2011-07-26, 20:13
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Med tanke på vad som hänt i Norge vill politiker förbjuda och reglera kemikalier. Det har jag skrivit om i en annan tråd. För att bevisa för politikerna, om de nu skulle se detta, att det är meningslöst och även för hederliga personer som ändå vill ha lite kul om ett förbud inträder, tänkte jag starta en tråd där vi postar metoder för att tillverka pyroämnen och andra nyttiga kemikalier från saker som är omöjliga eller mycket svåra att förbjuda, begränsa eller att registrera köpare utav.

Som t.ex. att göra natriumklorat genom att blanda koksalt och vatten, värma det till över 50 grader C och under flera timmar låta t.ex. en blybatteriladdare vara kopplad till grafitelektroder som sänks ned i vätskan. Strömmen bör vara lagom så att vätskan behåller en temperatur över 50 grader men inte kokar.
Vätskan kommer att innehålla partiklar av grafit, som måste filtreras bort, men som kan undvikas genom val av annat elektrodmaterial. Grafitelektroder hittar man i vanliga brunstensbatterier, om man ignorerar varningsinstruktionen "öppna inte batteriet". Koksalt, vatten och batteriladdare vet ni nog var ni hittar OBS: om temperaturen är för låg bildas i stället natriumhypoklorit, vilket är den aktiva ingrediensen i Klorin. OBS2: Blandningar med klorat är känsliga. Se andra trådar för mer information.

OBS! Jag uppmanar INGEN att spränga, elda, förgifta, eller på annat sätt skada folk, fä eller annans egendom! Det resulterar ofelbart i fler förbud, mer övervakning och hårdare kontroll!
Citera
2011-07-26, 20:31
Medlem
supraas avatar
Kol+svavel+saltpeter= svartkrut har jag för mig? är inte helt hundra på det..
Citera
2011-07-26, 22:49
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supraa
Kol+svavel+saltpeter= svartkrut har jag för mig? är inte helt hundra på det..

Stämmer bra, förutom att det heter salpeter på svenska. Krutet blir ganska långsamt om man köper salpeter i affären eftersom det som säljs där oftast är natriumnitrat i stället för kaliumnitrat, då det konserverar bättre (Båda kallas salpeter även om det oftast syftar på kaliumnitrat) Men salpeter används så sällan av privatpersoner att det nog kan tänkas bli förbjudet snart. Var får man förresten tag på svavel idag? Finns det fortfarande på färghandeln, och vad använder man det till förutom krut?
Citera
2011-07-26, 23:26
Medlem
supraas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
Stämmer bra, förutom att det heter salpeter på svenska. Krutet blir ganska långsamt om man köper salpeter i affären eftersom det som säljs där oftast är natriumnitrat i stället för kaliumnitrat, då det konserverar bättre (Båda kallas salpeter även om det oftast syftar på kaliumnitrat) Men salpeter används så sällan av privatpersoner att det nog kan tänkas bli förbjudet snart. Var får man förresten tag på svavel idag? Finns det fortfarande på färghandeln, och vad använder man det till förutom krut?

Opps fel av mig

"I Apotekets sortiment finns produkten "Sulphur medicinale", rent svavel" från wiki (:
Används i olika industrier. Tändstickor,finnmedel,batterier mm behöver svavel. Hitta inget användningsområde för privatpersoner dock..
Citera
2011-07-27, 00:20
Medlem
KemiRockarFetts avatar
aluminiumpulver, salpetersyra, klorater , perklorater, ammoniak mm

allt går att göra hemma även om de förbjuder allt.
Citera
2011-07-27, 00:39
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
aluminiumpulver, salpetersyra, klorater , perklorater, ammoniak mm

allt går att göra hemma även om de förbjuder allt.

OK. Aluminiumpulver verkar enkelt, klorater redan behandlat (Kaliumklorat samma procedur fast med kaliumklorid isället för koksalt (natriumklorid) eller blandning). Perklorater är samma procedur som klorater, fast man kör längre har jag för mig.

