2012-09-29, 15:22
Medlem
Det har alltid funnits en bra regel i aktiehandel som gäller (enbart om det är hälsosamma) bolag dock.
KÖP när andra säljer.
Citera
2012-09-29, 22:52
Medlem
arcen2011s avatar
Jag gock in i hm för ett tag sedan och ökade också efter raset nyligen. Grejen är den att om man är långsiktig så är hm en bra investering i mina ögon. Precis som många andra stora bolag på OMXS30.
Citera
2012-09-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcen2011
Jag gock in i hm för ett tag sedan och ökade också efter raset nyligen. Grejen är den att om man är långsiktig så är hm en bra investering i mina ögon. Precis som många andra stora bolag på OMXS30.

Det beror ju på lite. Man ska inte vara så säkert på att H&M kommer växa för alltid, någon gång tar det stopp. Jag personligen kan knappt tänka mig att handla där, kvallitén är värdelös. Men så länge det finns mycket fattiga och WT så kommer dom expandera.
Citera
2012-09-29, 23:22
Medlem
arcen2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorkenSture
Det beror ju på lite. Man ska inte vara så säkert på att H&M kommer växa för alltid, någon gång tar det stopp. Jag personligen kan knappt tänka mig att handla där, kvallitén är värdelös. Men så länge det finns mycket fattiga och WT så kommer dom expandera.

Och så har vi ju bra direktavkastning på den också vilket jag glömde framhålla. :-)
Citera
2012-09-29, 23:27
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Min syster är jurist i Schweiz, hennes make är vd för en advokatbyrå i samma land.

Varje gång hon är i Sverige brukar hon ta med sig ett par H&M kassar till Schweiz.

Ja, det finns H&M i Schweiz, i Bern, Zurich osv är det den dominerande klädeskedjan möjligtvis att Zara når upp i samma paritet, men kläderna är extremt mycket billigare i Sverige än i Schweiz.

Bara för att H&M är billigt i Sverige gäller inte det i andra länder.

Hon är knappast wt eller fattig, hon handlar på H&M eftersom det är dumt att betala för mycket (hint: kläderna på "finare" kedjor är också tillverkade i u-länder).

Personligen tror jag att H&M har en bra framtid till mötes. Försäljningen i Europa kommer antagligen att stagnera (såvida H&M inte går in på nya marknader i Europa vilket de gör) men företaget expanderar kraftigt i Asien, Nordamerika och Sydamerika.

Så H&M har många år av tillväxt framför sig om du frågar mig, vilket du inte har gjort, men ändå.
Citera
2012-09-29, 23:40
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Köpte ett par byxor där där kvaliten var som du säger värdelös. Eller ja, iaf sämre än på ett par byxor för 3-4 gånger mer. Jag har köpt farfarströjor och långärmade tröjor och där tvivlar jag på att skillnaden är stor, inte för att jag har något direkt att jämföra med, de har inte fallit sönder iaf. Ok skjorta med men om man använder dem till vardags och tvättar dem 400 gånger så kanske den står sig sämre än en mycket dyrare. Men jag brydde mig mer om passform och känsla än hållbarhet på den så jag är nöjd.

Kalsoner och strumpor har dock en tunn kvalité som inte känns bra. Jag vill ha mina strumpor tjockare (jack&jones "randvävda" är trevliga) utan att vara tennissocktjocka och absolut inte med en smal resårvävd tub på typ 20 cm som klämmer över vaderna hela tiden.

Jag upplever iaf kvalitén på H&Ms kläder som normal. Där normal väl är samma som billiga / normala plagg i andra butiker. Möjligt att dyrare plagg har högre kvalité men jag är inget fan av logotyper på kläderna överhuvudtaget och vill inte betala 1200 kr för en tröja som även i samma kvalité hade kostat 400 kr på H&M om det inte stod Peak Performance på den. (Även om nu H&Ms tröjor kanske kostar 249 kr istället och inte har samma kvalite istället ..)

Om skillnaden var 400 mot 550 eller något liknande så hade det väl varit ok.

De behöver ju inte växa förevigt, men de växer ju rätt rejält för tillfället så det är ju inget problem. Men man kan ju äga ett bolag även om det inte växer sålänge det fortsätter gå med vinst. Och det är väl snarare det som är H&Ms problem, att de har svårt att höja marginalerna till målen de har satt upp. Kronan spelar inte så stor roll för H&M eller? Iaf inte på marginalerna utan mer på vinst i USD typ?

H&M kändes förbannat tråkigt förr men det hade väl varit ok för min del, men det är inte vad jag spontant hade köpt först.

IKEAs kvalité däremot upplever jag som att man får vad man betalar för. Tunn mjuk furu, spånskivor, skeva luckor osv. Känns inte så kul. Varorna ser rätt slitna ut i den lokala butiken med, vet inte om det är så överallt men det lockar ju inte till köp iaf.

Nu har ju dock även andra kedjor kläder med ok priser, det är väl bara det att inte samtliga av deras kläder håller samma prisnivå.
Senast redigerad av annanmedlem 2012-09-29 kl. 23:46.
Citera
2012-09-30, 03:42
Medlem
Bunnys avatar

Vad har du för GAV på HM, vad har du mer i portföljen och hur lång placeringshorisont har du?
Senast redigerad av Bunny 2012-09-30 kl. 03:45.
Citera
2012-09-30, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Vad har du för GAV på HM, vad har du mer i portföljen och hur lång placeringshorisont har du?

219.

Bra fråga. Åtminstone 5 år till. Har dock stor andel av portföljen i H&M nu så när utdelningarna rullar in kommer jag nog köpa mer i min andra innehav.. Oriflame, Ratos, eller Betsson för att nämna några.
Citera
2012-09-30, 22:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AssetManagement
219.

Bra fråga. Åtminstone 5 år till. Har dock stor andel av portföljen i H&M nu så när utdelningarna rullar in kommer jag nog köpa mer i min andra innehav.. Oriflame, Ratos, eller Betsson för att nämna några.

Okej. Ja är man långsiktig så är ju hög direktavkastning mumma. En av mina favoriter ur den aspekten är för övrigt Connecta. Men jag har en tendens att vilja ta hem vinst, och det brukar faktiskt ofta vara en god affär, istället för att ständigt "guppa med" i upp och nedgångarna.

Hur resonerar du kring vilka bolag du väljer? I min "pensionsportfölj", där jag försöker vara mer långsiktig, väljer jag främst bolag som säljer direkt till konumenterna, till exempel HM, Mekononomen, Axfood med flera. Sen blir det en del snabbare affärer i konjunkturbolag som Sandvik och Volvo.

Har även börjat intressera mig mer och mer för bemanningsbranschen, främst Uniflex som jag ägt i omgångar.
Citera
2012-10-01, 12:38
Medlem
Gick in i H&M nyss på 226,8! Går den ner mer så köper jag på mig lite till!
Citera
2012-10-01, 14:15
Medlem
gurkan7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AssetManagement
You got that right. Penetrationen på spännande marknader i Asien och Latinamerika har precis börjat,
Första butiken i Thailand öppnade igår, Malaysia förra veckan. Man går in i Mexiko i november, Chile & indonesien i början på 2013.

Gissar spontant på att även Brasilien, Indien och Australien blir nya marknader 2013. Vad tror ni andra?

Tänkte ocså köpa lite aktier i H&M nu faktist ser väldigt lovande ut i framtiden! Köper alltid med mig grejer där ifrån till mina thai vänner då de blir så glada när de får sina presenter. Ser till att spara varenda H&M påse jag får så de kan stolt gå och bära sina prylar och visa upp att de har råd att handla ifrån detta dyra och lyxiga varumärke!

Var nere i Bankok dagen innan öppning i det Exlusiva varuhuset Siam Paragon och inte skylta de upp dåligt precis. Hehe var ju bara tvungen att stanna och ta kort på detta.

http://imageshack.us/a/img259/8369/img5087d.jpg
Satt 2 lika stora skyltar vid varje sida av Loggan Siam Paragon
http://imageshack.us/a/img37/3080/img5085u.jpg

Så här såg det ut i Bts/Skytrain uppgången
http://imageshack.us/a/img641/5060/img5089nj.jpg

Kan tänka mig att det var en jäkla kö och lång väntetid för att få komma in i varuhuset under öppningsdagen. Kan thailändarna stå i kö för att köpa dounats i 3 timmar så ska väl det här inte vara ett större problem.
Citera
2012-11-08, 20:45
Medlem
Jag funderar på att göra ett köp, men hur mycket mer kan den dyka, borde jag avvakta ytterliggare eller gå in imorgon? (220)

Hur lång tid kan det tänkas ta innan den når en topp igen på säg 250, 6 månader, eller är det svagare tider ett tag framöver?
Senast redigerad av tago 2012-11-08 kl. 20:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in