Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-25, 14:04
  #1
Avstängd


God dag flashbackare

Idag så hade jag och min iranske vän (shia muslim) en diskussion om hur USA har för förhållande till muslimska länder, islam i sig, om israel..

Min vän är en mer eller mindre en salafist där USA stödjer israel för att döda palestinierna som finns i gaza/västbanken. Dessutom så tyckte han att där kvinnor ska ha sjal/burka enligt koranen.

Han avskyr totalt USA/Israel helt enkelt.

Jag som är en sunni muslim (inte extrem sådan) hade inte så värst mycket att sätta emot hans argument p.g.a. jag inte är så insatt i hur förhållande ser ut som de ståndpunkterna jag tog upp..

Kan utspela en del av diskussionen som vi hade:

Jag: Kan du nämna ett enda islamiskt land där det finns västerländskt demokrati ?
Han: Iran
Jag: Hur kommer det sig där det finns kvinnoförtryck T.ex.
Han: Enligt koranen så bör mannen/kvinnans egenskaper kompletteras ihop. T.ex så tar kvinnan hand om barnen o huset. Mannen däremot ska tjäna pengar till sin familj så att han kan försörja sig.

Slutade med att han ignoerade mig p.g.a det

Så har ett par frågor är:

Är USA/Israel satan själv när det kommer till muslimska länder?
Är Iran verkligen demokratiskt som han påstår ?

Hoppas ni kan hjälpa mig med det
__________________
Senast redigerad av 1samvargen 2012-09-25 kl. 14:14.
Citera
2012-09-25, 15:14
  #2
Medlem
Vänta här nu, är inte Iran en diktatur?
Citera
2012-09-25, 16:18
  #3
Avstängd
6
Citat:
Ursprungligen postat av lillgoalie
Vänta här nu, är inte Iran en diktatur?
Nope.
Styrs i praktiken av mullorna..
Citera
2012-09-25, 16:27
  #4
Avstängd
Så hur skulle ni ha argumenterat om ni var i min situation?
Citera
2012-09-25, 16:33
  #5
Medlem
Yes, USA och Israel är satan och allt skit som händer i mellanöstern beror till stor del på dessa tvåp äckliga sionistländer
Citera
2012-09-25, 16:33
  #6
Medlem
Yes, USA och Israel är satan och allt skit som händer i mellanöstern beror till stor del på dessa tvåp äckliga sionistländer
Citera
2012-09-25, 16:40
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fyou
Yes, USA och Israel är satan och allt skit som händer i mellanöstern beror till stor del på dessa tvåp äckliga sionistländer
Vad är det som stödjer din teori ?
Citera
2012-09-25, 17:21
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1samvargen
Vad är det som stödjer din teori ?

du måste bli lite insatt i politik för att förstå, men du kan börja med att läsa om uss liberty och lavonaffären och usa:s reaktion, sen om olika diktaturer i mellanöstern och hur de kom till makten, de olika konflikterna, sionism osv.

Men man måste vara dum för att inte se att:

1. israel kontrollerar usa

2. usa (genom israel) förstör för länder i mellanöstern för att israel ska ha mer inflytande i regionen, söndra och härska. Senaste exemplen är libyen, irak och afganistan.

gå till utrikespolitik på detta forum så har du mycket att läsa

och snälla, nämn inte kvinnoförtryck och frihet mer, saudiarabien som är nära förvant med usa är värst av alla, "frihet" är bara image. Precis som "nationbuilding".
Citera
2012-09-25, 17:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1samvargen
Vad är det som stödjer din teori ?

Ta en titt på världen. Usa har gjort samma sak genom hela historien. Det som sker nu i syrien är en repris av det dom gjorde i t.ex. Afghanistan. Som du kanske kommer ihåg var det inbördeskrig i Afghanistan mellan sovjet och Mujaheddin. Mujaheddin var en islamistisk rebellgrupp som skapades och finansierades av USA. Varför gjorde USA detta? Jo för att få bort sovjet ifrån Afghanistan eftersom afghanistan var en viktig geografiskt punkt gällde det för USA att få kontroll över det här läget.

Det som nu sker i Syrien är att USA och Israel vill ha bort Assad och istället installera en regim som går att muta. En regim som slickar USA:s röv i utbyte mot lyx och makt. Så vad gör man för att förverkliga detta? Jo man bidrar med vapen och pengar till rebellerna, rebeller som släppts lösa ur fängelsen i andra arabländer för att kriga. Syrien är dessutom det sista landet i regionen som har en stark regim. Om syrien rycker blir det mycket lättare för USA och Israel att ta sig an IRAN. Iran som är deras största fiende.

Samma skit i Libyen: Varför dödade man Ghadaffi? Jo för att han ville sälja sitt lands olja i deras egen valuta istället för dollarn. Han vägrade vara knähund för äckelsionisterna och därför bestämde USA att han skulle bort.

Tro inte på skiten som visas på media. Det är bara propaganda all the way.
Citera
2012-09-25, 17:26
  #10
Medlem
Det var samma sak i Irak. Saddam vägrade göra som USA ville och därför fick han inte vara kvar. Det handlar inte ett skit om att skapa demokrati, det enda det handlar om är att USA och Israel ska få mer och mer makt. De fortsätter skapa sitt globala imperium.
__________________
Senast redigerad av fyou 2012-09-25 kl. 17:59.
Citera
2012-09-25, 17:29
  #11
Medlem
Media försöker ge dig bilden av att Syrien är ett land som behöver räddas med hjälp av USA (NATO) när det i själva verket är de som ligger bakom hela skiten.
Citera
2012-09-25, 18:43
  #12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1samvargen
6
Nope.
Styrs i praktiken av mullorna..
Och eftersom mullorna inte är folkvalda så är det ju ändå i praktiken en diktatur. Även om dom har val så är det ju knappast demokratiskt att mullorna bestämmer vilka som tillåts och inte tillåts ställa upp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback