2006-06-15, 05:37
Medlem
woofers avatar
Satt på jobbet och läste lite snabbt så jag missade faktiskt ditt inlägg Phel hoppas du inte blev allt för ledsen nu. Det vore jättetrevligt om du kunde handla den åt mig oxå ska jag skicka ett pm med min adress?

Hittade deras websida dom verkar inte ha med salpetersyra i sitt sortiment där? Men dom kanske inte visar hela sitt sortiment?
Citera
2006-06-15, 13:15
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phel
Läs mitt inlägg igen; Salpetersyre. Testa sedan att googla matas+København. Ska jag hämta det åt dig också?

Nope.

är inte matas den danska motsvarigheten till apoteket? det ser ut som det när man är där inne, är det typ nån slags "hushållsaffär" eller nåt sånt då? hursomhelst är det en trevlig affär
Citera
2006-06-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phel
Läs mitt inlägg igen; Salpetersyre. Testa sedan att googla matas+København. Ska jag hämta det åt dig också?

Nope.

Du får gärna hämta en åt mig också. Tack!
Citera
2006-06-16, 12:30
Medlem
wääuus avatar
förresten, vet någon vad de har för pH indikatorer på apoteket? jag förstår mig inte på deras sökfunktion... för jag skulle behöva nån indikator som typ bromtymolblått eller nåt sånt, jag vet att BTB är dyrt, men de kanske har nån annan? annars får man väl beställa, eller fortsätta med pH papper...
Citera
2006-06-16, 16:42
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
förresten, vet någon vad de har för pH indikatorer på apoteket? jag förstår mig inte på deras sökfunktion... för jag skulle behöva nån indikator som typ bromtymolblått eller nåt sånt, jag vet att BTB är dyrt, men de kanske har nån annan? annars får man väl beställa, eller fortsätta med pH papper...

BTB är inte dyrt.

http://www.nifelheimkemi.se/?s=zoom&pb=0&productId=162
Bromtymolblått
Pris: 181:-
CAS-nr: 76-59-5
Kvalitet:
Mängd: 5g

http://school.chem.umu.se/Compiled/indikatorer.html
Bromtymolblått (3',3''-dibromtymolsulfonftalein) lösning
För att göra 100 ml förrådslösning väger man in 0,04 g (40 mg) bromtymolblått och löser det i 6,4 ml 0,1 M NaOH, varefter man späder till 100 ml med vatten.

Dvs, av 5 g kan du köra lite mer än 10 LITER indikator!
Citera
2006-06-16, 18:29
Medlem
woofers avatar
Har nu trakasserat expiditer på totalt 5 matas i Dannmark och ingen av butikerna har Salpetersyra i sitt sortiment så dom har nog slutat med den. Jag hittade dock en skum liten färghandel på en bakgata som hadde 2 halvliters flaskor kvar
Citera
2006-06-16, 19:15
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Har nu trakasserat expiditer på totalt 5 matas i Dannmark och ingen av butikerna har Salpetersyra i sitt sortiment så dom har nog slutat med den. Jag hittade dock en skum liten färghandel på en bakgata som hadde 2 halvliters flaskor kvar
Hmm...
Första gången jag var i fredrikshavn i våras så i varje matas butik jag gick in i (fanns två stycken) samt en i nån stad längre upp emot den där "böjen" (jag suger på ortsnamn) jo skagen hette det. Så hittade jag små flaskor med 35% salpetersyra. Är rätt små, som en flaska med shampo. Brukar finnas där de har alla andra kemikalier...
Citera
2006-06-16, 20:47
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer

Vad kostade dessa och hur vad var koncentrationen?
Citera
2006-06-16, 21:10
Medlem
woofers avatar
Koncentrationen är 62% och priset var 50 DKK per flaska.
Letade rätt noga bland Matas burkar och flaskor på den där avdelningen och som jag sagt tidigare så finns den inte längre med i sortimentet på deras hemsida.
Citera
2006-06-16, 23:46
Medlem
Fox 2s avatar
Vet någon var jag kan finna platina ull. Den kommer att användas som katalysar så stor area på liten massa är ju önksvärd, då borde ju ull äga.

Så, var kan jag köpa det, gör inget om bara företag få handla, bara det är billigt (platina är inte billigt men kan vara det om man jämnför med andra företag).

Mvh
Citera
2006-06-17, 00:14
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
Vet någon var jag kan finna platina ull. Den kommer att användas som katalysar så stor area på liten massa är ju önksvärd, då borde ju ull äga.

Så, var kan jag köpa det, gör inget om bara företag få handla, bara det är billigt (platina är inte billigt men kan vara det om man jämnför med andra företag).

Mvh

Hehe ska du ha det till ett försök att tillverka salpetersyra?
Citera
2006-06-17, 00:21
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Hehe ska du ha det till ett försök att tillverka salpetersyra?

Hur kunde du veta det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in