Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
OMG, jag gjorde en egen "Poluma" av 2 visselraketer. Och tejpade som fan . Fy fan vad det small asså :P trodde att polisen skulle komma.
Så dom som jag e så filmade jag inte för jag trodde att det inte skulle hända något

Det är praktiskt taget meningslöst att ödsla tejp på en smällare, oavsett modell. Det räcker med papper och kanske några cm tejp för att hålla fast änden. De smäller lika bra ändå.
Det som låter är i princip bara ljudbangen som bränslet genererar vid förbränningen och den blir inte starkare ifall du tejpar, snarare tvärtom. Har du otur så spricker smällaren bara litet på en sida och gasen strömmar då ut snabbt men under längre tid. Du får då en dovare smäll men inte lika stark/skarp.
Har testat ett tjugotal polumnasvarianter och kommit fram till att själva ljudet inte påverkas nämnvärt när man kommit över ca 40cm långa remsor om triangels sidor är ca 4cm.
Det bästa materialet som jag hittade var vanliga kvittorullar till kassa-apparater. Tunt och starkt papper som medger att man lägger på så mycket man vill.
Testet gäller endast svartkrutspolumnas med 1mm granuler.