Det som är kvar att skriva recept på här är då:

Salpetersyra
Ammoniak

Samt andra ämnen som inte kommit upp i denna tråd än!
Rättelser, utvecklanden, förtydliganden och tips är förstås också välkommet.
Citera
2011-07-27, 01:40
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
Var får man förresten tag på svavel idag? Finns det fortfarande på färghandeln, och vad använder man det till förutom krut?
Svavelblomma används som bekämpningsmedel i trädgårdsodlingar. ABB beställde det genom sitt Geofarm-företag.
Citera
2011-07-27, 15:04
Medlem
GalFisks avatar
Colorama säljer svavel, och andra trevliga kemikalier (än så länge).
Citera
2011-07-27, 21:16
Medlem
Kanske inte helt OnT men tycker fortfarande att WirelessGkit2 summering är väldigt spot on

Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Jag kan göra det lite lättare för Säkerhetsivrarna, Regeringen, RPS/Säk genom att här skapa en rudimentär lista på allt som borde förbjudas för att det med enkla medel kan förvandlas till sprängämnen eller komponenter i bomber. Jag tror jag själv har använt de flesta ämnen här.

Startgas
Härdare till glasfiberplast
Fyrverkerier
C-vitamin
Konserveringsmedlet Atamon
Seltin
Klorin
Väteperoxid
Pingisbollar
Poolklor
Knallpulver
Socker
Växtnäring
Galvaniseringsspray
Aluminiumfolie
Svinto
Batterier
Vanish Oxi Action
Tändstickor
Fotoblixtar
Mobiltelefoner
Svetsutrustningar

Skall man dessutom förbjuda allt som med smärre modifikationer kan förvandlas till ingredienser så borde det inte vara några problem att få listan ett par tusen rader till. Jag tar några enkla bara...

Elektricitet
Aluminium
Järn
Urin
Gödselstackar
Alla brännbara gaser
Alla brännbara pulver
Tryckbehållare
De flesta organiska lösningsmedel inklusive Alkohol

Ska vi lista lite gifter och "biologiska vapen" med? Alla dessa kan användas i princip oförändrade för att orsaka panik i samhället.

Råttgift
Lågenergilampor
Blysänken
Litiumbatterier
Döda djur
Vattenbaserad färg
Tobak
Glykol
Avföring

Jag tycker vi ska förbjuda hela skiten nu! Det är ju livsfarligt för fan!

Nej, sanningen är att man inte ens kan förbjuda väteperoxid, eftersom det används inom vattenrening och pappersindustrin. (Klorfri behandling av pooler, ex på hotell) Jag kan valsa in på vilket hotell som helst i stan och boka deras relax. Jag tar med mig ett brytjärn och forcerar mig in i det låsta maskinutrymmet. Där tar jag med mig dunken med 65% väteperoxid som är inkopplad till poolen. Eller så snor jag bara några liter. Man kan ju givetvis försöka försvåra det för galningarna. Men jag misstänker att själva problemet med en tvättäkta galning är att han inte ger upp vid första motstånd.

Det enda man kan hoppas på är att den tvättäkta galningen misslyckas med tillverkningen och spränger sig själv i bitar, precis som den här siste dåren.
Citera
2011-07-28, 23:58
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Mycket bra skrivet, WirelessGkit2, och mycket bra citerat, shmuunk!
Citera
2011-07-29, 14:37
Medlem
Det tråkiga med ökade kemikalierestriktioner är att det lär slå mer emot fyrverkeribyggare än mot rena sprängare. Kemikalierna går visserligen ofta att framställa själv, men för fyrverkeri med bl a färgad eld krävs det en kemikalierenhet som blir svår att uppnå i hemlabbet. Restriktioner kan alltså leda till att slå ut fyrverkeribyggandet till förmån för bomber. (Dessutom kommer det slå mot hobbykemister som försöker göra annat än pyroteknik, vilket jag personligen tycker är värst.)
Senast redigerad av Lars H 2011-07-29 kl. 15:21.
Citera
2011-08-04, 20:31
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Järn(II)oxid (har jag för mig, kan ha varit järn(III)oxid) kan tillverkas genom att hetta upp vanlig rost i ugnen. Temperaturen kommer jag inte ihåg, jag tror att det var ca 200 gr.C, skriv gärna om du vet!

Järnoxiden kan sedan blandas med aluminiumpulver så får man termit, en blandning som brinner mycket varmt och efterlämnar smält järn. Det smälter igenom nästan vad som helst, och om man låter det brinna på ett isblock, exploderar det och kastar isstycken och glödande järndroppar omkring! (Mythbusters testade myten om isen, och det stämmer)

Än så länge kan järnoxiden köpas som färgämne på färghandeln, men den kan som sagt framställas av rost om den skulle förbjudas.

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Svavelblomma används som bekämpningsmedel i trädgårdsodlingar. ABB beställde det genom sitt Geofarm-företag.

Bekämpningsmedel mot vad? Hur applicerar man det?
Senast redigerad av FyrverkeriFTW 2011-08-04 kl. 20:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in