Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-26, 10:53
  #1
Medlem
CookieRaiders avatar
Jag har en fundering som rör en anhörig till mig, där LAS dagar inom vården är inblandat. Nu är det så att person Y har arbetat cirka 5-6 år som timvikarie och idag fick ett telefonsamtal ifrån Chefen där hon fick veta att hon är uppsagd från och med Oktober. Inom hennes område blir hon timanställd per 3 månader följt av ytterligare 3 i förlängning osv.

Men jag ställer mig lite frågande till situationen. Jag tänkte att facket kanske skulle ha något att kunna bidra med men enligt dom så kan dom inte påverka situationen vilket verkar rätt konstigt iom att när man har LAS dagarna så har man väl en lagstadgat rätt till fast anställning? Eller har jag missuppfattat det här?

Kan man stå för sin rättighet på något sätt, eller är det bara att bita i det sure äpplet och se sig om efter ett nytt jobb?
Citera
2012-09-26, 17:21
  #2
Medlem
Inte direkt mitt område men någon rättar väll mig om jag har fel;

Antar att du syftar på 5§ LAS 2 st.:
Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning.

I detta fallet verkar det som att din vän har haft en allmän visstidsanställning i 5-6 år vilket vida överstiger de 2 år som krävs.

Det kan dock göras avsteg från denna regel i ett kollektivavtal (se LAS 2§ 3 st.). Så du får se där först, om det inte finns något avsteg i KA så gäller en uppsägningstid på 3 månader om hon varit anställd i över 4 men under 6 år, det krävs då även saklig grund till uppsägningen se 7 § LAS

MvH
Citera
2012-09-26, 19:37
  #3
Medlem
Rövs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socia
Inte direkt mitt område men någon rättar väll mig om jag har fel;

Antar att du syftar på 5§ LAS 2 st.:
Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning.

I detta fallet verkar det som att din vän har haft en allmän visstidsanställning i 5-6 år vilket vida överstiger de 2 år som krävs.

Det kan dock göras avsteg från denna regel i ett kollektivavtal (se LAS 2§ 3 st.). Så du får se där först, om det inte finns något avsteg i KA så gäller en uppsägningstid på 3 månader om hon varit anställd i över 4 men under 6 år, det krävs då även saklig grund till uppsägningen se 7 § LAS

MvH

Snyggt förstainlägg!

Jag vill lägga till att avbrott från arbetet måste räknas av den totala anställningstiden, om några sådana förekommit. Det torde inte påverka lösningen då gränsen på en sammanlagd tid på 2 år bör ha uppnåtts med råge även med eventuella avbrott.

Kolla med facket om någon avvikelse från 5 § finns. Om så är fallet får CookieRaiders vän, som han själv formulerade sig, bita i det sura äpplet och se sig om för nytt arbete. Jag måste tillägga att jag förmodar att anställningsperioden löper ut i oktober, och hon inte blir uppsagd innan avtalad visstidsanställning nått sitt slut.

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback