Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-18, 22:17
  #10285
Medlem
Apropå köp från utomlands så verkar det hyfsat kört i europa numera. Köpte allt mitt från Tyskland fram tills i somras då det helt plötsligt tog stopp. Köpt en del från usa, och testar precis nu igen (alltid gått förr). Får se om det kommer fram som det skall.


Tips på SG tobaker från cigarrummet.

Med utgångspunkt från Early Morning Pipe kan du ju antingen fortsätta gå åt det engelska hållet med medelstarka Squadron Leader (min favorit) eller Skiff Mixture.


Annars tar du språnget mot ren Virginia med Full Virginia Flake (lite för gräsig för mig) eller Best Brown som jag tycker är toppen.

Sen har du en lysande Virginia/Perique i St James Flake. Mumma. just för tillfället röker jag mest VaPers till vardags.

Ett annat tips är från Rattrays, och en annan top 5 tobak för mig (tillsammans med Squad Leader där ovan): Old Gowrie. Den är en Virgina/Perique/Burley. Och den är jävla smarrig.

Lycka till och puffa på.
Citera
2024-02-19, 13:40
  #10286
Avstängd
KarimBenzema2015s avatar
Givetvis bättre att köpa utomlands än i Sverige. Nojar man sig över pris så ska man nog avstå, men vill man röka kvalitet och inte tänka på hur pipan överlever så ska man givetvis köpa utomlands. Helst från USA när det gäller piptobak då de har en stor mängd variation och på många håll en extremt stor tobaktradition.

Det är inte ens så stor skillnad på priserna. Om man tycker att det är stor skillnad så har man en risig ekonomi/prioriterar inte detta. Då bör man enligt mig ta hand om det andra först.


Vad lägger ni årligen på detta?
Citera
2024-02-26, 10:07
  #10287
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DedHed-Piper
Apropå köp från utomlands så verkar det hyfsat kört i europa numera. Köpte allt mitt från Tyskland fram tills i somras då det helt plötsligt tog stopp. Köpt en del från usa, och testar precis nu igen (alltid gått förr). Får se om det kommer fram som det skall.


Tips på SG tobaker från cigarrummet.

Med utgångspunkt från Early Morning Pipe kan du ju antingen fortsätta gå åt det engelska hållet med medelstarka Squadron Leader (min favorit) eller Skiff Mixture.


Annars tar du språnget mot ren Virginia med Full Virginia Flake (lite för gräsig för mig) eller Best Brown som jag tycker är toppen.

Sen har du en lysande Virginia/Perique i St James Flake. Mumma. just för tillfället röker jag mest VaPers till vardags.

Ett annat tips är från Rattrays, och en annan top 5 tobak för mig (tillsammans med Squad Leader där ovan): Old Gowrie. Den är en Virgina/Perique/Burley. Och den är jävla smarrig.

Lycka till och puffa på.

Tack för rekommendationerna! Efter mycket fram och tillbaka valde jag att fortsätta på det engelska spåret och köpa en burk Squadron Leader. Ser fram emot att testa denna klassiker.
Citera
2024-02-27, 20:55
  #10288
Medlem
Jag vill minnas att Härskare Idi långt tillbaka i tråden antytt att de flesta piprökare tenderar att dra mot burley-hållet när de mognar rökningen. Själv föredrar jag virginia-blandningar av olika slag. Capstan blå är god, full virginia flake också, även om den är lite knepig att röka. Ibland försöker jag mig på en burley-blandning. Helt ren burley är nog inte lönt på mig än, men balanserade blandningar är absolut goda. Men vad är det man förväntas uppskatta med burley?
Citera
2024-03-08, 23:03
  #10289
Medlem
Venators avatar
Hur är prisbilden och utbudet i Danmark idag? Mitt intryck är att det är lika dyrt som i Sverige, givet kronkursen? Jag antar att utbudet ändå är bättre så bara det kan göra det värt ett besök... Cornell & Diehl har jag inte rökt sedan jag handlade i Schweiz senast och jag längtar väldigt efter My Own Blends Blue Queen som jag inte rökt på länge.

Är det The Danish Pipe Shop som gäller eller finns fler tips?
Citera
2024-03-26, 19:54
  #10290
Medlem
Venators avatar
Kan svara på min fråga själv, sitter på tåget från Köpenhamn i skrivande stund. Njutit smørrebrød och en Hof till lunch men för en svensk blir ju valutakursen deprimerande, även om besök i Danmark är ändå alltid trevligt. Och så har jag köpt piptobak. Med 429 danska kronor för en burk på 100 gram My Own Blend blir det SEK 659.

Fortsätter priserna öka blir det väl med detta som med annat "röka", vi får gå till Brobergs och köpa en "femma Squadron Leader" och får det i en liten zip-påse.

Får se när jobbet för mig till Tyskland nästa gång.
Citera
Igår, 22:49
  #10291
Medlem
Venators avatar
Befinner mig i London för jobbet och efter måndagens möten tog jag en snabb tur till James J Fox. Det finns en del sorter där som vi inte ser hemma vilket jag tycker är trevligt som omväxling. Nu blev det en burk "Tree Mixture" från Robert Lewis, som är en latakiablandning som är aningen starkare än Squadron Leader men annars av samma typ. Det är ett säkert kort som jag köpt förut. Priset var £ 30 för en burk på 50 gram, så lite dyrare än hemma med den hopplösa valutakursen.

Sedan slog det mig att jag faktiskt inte gjort några sökningar på piptobak i London och att det givetvis borde finnas ett intressant utbud om man letade lite. Jag hittade butiken Segar & Snuff i Covent Garden, som säljer sina egna blandningar. Där var jag på eftermiddagen idag. Det är den minsta butik jag varit i, bara två personer kan trängas framför disken. En vänlig och kunnig kvinnig expedit lät mig lukta igenom ett antal sorter och jag fastnade för "London Cabbie" som är en snäll virginia med en aning perique. De säljer i lösvikt på det gamla hederliga sättet så jag köpte 50 gram, vilket kostade mig £ 25. Jag provade ett stopp och gick en promenad på smågatorna i kvarteren och det var en mycket trevlig tobak, mild och utan störande sötma men med en behaglig kryddighet. Så jag gick tillbaka och köpte 50 gram till. Butiken rekommenderas varmt för den som besöker London.

Notera att "London Cabbie" är deras egen blandning och inte ska förväxlas med "Cabbie's Mixture" från Samuel Gawith.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback