Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-02, 21:02
  #1
Medlem
Farbror Sallads avatar
Är det fler än jag som röker pipa? Jag är ingen egentlig nikotinist längre, då jag lagt av att snusa för ett tag sedan.
Men jag tycker att det är jäkla mysigt att sätta sig på balkongen en ljum sommarkväll och blossa på en gó pipa!

Man kan antingen välja att dra halsbloss, så att man får i sig en del nikotin, eller helt enkelt som jag nöja sig med att omgärdas av den trevliga rökiga atmosfären som bildas, och avnjuta lukt och smak. Jag tar väl ett par tre halsbloss på ett halvstopp i och för sig, så lite nikotin känner man ju av.

Det enda jobbiga är att folk har en tendens att vara rätt nyfikna. Är man med polarna så ska alla smaka, vilket ju inte är så kul. Som om alla skulle smaka på ens öl eller cigg eller nåt.
Sen tar det ett tag att få självförtroende att avslappnat bruka sin pipa på stadens gator och torg, för man väcker som yngre piprökare en del uppmärksamhet, så det gäller att "kunna sin roll" om ni förstår vad jag menar.

För den som är sugen på att prova, så kan jag rekommendera att köpa en billig (~100:-) pipa, och en riktigt god och mild tobak, rikligt med piprensare och ett enkelt pipverktyg. Kostar sammanlagt kanske 250:-, och röker man så sällan att tobaken torkar så kan man lätt återfukta den genom att lägga en speciell "knapp" i paketet, som innan har fuktats.

Lite inspiration: http://www.brobergs.com/pippaket.htm
Lite dyrt kan tänkas, men det smakar faktiskt bättre, och är allmänt trevligare med en välgjord pipa.
Citera
2005-04-03, 08:24
  #2
Medlem
organiss avatar
det kan va rätt gott med pipa ibland men jag brukar känna mig lite för gubbig om jag vandrar runt med den.
och sen röker jag enbart cannabis i min pipa för jag tycker att den börjar smaka lite skrumpet om man röker enbart tobak i den.
Citera
2005-04-03, 08:27
  #3
Medlem
Bråkmakarns avatar
Nej, men jag funderar på att börja, och helt sluta med cigg.
Det luktar så förbannat gott om piprök, så bara det är ju en anledning att börja!
Citera
2005-04-03, 15:54
  #4
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Nej, men jag funderar på att börja, och helt sluta med cigg.
Det luktar så förbannat gott om piprök, så bara det är ju en anledning att börja!
Visst gör det! Dock kan man inte räkna med att röka pipa på samma sätt som cigg. Jag vill påstå att det är mindre nikotin och mer tjära i piptobak! Man får alltså i sig betydligt mkt mer skit om man ska få i sig samma mängd nikotin som om man röker cigg.
Citera
2005-04-03, 16:00
  #5
Medlem
blaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Visst gör det! Dock kan man inte räkna med att röka pipa på samma sätt som cigg. Jag vill påstå att det är mindre nikotin och mer tjära i piptobak! Man får alltså i sig betydligt mkt mer skit om man ska få i sig samma mängd nikotin som om man röker cigg.

Inget filter på pipan heller väl? Det är där på cigaretterna ju.
Citera
2005-04-03, 16:13
  #6
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blau
Inget filter på pipan heller väl? Det är där på cigaretterna ju.
Jepp, bristen på filter är annars orsaken till att jag inte är så förtjust i att röka pipa... Men å andra sidan har jag aldrig provat specialdesignad "piptobak", utan bara rökt vanlig rulltobak ur pipan...
Citera
2005-04-03, 16:20
  #7
Medlem
Ska man ta halsbloss när man röker pipa ?
Röker inte alls nu, men har tänkt börja röka pipa om ett par år när jag har råd med det.
Citera
2005-04-03, 17:38
  #8
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jepp, bristen på filter är annars orsaken till att jag inte är så förtjust i att röka pipa... Men å andra sidan har jag aldrig provat specialdesignad "piptobak", utan bara rökt vanlig rulltobak ur pipan...
Det finns faktiskt filterpipor. Sen är det ju just piptobaken som är det trevliga! En helt annan grej än vanlig rulltobak.
Citera
2005-04-03, 20:44
  #9
Medlem
kundvagns avatar
Det sitter väl ett filter i alla "moderna" pipor? Är ganska säker på det. Sen om filtret är lika effektivt som ett cigarettfilter kan jag inte utala mig om.
Citera
2005-04-03, 21:05
  #10
Medlem
snowman666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagn
Det sitter väl ett filter i alla "moderna" pipor? Är ganska säker på det. Sen om filtret är lika effektivt som ett cigarettfilter kan jag inte utala mig om.
Som tur är går det ju att plocka bort! varför ha filter? pallar man inte all den goa smaken så kan man ju röka menthol cigg?
Citera
2005-04-03, 23:19
  #11
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagn
Det sitter väl ett filter i alla "moderna" pipor? Är ganska säker på det. Sen om filtret är lika effektivt som ett cigarettfilter kan jag inte utala mig om.
Nej, det är helt fel. Det sitter dock en liten metallplutt mellan munstycket och koppen, för att man inte ska få tobak i munnen. Men den hindrar inte några tjärpartiklar eller så... Dessutom tar de flesta bort den, eftersom man ändå inte får tobak i käften om man lärt sig att stoppa pipan rätt.
Citera
2005-04-03, 23:29
  #12
Medlem
snowman666s avatar
Röka pipa är en fin avkoppling, god mat följt av kaffe, sen fram med pipan och en fin tobak! njutning på hög nivå!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback