• 1
  • 2
2012-09-23, 20:29
Medlem
Hej!

Postade detta på fel ställe och på fel sätt så försöker igen (försöker att inte bryta mot 1.01).

Jag trodde i början på augusti att jag lämnade in min ljusblå Jaguar XF '09 (reg. nr. GOU 088) till försäljning hos en bilfirma i Rönninge, söder om Stockholm. Det visade sig dock att människan jag lämnat bilen till bara lånat lokalen, organisationsnumret och hade stulen identitet.

Bilen är nu borta, och jag får inte en krona på försäkringen eftersom det är bedrägeri och inte stöld. Naturligtvis är det polisanmält, både från min sida och från lokalägarens sida.

Vad kan man göra i såna här fall? Finns det något smart sätt att få tillbaka bilen på?

Jag har namn/personnr/mobilnr(nu avstängt)/signalement på personen som tog emot bilen (men identiteten är stulen). Firman som användes är http://www.dbcenter.se.

Bilen är fortfarande skriven på mig (går att se på https://www21.vv.se/fordonsfraga/).

Tacksam för all råd och hjälp!

/Jonas
Citera
2012-09-23, 20:40
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jlsthlm
Hej!

Postade detta på fel ställe och på fel sätt så försöker igen (försöker att inte bryta mot 1.01).

Jag trodde i början på augusti att jag lämnade in min ljusblå Jaguar XF '09 (reg. nr. GOU 088) till försäljning hos en bilfirma i Rönninge, söder om Stockholm. Det visade sig dock att människan jag lämnat bilen till bara lånat lokalen, organisationsnumret och hade stulen identitet.

Bilen är nu borta, och jag får inte en krona på försäkringen eftersom det är bedrägeri och inte stöld. Naturligtvis är det polisanmält, både från min sida och från lokalägarens sida.

Vad kan man göra i såna här fall? Finns det något smart sätt att få tillbaka bilen på?

Jag har namn/personnr/mobilnr(nu avstängt)/signalement på personen som tog emot bilen (men identiteten är stulen). Firman som användes är http://www.dbcenter.se.

Bilen är fortfarande skriven på mig (går att se på https://www21.vv.se/fordonsfraga/).

Tacksam för all råd och hjälp!

/Jonas

Trist historia.

De skriver på sin hemsida att bedragarna använder sig av deras org.nr och namn på Blocket, men du säger att bedragaren även har tillgång till deras lokaler?

Vet inte bolaget heller om vem de lånat ut lokalen till?

Jag antar att de enda du kan göra i första hand är att få fram hans identitet så du kan ställa ut skadeståndsanspråk i samband med polisanmälan, även om de är svårt att få några pengar.

Vad var bilens värde?
Citera
2012-09-23, 20:45
Medlem
LeffeOes avatar
Var det en blatte / neger / Mena som blåste dig?
Citera
2012-09-23, 20:52
Moderator
blomvattnares avatar
AB o K -► B o B

/Mod
Citera
2012-09-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Trist historia.

De skriver på sin hemsida att bedragarna använder sig av deras org.nr och namn på Blocket, men du säger att bedragaren även har tillgång till deras lokaler?

Jag antar att de enda du kan göra i första hand är att få fram hans identitet så du kan ställa ut skadeståndsanspråk i samband med polisanmälan, även om de är svårt att få några pengar.

Vad var bilens värde?

Bolaget kände inte till att dom här två killarna var bedragare vid det tillfället. Det framkom först för ca 1.5 veckor sen, varpå även de polisanmälde händelsen. Frågan är hur tusan man kan få fram hans identitet? Det namn han använde var ju ett stulet ID...

Lokalägarens förslag var att jag ska beställa extranycklar, åka och leta upp bilen och "stjäla tillbaka" den. Det går ju, men förutsätter naturligtvis att den hittas.

EDIT: "Bedragarna" hade alltså lånat/hyrt lokalerna för att de gjorde rekonder på bilar. Tror de hade någon typ av fungerande affärsuppgörelse med lokalägaren innan detta inträffade.
Senast redigerad av jlsthlm 2012-09-23 kl. 21:12.
Citera
2012-09-23, 21:03
Medlem
Citat:
Trist historia.

Vad var bilens värde?

Bilens värde var ~240-250k.
Citera
2012-09-23, 21:12
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Bilens värde var ~240-250k.

Hade du signalement på han/de som du kan lämna?

Hur länge hade de tillgång till lokalen och vad gjorde de i den?

Det gäller ju att hitta bilen, antar att den är efterlyst.

Med tanke på bilens värde finns ju risken att den tagits ur landet.
Citera
2012-09-23, 21:19
Medlem
Var det det detta mobilnummer? 0769-106935

Det är någon på blocket som vill köpa båtar med det numret.

Ring Polisen om du hittar bilen, annars är det risk för att du åker dit på egenmäktigt förfarande.
Citera
2012-09-23, 21:21
Medlem
Citat:
Hade du signalement på han/de som du kan lämna?

Hur länge hade de tillgång till lokalen och vad gjorde de i den?

Det gäller ju att hitta bilen, antar att den är efterlyst.

Med tanke på bilens värde finns ju risken att den tagits ur landet.

De hade lokalen iaf ett par veckor, tror som jag nämnde ovan att de hade någon fungerande uppgörelse med lokalägaren när det gäller bilrekonder. Jag lämnade in bilen i början på augusti, hade nog kontakt med dem i minst 3 veckor efter.

"Thomas" som han kallade sig
- var ca 185-190 cm lång (kändes som en "stor" kille)
- 40-års åldern
- tunnhårig men snaggad
- någon dags skäggstubb, men ingen övrig ansiktsbehåring
- olivfärgad hy
- bruna ögon
- något överviktig (men inte tjock)
- pratade obruten svenska men såg inte "etniskt nordisk" ut
- hade en stor tumring av silver

Han hade även en kollega som jag inte fick namnet på
- kortare, 170-175cm
- 35-40årsåldern
- pratade bruten svenska

Förmodar att lokalägaren har bättre signalement.

Inte fått tag på handläggaren som har mitt ärende på polisen, men försöker ringa honom igen på måndag. Förmodar också att bilen är efterlyst, men vet inte riktigt hur snabbt sånt går.
Citera
2012-09-23, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Var det det detta mobilnummer? 0769-106935

Det är någon på blocket som vill köpa båtar med det numret.

Ring Polisen om du hittar bilen, annars är det risk för att du åker dit på egenmäktigt förfarande.

Ja det är det numret! What the hell... kanske ska låtsas ha en båt att sälja?

EDIT: Annonsen på blocket är från 9:e augusti - det var långt innan han försvann. Suck.
Senast redigerad av jlsthlm 2012-09-23 kl. 21:25.
Citera
2012-09-23, 21:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja det är det numret! What the hell... kanske ska låtsas ha en båt att sälja?
http://www.blocket.se/stockholm/Har_...r_41472956.htm
Det maskerade numret är 076-4237944. Det omaskerade numret går till Thomas i Rönninge.
Senast redigerad av Quarrel 2012-09-23 kl. 21:27.
Citera
2012-09-23, 21:29
Medlem
Marlboromanns avatar
Det är zigenare du har haft o göra med, låt det bli en läxa i framtiden att aldrig göra affärer med det packet dom är råttor/parasiter.

Hoppas att du får tillbaka bilen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in