, Kenya och Mocambique. Det är en naturlig utveckling när lönerna rusar i Kina. Ett annat alternativ är det inre av Kina, där lönerna är lägre, men transportkostnaderna blir högre.

H&M äger inga maskiner eller fabriker. Angående Bangladesh så har jag för mig att de redan har mycket tillverkning där.
Citera
2011-04-01, 15:43
Medlem
Dagens bomullspris är påverkat av översvämningar i Pakistan och i Australien. Att två sådana naturkatastrofer händer samtidigt är ovanligt. Detta är ett undantag. I USA håller man på att öka produktionen av bomull så utbudet kommer att öka och priserna att falla. Japan är också en extraordinär händelse, likaså oron i mellanöstern.

Det är inget fel i att ha en bruttomarginal på 57% självklart är högre bättre, men så som HM snackas ner av analytiker m.fl. låter det som att bolaget är på god väg att gå i putten. Förutom att man kan växa på redan mogna marknader i Europa är utbredningen i USA fortfarande låg, den är låg i Ryssland, låg på många ställen i Asien och helt obefintlig i Sydamerika. Även om marginalen sjunker till 50% vilket är mycket osannolikt då det höga kostnadsläget beror på extraordinära händelser kan bolaget växa starkt på nya och gamla marknader i flera decennier framöver. Högre omsättning, högre vinst, högre utdelningar och högre börskurser. IMO är dagens "problem" bara ett hack i en framgångshistoria som kommer att belöna oss aktieägare under lång tid framöver. Hade jag bara haft likvider att öka för hade jag tveklöst gjort så.
Citera
2011-04-01, 20:09
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
H&M äger inga maskiner eller fabriker. Angående Bangladesh så har jag för mig att de redan har mycket tillverkning där.
Jag är medveten både om att det redan finns tillverkning i Bangladesh, och att H&M inte har några egna fabriker. Jag talade om textilbranschen, inte om H&M.
Citera
2011-04-01, 20:12
Medlem
Starvids avatar
Framtidskontrakten på bomull pekar mot att bomullspriserna kommer falla med 50 % till årets slut.
Citera
2011-04-01, 23:29
Medlem
greken1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Framtidskontrakten på bomull pekar mot att bomullspriserna kommer falla med 50 % till årets slut.
Vart har du varit och läst det?
Citera
2011-04-02, 14:32
Medlem
Starvids avatar
http://www.bloomberg.com/news/2011-03-27/cotton-rally-peaking-as-record-crop-means-first-stockpile-gain-since-2007.html
Citera
2011-04-02, 15:06
Medlem
Det känns väl logiskt att bomullspriserna sjunker då/om skördarna inte förstörs som förra året.
Citera
2011-04-03, 14:16
Medlem
Gick faktiskt kort inför denna rapport med en mindre summa. Tyvärr timade jag det fel så jag gick +-0. Vad tror ni om att gå kort inför nästa rapport? Svårigheterna lär ju fortsätta och vissa saker som högt bomullspris kanske inte ens slagit igenom fullständigt ännu.
Citera
2011-04-06, 17:53
Medlem
Strollass avatar
Hennes & Mauritz - HM B

Samma sak idag som igår. Någon har köpt aktier för en extrem summa kl 17:29 i H&M.

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=182308

Se på det senaste avslutet. I detta fall har 636647 aktier (= ca: 138 miljoner kr) köpts klockan 17:29 och det står inte vem som köpt eller sålt.

Är det någon som vet om detta är riktiga köp eller något annat? Om ni vet så förklara gäääääääääääääärna!

Tack på förhand!
Senast redigerad av Strollas 2011-04-06 kl. 17:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in