2006-02-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen
Bauhaus är mitt tips. De hade svavel i somras i alla fall.

Tja, om det stället funnits i Norrköping hade det inte varit nått problem.
Väntar på min lön från den där jäkla telemarketingbyrån jag jobbade på, så jag kan köpa in svavel och salpeter nån gång. Tills dess får jag leka med SS som ju har en så väldigt imponerande reaktion.
Citera
2006-02-20, 17:41
Medlem
Giffoxs avatar
Har kikat lite i tråden och undrar var jag får tag på riktig Salpeter (KNO3). De har på svenskakemi.nu eller vad det heter men det blir för mycket för en krutsats (minsta ordervärde är 500 + 200 frakt). De hade det inte i närmsta färgbutikerna. Jag antar att det inte går bra med Natriumnitrat istället?
Citera
2006-02-20, 18:25
Medlem
Natriumnitrat suger pung så in i helvete.
KNO3 är VERKLIGEN att föredra!

Finns att köpa hos granngården
Citera
2006-02-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Har kikat lite i tråden och undrar var jag får tag på riktig Salpeter (KNO3). De har på svenskakemi.nu eller vad det heter men det blir för mycket för en krutsats (minsta ordervärde är 500 + 200 frakt). De hade det inte i närmsta färgbutikerna. Jag antar att det inte går bra med Natriumnitrat istället?

Konstgödsel på till exempel Granngården. Runt 220 kr för en 25-kilossäck. De går under namnen Unika kali och krista k vad jag vet.
Citera
2006-02-20, 18:48
Medlem
onemanarmys avatar
Natriumnitrat går fan inte att anända till BP, jag vet inte hur många gånger det har stått på forumet.
Dessutom tror jag det finns nämt ett antal gånger bara i denna tråden vart man kan få tag på KNO3.
Citera
2006-02-20, 19:02
Medlem
Giffoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy
Natriumnitrat går fan inte att anända till BP, jag vet inte hur många gånger det har stått på forumet.
Dessutom tror jag det finns nämt ett antal gånger bara i denna tråden vart man kan få tag på KNO3.

.. Jag är ledsen men alla sökningar resulterade i BP-trådar... Jag tittade på första sidan och några sidor fram samt de sista :-P
Granngården visste jag inte om, men tack. Letade upp en butik i en närliggande "stad". Postar kanske en film sen
Citera
2006-02-25, 18:41
Medlem
vart kan man få tag på koppar(II)ftalocyanin
Citera
2006-02-25, 20:33
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stangel

Skulle tippa på en keramikaffär som ett pigment.
Citera
2006-02-25, 22:36
Medlem
Sök efter tillverkare på nätet och be om ett prov för utvärdering!

Om du tittar i Ämnesregistret på kemikalieinspektionens hemsida:

http://apps.kemi.se/Amnesregistret/InfoAmne.cfm?sokval=CAS&text=147-14-8&hur=direkt

så hittar du en massa synonymer för ämnet. Jag tror att det vanligen kallas "Phtalocyanine blue" på engelska.
Citera
2006-02-25, 22:46
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stangel
Du kan oxå ringa Hans som du fått receptet av och kolla om han har litet kvar trots att han tagit bort det från hemsidan
Citera
2006-02-25, 23:01
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Du kan oxå ringa Hans som du fått receptet av och kolla om han har litet kvar trots att han tagit bort det från hemsidan

Jag tyckte väl att jag hade sett det på SK tidigare.
Citera
2006-02-26, 23:23
Medlem
wääuus avatar
jag har läst igenom 28 sidor eller nja jag har läst några och sökt igenom några med ctrl + f finns det en bättre metod?
jag vill ha zinkpulver typ 100 gram eller nåt i den stilen jag vet att det finns på Svenska Kemi men där måste man beställa ör minst 500:- samt bensoesyra (bensensyra) jag letade på ICA men det finns bara i jätteutspääd lösning med massa annat skit, jag hade för mig att santa maria hade i pulver men tydligen inte (?) kan ni tipsa om nåt konserveringsmedel som innehåller bensoesyra och inget annat förutom möjligtvis vatten? Pust!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in