Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-26, 21:26
  #1
Medlem
Hej!

Den sista augusti slutade jag som säsongsanställd (sommarjobb) på en firma för att återgå till skolan igen.

Min lön har betalats ut som den ska. Jag fick höra av den ekonomiansvarige att semesterlönen betalas ut när man slutat. Jag jobbade alltså hela sommaren utan att vara ledig någonting. Nu var det så att det inte kom någon semesterlön. Efter kontakt med chefen får jag till svar "Den ingår i din lön". Jag blev helt paff och trodde inte det var sant.

Kikade snabbt på mitt anställningsavtal och under rubriken lön står det:

"Månadslön XXXXX kronor per månad enligt 2012 års lönenivå. Löneutbetalning sker den 25:e varje månad."

Sedan finns det en rubrik som heter Semester och under den är det helt tomt.

Vad har jag för rättigheter? Jag känner mig totalt grundlurad då jag vet att jag muntligt frågade "Visst blir det semesterersättning på detta?" och fick till svar "Ja".

mvh Micke
Citera
2012-09-26, 21:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micketuris
Hej!

Den sista augusti slutade jag som säsongsanställd (sommarjobb) på en firma för att återgå till skolan igen.

Min lön har betalats ut som den ska. Jag fick höra av den ekonomiansvarige att semesterlönen betalas ut när man slutat. Jag jobbade alltså hela sommaren utan att vara ledig någonting. Nu var det så att det inte kom någon semesterlön. Efter kontakt med chefen får jag till svar "Den ingår i din lön". Jag blev helt paff och trodde inte det var sant.

Kikade snabbt på mitt anställningsavtal och under rubriken lön står det:

"Månadslön XXXXX kronor per månad enligt 2012 års lönenivå. Löneutbetalning sker den 25:e varje månad."

Sedan finns det en rubrik som heter Semester och under den är det helt tomt.

Vad har jag för rättigheter? Jag känner mig totalt grundlurad då jag vet att jag muntligt frågade "Visst blir det semesterersättning på detta?" och fick till svar "Ja".

mvh Micke

På ett visstidsjobb är ofta semesetersättning inbakat på timlönen, hade du högre timlön än standard? Men ja det ska givetvis framgå på avtalet om det ingår eller om det "fylls på".
Citera
2012-09-26, 21:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
På ett visstidsjobb är ofta semesetersättning inbakat på timlönen, hade du högre timlön än standard? Men ja det ska givetvis framgå på avtalet om det ingår eller om det "fylls på".

Det framgår ju av avtalet att han har månadslön.

Och semesterersättning har du alltid rätt till. Nämns den öht i avtalet?
Citera
2012-09-26, 21:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
På ett visstidsjobb är ofta semesetersättning inbakat på timlönen, hade du högre timlön än standard? Men ja det ska givetvis framgå på avtalet om det ingår eller om det "fylls på".

Nej timlönen var enligt mig i underkant till och med.


Har jag någon juridisk rätt? Finns det någon att kontakta?
Citera
2012-09-26, 21:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Det framgår ju av avtalet att han har månadslön.

Och semesterersättning har du alltid rätt till. Nämns den öht i avtalet?

Det nämns ingenting om semesterersättning i avtalet. Som sagt finns det dock en rubrik som heter Semester och som är helt tom under.
Citera
2012-09-26, 21:36
  #6
Medlem
cuchulainns avatar
Semesterersättningen kan inte bakas ihop med timlönen och ska redovisas separat. Du har därmed en lönefordran på din tidigare arbetsgivare. Kontakta ditt fackförbund så hjälper dom dig, alternativt så skriver du själv en fordran och driver sedan in den.
Citera
2012-09-26, 21:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micketuris
Det nämns ingenting om semesterersättning i avtalet. Som sagt finns det dock en rubrik som heter Semester och som är helt tom under.


Dåså. Du har rätt till semesterersättning till semesterlagen § 28. Den utgör 12% av den lön du tjänat in eligt § 16 a. Den ska betalas ut senast en månad efter enligt § 30. Vägrar de att betala ut kan du, förutom själva ersättningen, ha rätt till skadestånd enligt § 32.
Citera
2012-09-26, 21:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Dåså. Du har rätt till semesterersättning till semesterlagen § 28. Den utgör 12% av den lön du tjänat in eligt § 16 a. Den ska betalas ut senast en månad efter enligt § 30. Vägrar de att betala ut kan du, förutom själva ersättningen, ha rätt till skadestånd enligt § 32.

Tackar för era snabba svar!


Som sagt står det ingenting om semesterersättning i avtalet. Och andra sidan står det inte heller att den inte är inräknad. Ni menar alltså att om ingenting nämns om den kan den omöjligen vara inräknad i lönen?

Om man inte är fackligt ansluten, vem kan man då ta kontakt med och ha som stötta?

Mvh
Citera
2012-09-26, 21:54
  #9
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micketuris
Tackar för era snabba svar!


Som sagt står det ingenting om semesterersättning i avtalet. Och andra sidan står det inte heller att den inte är inräknad. Ni menar alltså att om ingenting nämns om den kan den omöjligen vara inräknad i lönen?

Om man inte är fackligt ansluten, vem kan man då ta kontakt med och ha som stötta?

Mvh
Den får inte vara inräknad i lönen.

Har du inget fackligt stöd får du kontakta en jurist privat. Annars kan du skicka en enkel lönefordran till din arbetsgivare och sedan vända dig till kronofogden.
Citera
2012-09-26, 22:00
  #10
Medlem
Börja med att dubbelkolla mot en lönespecifikation så att den inte är utbetald "inräknad" i er överenskommna lön. Som nämnts så får den inte vara inbakad i själva timlönen på lönespecen utan måste vara specifierad.
Citera
2012-09-26, 22:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cuchulainn
Den får inte vara inräknad i lönen.

Har du inget fackligt stöd får du kontakta en jurist privat. Annars kan du skicka en enkel lönefordran till din arbetsgivare och sedan vända dig till kronofogden.

Får och får, då jag påbörjade min visstidsanställning så hade jag semesterersättning varje månad. Detta på ett av Sveriges största bolag, så det var inte nåt litet Bubbas Bilar eller nåt sånt.
Citera
2012-09-26, 22:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micketuris
Tackar för era snabba svar!


Som sagt står det ingenting om semesterersättning i avtalet. Och andra sidan står det inte heller att den inte är inräknad. Ni menar alltså att om ingenting nämns om den kan den omöjligen vara inräknad i lönen?

Om man inte är fackligt ansluten, vem kan man då ta kontakt med och ha som stötta?

Mvh


Ja, ungefär. Lön och semesterersättning är två olika saker. Om jag inte minns fel finns det även någon bestämmelse som beivrar "inbakning", men det är inget jag är säker på.

Själv skulle jag försöka kräva in pengarna via kronofogden till att börja med, du har ju ett bra case att stå på (med avtal och lönespecar).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback