2007-11-21, 08:38
Bannlyst
OMG, jag gjorde en egen "Poluma" av 2 visselraketer. Och tejpade som fan . Fy fan vad det small asså :P trodde att polisen skulle komma.

Så dom som jag e så filmade jag inte för jag trodde att det inte skulle hända något
Citera
2007-11-21, 09:23
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
OMG, jag gjorde en egen "Poluma" av 2 visselraketer. Och tejpade som fan . Fy fan vad det small asså :P trodde att polisen skulle komma.

Så dom som jag e så filmade jag inte för jag trodde att det inte skulle hända något

Det är praktiskt taget meningslöst att ödsla tejp på en smällare, oavsett modell. Det räcker med papper och kanske några cm tejp för att hålla fast änden. De smäller lika bra ändå.

Det som låter är i princip bara ljudbangen som bränslet genererar vid förbränningen och den blir inte starkare ifall du tejpar, snarare tvärtom. Har du otur så spricker smällaren bara litet på en sida och gasen strömmar då ut snabbt men under längre tid. Du får då en dovare smäll men inte lika stark/skarp.

Har testat ett tjugotal polumnasvarianter och kommit fram till att själva ljudet inte påverkas nämnvärt när man kommit över ca 40cm långa remsor om triangels sidor är ca 4cm.

Det bästa materialet som jag hittade var vanliga kvittorullar till kassa-apparater. Tunt och starkt papper som medger att man lägger på så mycket man vill.

Testet gäller endast svartkrutspolumnas med 1mm granuler.
Citera
2007-11-21, 17:15
Bannlyst
Satt och pilade i några miniraketer som jag tagit ut visselmixen hur (vit) Och så fick jag fram detta ett orange pluver och ett grått. Och en lite sak som ser ut som en stubin, vad e det för något?
http://static.pici.se/pictures/yWbjZRCEw.jpg

Btw, här e min Puloma(?)
http://static.pici.se/pictures/rUCnadGiY.jpg
Citera
2007-11-21, 17:29
Medlem
wääuus avatar
Det är lera (brunt) Svartkrut och en liten stubin.

Edit: Kanske inte svartkrut, men iallafall något slags krut (kanske nåt blixtljuspulver)
Citera
2007-11-21, 17:29
Medlem
GalFisks avatar
Brunt=lera, grått=flash, stubinliknande sak=stubin (för att föra elden förbi lerproppen och fram till flashen).
Citera
2007-11-21, 17:30
Medlem
wääuus avatar
Aha så det är flash altså!
Citera
2007-11-21, 17:51
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Aha så det är flash altså!

alltid undrat! men flash? låter lite farligt i mina öron, har inte någon erffarenhet av just flash? det är väll perklorat och aluminium/magnesium? eller finns det säkrare flash? så lägger man lite vatten i detta smällar krut så kan det antända??!

mvh // C9
Citera
2007-11-21, 18:16
Bannlyst
Kommer det at låta mycket om man lagt i Det gråa och lerar ifrån 3 miniraketer i en cracklingball?
Citera
2007-11-21, 18:32
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6
alltid undrat! men flash? låter lite farligt i mina öron, har inte någon erffarenhet av just flash? det är väll perklorat och aluminium/magnesium? eller finns det säkrare flash? så lägger man lite vatten i detta smällar krut så kan det antända??!

mvh // C9
Finns massor av olika flash, http://members.shaw.ca/gryphon223/PFP/flash.html

Dom vanligaste och "säkraste" att hantera är 70/30 KClO4/Al eller 50/50 KClO4/MgAl.

Om det är magnesium baserad flash i raketerna så borde det kunna antända ja.
Citera
2007-11-21, 18:34
Medlem
Pyrokemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6

mvh // C9

Den säkraste flashen är standard 7:3, Kaliumperklorat: Aluminium. Diskussioner har varit uppe förut om att flash inte alls är så farligt som det låter, men man bör visa respekt för det.

Citat:
Kommer det at låta mycket om man lagt i Det gråa och lerar ifrån 3 miniraketer i en cracklingball?

Det är ju bara till att tända och lyssna?

Mvh
Anton

Edit, HOkk är på hugget.
Citera
2007-11-23, 15:39
Bannlyst
Oj då, såg precis att någon redan lagt ut aquascape, hittade den nyss (google)
Citera
2007-11-23, 16:29
Medlem
zuckos avatar
Tror ni att man vågar köpa aluminium och jod i samma paket från keten? Har hört att deras pakitering sviktar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in