• 1
  • 2
2012-09-23, 11:33
Medlem
Det är nästan helt säkert att jag kommer få mellan 1,2 - 3 miljoner av en nära släkting. Samtidigt som det kommer rädda min ekonomiska situation så slog det mig plötsligt att jag inte vet någonting om privatekonomi.
Jag vet knappt något om det här ämnet mer än vad jag behöver veta för att klara mig på egen hand och frågar därför er vilka alternativ jag har.

Kan jag låsa in pengarna på ett bankkonto i Sverige och får jag ränta på det eller går jag till och med i förlust på något sätt?

Ska jag förvara pengarna i något utlandskonto för att förmögenhetsskatten är lägre där?

Vilka alternativ rekommenderar ni?
Citera
2012-09-23, 11:36
Medlem
Aimberts avatar
Det finns ingen förmögenhetsskatt i Sverige sedan 2007. Du kan ha pengarna på ett bankkonto, men då är det ofta så dåligt ränta att du förlorar pengar p.g.a. inflationen eller tjänar väldigt, väldigt lite. Aktier eller indexfonder (främst Avanza Zero) är ett bättre alternativ. Beroende på din riskvillighet får du förstås anpassa din portfölj.
Citera
2012-09-23, 11:58
Medlem
vittblods avatar
...
Senast redigerad av vittblod 2012-09-23 kl. 12:00. Anledning: feld.
Citera
2012-09-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Det finns ingen förmögenhetsskatt i Sverige sedan 2007. Du kan ha pengarna på ett bankkonto, men då är det ofta så dåligt ränta att du förlorar pengar p.g.a. inflationen eller tjänar väldigt, väldigt lite. Aktier eller indexfonder (främst Avanza Zero) är ett bättre alternativ. Beroende på din riskvillighet får du förstås anpassa din portfölj.

Skulle man kunna låsa pengarna på ett bankkonto så varken ränta eller inflation påverkar pengarnas värde? Det kan inte vara mycket pengar man förlorar på inflation?

Jag förmodar att aktiekunskap är nödvändig ifall jag nu väljer det alternativet men var ska jag börja?
Citera
2012-09-23, 12:06
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hornybrat
Skulle man kunna låsa pengarna på ett bankkonto så varken ränta eller inflation påverkar pengarnas värde? Det kan inte vara mycket pengar man förlorar på inflation?

Får du en ränta som är exakt lika hög som inflationen kommer pengarna realvärde inte ändras. Riksbankens mål är att inflationen ska vara två procent på ett år. Självklart vill du dock att pengarna ska öka i värde.

Citat:
Ursprungligen postat av hornybrat
Jag förmodar att aktiekunskap är nödvändig ifall jag nu väljer det alternativet men var ska jag börja?

Det finns mängder av trådar t.ex. på flashback som behandlar ämnet. Aktiespararnas riksförbund brukar ha kurser och liknande. Annars kan du köpa fonden Avanza Zero. En indexfond utan avgifter.
Citera
2012-09-23, 12:17
Medlem
Citat:
Får du en ränta som är exakt lika hög som inflationen kommer pengarna realvärde inte ändras. Riksbankens mål är att inflationen ska vara två procent på ett år. Självklart vill du dock att pengarna ska öka i värde.

Hur gör jag då för att pengarna garanterat ska öka i värde? Varför väljer många att sätta sina pengar utomlands och hur ska medelsvensson komma ut på topp?

Citat:
Det finns mängder av trådar t.ex. på flashback som behandlar ämnet. Aktiespararnas riksförbund brukar ha kurser och liknande. Annars kan du köpa fonden Avanza Zero. En indexfond utan avgifter

En indexfond utan avgifter? vad exakt innebär det och även om jag köper den fonden så måste jag sätta mig in i aktier?

Finns det andra alternativ överhuvudtaget eller är det här dem vanligaste?
Citera
2012-09-23, 12:34
Medlem
Citat:
. Annars kan du köpa fonden Avanza Zero. En indexfond utan avgifter.

nu får man väl inte sätta in miljonbelopp i den utan den är väl begränsad till 25,papp åt gången /dag / månad eller nåt sånt ?
Citera
2012-09-23, 13:47
Medlem
Vill du slippa oroa dig för inflation och behöver ha lätt tillgång till pengarna är nog den säkraste placeringen du kan göra en realränteplacering hos riksgälden. Sett till de senaste åren har man dock kunnat få en mer gynnsam avkastning med ett högräntekonto hos någon nischbank eller kreditinstitut. Då får du göra aktiva ränteplaceringar, följa KPIF och justera vid behov. Vet du inte vad de här sakerna betyder så bör du lära dig dem. Se till att inte lägga mer pengar hos en bank eller institut än vad som täcks av insättningsgarantin (100 000 EUR), det gäller dock inte Riksgälden. Där behöver du inte bekymra dig för EUR/SEK-förhållandet eller beloppgränser för insättningsgarantin.

