2013-08-08, 16:17
Medlem
honey-badgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Nu jävlar är det nog rätt så jävla kört för Gladius. Wallén ryker nog nu äntligen iallafall.
http://www.fightplay.tv/nyheter/mma/...rens-historia/

Riktigt obehaglig läsning, förstår verkligen att det måste ha varit svårt för Linn att gå ut med den här berättelsen. Som elev är man ju alltid i en form av beroendeställning till sin coach, och när man dessutom är tjej i en väldigt mansdominerad sport så förstärks hela situationen också. Hoppas Linn slipper ur det här och kan gå vidare med sin lovande karriär som fighter. Lyssnade dock inte på telefonintervjun, orkar inte med 42 minuters lyssnande när jag nästan omedelbart störde mig på ljudkvalitén, men är det från en någorlunda journalistisk standard så har väl författaren tagit med allt relevant i texten.
Citera
2013-08-08, 16:19
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Nu jävlar är det nog rätt så jävla kört för Gladius. Wallén ryker nog nu äntligen iallafall.
http://www.fightplay.tv/nyheter/mma/...rens-historia/
Skulle du eller någon kunna sammanfatta vad det rör sig om, orkade inte läsa alla chatloggar..
Citera
2013-08-08, 17:10
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Skulle du eller någon kunna sammanfatta vad det rör sig om, orkade inte läsa alla chatloggar..

Det är en rätt så fet granskning så jag kommer inte ihåg allt. Linn Wennergren tränar på Gladius. Allt är bra och hon är tillsammans med en av de andra fajterna på gymmet. Sedan hamnar hon i den "högst rankade" gruppen på Gladius där de får skriva på lite kontrakt och liknande för att få vara med. August är tränaren för den gruppen och är respektlöst mot de han anser inte hålla måttet/ogillar. Kränkande kommentarer och sexistiska kommentarer vräker han ut sig på träningarna. Ett exempel som nämns är en fajter han ogillar som han kör över så hårt så den fajtern blir skadad och får ställa in matchen han tränade för.

När Linn sedan gör slut och blir singel så skickar August en jävla massa sms alla möjliga tider på dygnet. Försöker uppenbarligen lägga in en stöt och försöker bjuda ut henne till både kafé och hem till hans lägenhet. Vill man få en uppfattning om exakt vad han skriver så får man läsa det som står i länken.

Linn uppfattar situationen som obekväm och när hon ska gå match så väljer hon tre andra som ska stå i hennes hörna vilket gör August förbannad. August kommer med en massa anledningar till varför de är skit jämfört med honom.

Till slut snackar hon om att byta gym och då går allt åt helvete. Hon försöker säga upp sitt kontrakt med Gladius och det slutar med att Gladius anlitar en advokat för att stämma henne på 50 000 kronor. Nu har hon gått ut med hela storyn till fightplay som släppte den idag.

Fightplay har även skickat frågor till August så han får ge sin version av situationen och det beräknas vara ute på nätet imorgon.

Detta var en snabb sammanfattning och jag rekommenderar folk att läsa allt själv. Kan påpeka att jag kanske missat något då det var ingen liten granskning.
Citera
2013-08-08, 18:00
Medlem
Det märks att Keyvan är professionell, inget fjäskande som Kimura eller MMANYTT sysslar med.
Citera
2013-08-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Kan eventuellt vara den SÄMSTA intervjuaren jag har hört i hela mitt liv, det låter på riktigt som ett journalism projekt på samhall nivå.

Jättebra att det granskas och skrivs, men helt fel person som gör det.

Jag tycker bra om Keyvan, han fjäskar inte för någon som Jaser Davari och Kaveh Sabeghi gör på Kimura.
Citera
2013-08-08, 18:22
Medlem
Moffegrevs avatar
Jag far lite sektvibbar av August och hans pro team. Har själv tränat pa Gladius en termin för länge sedan, men hade inget med honom att göra alls. Jesper verkade reko och tränarna var bra där, men sekt-mentaliteten kanske kommer ju högre upp i hierarkin man kommer.

