Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-02, 07:47
Medlem
Testade sömn du sa att köra i blendern. Blev hur bra som helst. Nu har jag kört en batch så nu ska jag testa att smaksätta en del av dem. Kaffe och whiskey står på menyn.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Finns speciella maskiner för att klippa tobaken i strimlor sök på typ tobaco cutter men det går att dra bort mittensträngen på bladen och sedan göra en rulle av tobaken och strimla med kniv och sedan mixa i en matberedare.

Det blir som flingor snarare än strimlor men glöder fint och går bra att röka.

Borde gå med bara sax eller att hacka med kniv också men bladen är ganska sega och det är mycket jobb.
Citera
2025-11-06, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Har inget minne av Nightcap men när det gäller latakia-blandningar av lite tyngre slag som finns på marknaden tänker jag på Samuel Gawith Commonwealth Skiff Mixture (som båda är lite för tunga för mig; jag föredrar Squadron leader). Kommer du till Köpenhamn så rekommenderar jag dig att prova Blue Queen från Danish pipe shop.

Tack för tipset på Commonwealth. Gillar den skarpt. Tung lägereldslatakia uppbackat av smaskig sötma, russin.

Nästa piptobak i min återfödsel som piprökare blir nog en Virginiatobak som förmodligen Ashton Gold Rush. Gillade den för 10(+) år sedan.

Edit:

Antingen kommer jag ihåg fel eller så har Ashton Gold Rush blivit en aromatisk tobak så jag stryker den.
Senast redigerad av Flashbackwards 2025-11-06 kl. 16:58.
Citera
2025-11-06, 17:22
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
Tack för tipset på Commonwealth. Gillar den skarpt. Tung lägereldslatakia uppbackat av smaskig sötma, russin.

Nästa piptobak i min återfödsel som piprökare blir nog en Virginiatobak som förmodligen Ashton Gold Rush. Gillade den för 10(+) år sedan.

Edit:

Antingen kommer jag ihåg fel eller så har Ashton Gold Rush blivit en aromatisk tobak så jag stryker den.

Kul att du uppskattade den! Jag tycker ju om latakia men det behöver vara balanserat. Jag har här hemma en burk av en latakia-blanding som jag köpte i Oxford för två eller tre år sedan - tobakshandlarens egen blend. Den doftade underbart men den var för stark så jag har flyttat över den till ett konserveringsglas där den ligger lufttätt och får mogna. Får se var det landar.
Citera
2025-11-07, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Kul att du uppskattade den! Jag tycker ju om latakia men det behöver vara balanserat. Jag har här hemma en burk av en latakia-blanding som jag köpte i Oxford för två eller tre år sedan - tobakshandlarens egen blend. Den doftade underbart men den var för stark så jag har flyttat över den till ett konserveringsglas där den ligger lufttätt och får mogna. Får se var det landar.

Gillar latakiatyngd men provade för längesen att röka ren latakia och det var inte så bra upplevelse, hehe. Måste vara balans med latakian håller jag med om.

Intressant med lagrad piptobak. Gör det stor skillnad tycker du om piptobaken är lagrad länge? I cigarrvärlden gör det ju stor skillnad med cigarrer desto längre de är lagrade. Ska läsa på lite om att lagra piptobak.

Edit:

Frågade Chat GPT så detta behöver faktakollas:

Sammanfattning

Tobakstyp Effekt av lagring Rek. lagringstid
Virginia Vinner mycket, blir söt & mjuk 3–10 år
VaPer Vinner mycket, blir komplex 3–10 år
Burley Vinner något 2–6 år
Latakia-blandningar Förlorar viss kraft, blir rundare 1–5 år
Aromatiska Förlorar arom, sällan värt det 0–1 år
Senast redigerad av Flashbackwards 2025-11-07 kl. 06:51.
Citera
2025-11-07, 12:37
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
Gillar latakiatyngd men provade för längesen att röka ren latakia och det var inte så bra upplevelse, hehe. Måste vara balans med latakian håller jag med om.

Intressant med lagrad piptobak. Gör det stor skillnad tycker du om piptobaken är lagrad länge? I cigarrvärlden gör det ju stor skillnad med cigarrer desto längre de är lagrade. Ska läsa på lite om att lagra piptobak.

Edit:

Frågade Chat GPT så detta behöver faktakollas:

Sammanfattning

Tobakstyp Effekt av lagring Rek. lagringstid
Virginia Vinner mycket, blir söt & mjuk 3–10 år
VaPer Vinner mycket, blir komplex 3–10 år
Burley Vinner något 2–6 år
Latakia-blandningar Förlorar viss kraft, blir rundare 1–5 år
Aromatiska Förlorar arom, sällan värt det 0–1 år

Ja, det är spännande. Jag har väldigt lite erfarenhet själv men jag läste tipset på nätet när jag funderade på vad jag skulle göra med min starka blandning - valet stod mellan att lagra eller blanda ut. Så jag blev nyfiken och provar. Bland annat ska Old Gowrie var mycket bra att lagra och det är ju en blandning av Virginia, Kentucky och Perique, så en burk av den har jag också flyttat över på ett konserveringsglas. Man behöver ju ha tillfört nytt syre så vacuum-burken måste öppnas och är det skruvlock så vill jag flytta till ny burk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in