Nöjer du dig med att få en låg realränta så finns det ingen anledning att se till andra placeringar än högräntekonton eller realränteplacering hos riksgälden. Vill du därmed få ditt kapital att växa (även justerat för inflation) så bör du sätta dig in i andra alternativ. Men chans till högre avkastning = högre risk. Det finns många som vill tjäna pengar på sådana som du och med t.ex. fonder så är det enda man säkert kan säga är hur avgifterna kommer att slå.

Att placera ett så pass litet belopp som upp till 3 MSEK i utlandet känns tveksamt. Det är om du vill åt en viss marknad för att du har anknytning till den eller fasta tillgångar där. Att man har gjort så tidigare beror på skatteskäl som i ditt fall inte är aktuella.

Två boktips: Bankbluffen av Joel Dahlberg och Så här kan alla svenskar bli miljonärer av Per Börjesson. De innehåller mycket matnyttigt och borde läsas av alla. Finns på t.ex. adlibris för dryga hundralappen, det är välinvesterade pengar.
Citera
2012-09-23, 13:55
Medlem
Spenneths avatar
Jag har också fått ca 1,2 - 3 mille. Fast jag stoppade allt i madrassen. Det känns säkrast...
Citera
2012-09-23, 16:29
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
nu får man väl inte sätta in miljonbelopp i den utan den är väl begränsad till 25,papp åt gången /dag / månad eller nåt sånt ?

Jo, förvisso max 25' per dag, men han kanske inte vill ha hela beloppet där.
Citera
2012-09-23, 17:23
Medlem
Soulsurfers avatar
Jag tror också att jag kan få ärva en summa (1-3 miljoner skulle jag uppskatta) i framtiden även om det är en spekulation. Personen i fråga är en avlägsen släkting utan någon som helst släkt och jag är närmast trots att jag ligger utanför om man säger så. Jag är närmast trots att jag är lite längre bort än kusin menar jag, så han måste testamentera till mig mao för att jag ska få ärva.

Jag har svårt att tro att han skulle lämna allt till allmänna arvsfonden eftersom det anser jag vore dumt när han har en gård, etc. Jag har svårt att tro att han inte skulle bry sig om det.

Han har dessutom aldrig unnat sig något förutom en hyfsad bil, men inga resor eller dyra nöjen och jobbat hårt hela sitt liv. Man undrar såklart varför han inte gör något och ingen i min släkt vet varför då han är en riktig enstöring som ingen riktigt känner. Alla typ tror och säger att jag ska få rubbet, men jag är inte alls säkert på att det blir så då han måste testamentera till mig och det faktumet att jag inte känner honom.

Men gubben kan mycket väl bli 90 eller till och med 100 år, jag kanske är död innan något händer honom vem vet och man ska aldrig vara säker vad som händer då jag inte känner honom (har bara träffats vid en begravning, födelsedag och dop). Vem vet han kanske sätter sprätt på allt innan, men jag tror helt ärligt inte det. Hans föräldrar jobbade hårt hela sitt liv och det har även han. Han har varken fru eller barn.

Det finns inte mycket jag kan göra för att "förbättra mina chanser" heller utan att han skall fatta vad jag är ute efter tror jag och det skulle nog bara kännas otroligt dumt. Jag är helt enkelt passiv då jag helt enkelt inte känner honom så får man se vad som händer.

Jag har svårt att tro att man skulle skita i allt och lämna allt till arvsfonden? Det är omöjligt att veta vad han tänker. Men om vi leker med tanken att jag skulle så hade jag sparat allt och för att eventuellt köpa en bostadsrätt i framtiden, inte i dessa tider. Så jag hade låst en del av pengarna, sen kanske hyrt ut hans gård om det fanns intresse annars så vet jag helt ärligt inte vad jag hade gjort om det inte fanns något intresse. Hade inte känts bra att sälja det bara sådär, men jag försöker inte tänka på det då det inte är aktuellt och jag tror aldrig att det kommer hända trots att man innerst inne vill och hoppas såklart för vem skulle inte vilja ärva en hyfsad summa pengar.
Senast redigerad av Soulsurfer 2012-09-23 kl. 17:34.
Citera
2012-09-24, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenneth
Jag har också fått ca 1,2 - 3 mille. Fast jag stoppade allt i madrassen. Det känns säkrast...

jag känner en avlägsen bekant som gjorde så fast det var omkring en halv miljon...inte så effektivt skulle jag gissa

Citat:
Jo, förvisso max 25' per dag, men han kanske inte vill ha hela beloppet där.

hur hade du tänkt att jag skulle förvara resten? Kan man sätta in 2 miljoner någonstans och tio år senare veta att exakt 2 miljoner är kvar på samma plats?

Jag googlade och såg att man kan ha pengarna i ett bankvalv. Någon som har testat
Senast redigerad av hornybrat 2012-09-24 kl. 20:54. Anledning: glömde ord
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in