Vet att en del som haft honom som thaiboxningstränare tyckte han var märklig. Sprang runt och slappade folk som inte höll guarden bland annat (kanske iofs är en bra grej att göra).
Citera
2013-08-08, 22:02
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Har aldrig hört någon om den konflikten men jag är ju inte göteborgare. Däremot så är ju August känd för att bråka med typ varenda person i mma-sverige. Peter Engdahl är väl också en göteborgare som t.om. var med och grundade gladius men drog och bildade kött fc istället.

jag visste inte att august varit i blåsväder tidigare? förklara gärna
Citera
2013-08-08, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour

Nu var jag själv inte med på den tiden men det stora ska väll ha varit att när Shootfighting kom till Sverige så tog August copyright (vete 17 om det är rätt ord) på det och försökte tvinga in alla klubbar under hans flag då han hade alla rättigheter rill namnet! Vilket självklart inte var populärt annars är det mest snack om att han är inblandad överrallt där det finns pengar! Men vad som är sant o inte vet jag inte !
Citera
2013-08-09, 07:35
Medlem
Citat:
Juridiskt sett går han loss men knappast moraliskt.

När de hade lokalen på Arvid Lindmansgatan så slog han axeln ur led på en kille som han tyckte körde för hårt mot hans flickvän Jenny. Så gör man ju inte mot en elev.

Han var tillsammans med en tjej som heter Hannako (vars mamma var svensk medan pappan var japan.) Pappan hade på den tiden (slutet av 80-talet) en hel del kontakter i GBGs kampsportsvärld. Kan inga detaljer men tydligen blev han tillsammans med henne bara för kunna komma pappan nära och få tillgång till hans sociala nätverk. Tjejen är väldigt trevlig men är kanske ingen som har jättelätt att träffa en partner direkt så hon var ett lätt byte för August.

"Det är sällans en persons fel att båda träter" heter en äldre devis men konstigt nog verkar det som att August har väldigt lätt för att skaffa sig oväner. När det gäller historien om Engberg och Engdahl så verkar det som om August skapar en struktur där hans ska ha störst "makt"-ungefär som Putin gör i dagens Ryssland. Vi som träffat Engberg kan nog inte säga annat än att han är väldigt trevlig och ödmjuk-inget man kan säga om August direkt

När det gäller historien om tjejen i Fightplay så verkar hela historien sjuk, tänker på det att sms måste avslutas med kramar mm. August verkar älska uppmärksamhet mer än något annat
Citera
2013-08-09, 07:36
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Citat:

Orkar inte räkna upp allt men det kändaste är hur han hanterat shootfighting och konflikten mellan han och Omar från pancrase. Finns massvis med skit om honom som är mindre känt bland allmänheten men som de som tränat under en längre tid känner till.
Citera
2013-08-09, 17:41
Medlem
Nu har ynkryggarna börjat tagit kontakt med Keyvan för att ändra sanningen, sektmedlemmar har som inget annat val.

http://www.fightplay.tv/nyheter/mma/...h-anklagelser/
Citera
2013-08-09, 18:16
Moderator
TheLuckys avatar
August är som sagt en offentlig person då han flitigt figurerar i media, innehar/haft viktiga uppdrag och är allmänt en av MMA-Sveriges riktiga kändisar. Ur journalistisk synvinkel kan inte den som granskas komma i efterhand och klaga om man valt att inte delta samtidigt som den första artikeln trycktes. Det går att begära att få komma med en egen skrivelse och det har han fått göra, så också andra som figurerat i artikeln. Därmed borde detta vara utagerat och lämna det övriga till läsarna.

Bråk inom idrottsvärlden tillhör vardagen. Man bör ha i minne att det krävs lite av en Wallén för att driva en framgångsrik klubb och få fram bra fighters. De som tränar och tävlar är ofta rätt kaxiga personer, stora personligheter som av och till bör styras. Det handlar inte bara om träning utan om helheten. Jag försvarar absolut inte Walléns ageranden, om de nu är helt igenom sanna och ska ses i den kontext skribenten ger dem, men artikeln känns liksom skriven som om sådant här är uppseendeväckande. Det är det definitivt inte. Det är bara att läsa valfri tidning och dess sportbilaga för att förvissa sig om den saken. Längden på artikeln är alldeles för lång och det ältas om detaljer som inte tillför något. Dessutom blandas det friskt om hans intresse (?) av Linn och han som person som tränare rent allmänt. Vad är fokus? Varför ska vi som läsare ta del av artikeln? Det hade tjänat om detta framkomit tydligare.

Annars är det väl bara att erkänna att hädan efter kommer klubbar och kända tränare att granskas närmare även inom kampsport. Det är välbehövligt. Keyvan Zarea-Ganji lär vi få återkomma till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in