• 1
  • 2
2012-09-24, 21:15
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hornybrat
Skulle man kunna låsa pengarna på ett bankkonto så varken ränta eller inflation påverkar pengarnas värde? Det kan inte vara mycket pengar man förlorar på inflation?

Jag förmodar att aktiekunskap är nödvändig ifall jag nu väljer det alternativet men var ska jag börja?

Du kan sätta in pengarna på ett fasträntekonto där räntan något så när kompenserar för inflationen. Det är nog det bästa om man vill ha absolut trygghet. Tänk bara på att den statliga insättningsgarantin bara täcker upp till 100.000 Euro om banken går i konkurs. Du bör alltså sprida förmögenheten på flera banker.

Aktier och aktiefonder kan naturligvis ge högre avkastning, men också stora förluster.
Citera
2012-09-24, 21:16
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
hur hade du tänkt att jag skulle förvara resten? Kan man sätta in 2 miljoner någonstans och tio år senare veta att exakt 2 miljoner är kvar på samma plats?

Om du har två miljoner om tio år har du förlorat massa pengar..
Citera
2012-09-24, 22:09
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
hur hade du tänkt att jag skulle förvara resten? Kan man sätta in 2 miljoner någonstans och tio år senare veta att exakt 2 miljoner är kvar på samma plats?
japp, gräv ner dom i skogen. kommer garanterat ligga 2 miljoner där om du paketerar rätt och inte ens berättar för bästa vännen.

Skämt åtsido. Att få 0% ränta är inte svårt, med du vill ju ha avkastning på dina pengar också!

Läs runt i värdepapper valutor och råvaror, läs på om aktier och kapitalförvaltning, läs di.se. När du samlat information och kunskap så tycker jag du ska bygga en stabil aktieportfölj.
Citera
2012-09-25, 16:32
Medlem
vadfanärdettas avatar
Hur kan alla vara så 'paranoida' så att dom ständigt nämner insättningsgarantin och tipsar om att sprida ut sina pengar. Jag TVIVLAR på att någon av Sveriges stora banker kommer att kollapsa så länge vi har Anders Borg som vakar över oss.
Citera
2012-09-25, 21:41
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadfanärdetta
Hur kan alla vara så 'paranoida' så att dom ständigt nämner insättningsgarantin och tipsar om att sprida ut sina pengar. Jag TVIVLAR på att någon av Sveriges stora banker kommer att kollapsa så länge vi har Anders Borg som vakar över oss.

Nu finns det ju betydligt fler banker och finansinstut än de fyra stora. De brukar dessutom oftast ge betydligt bättre ränta. Jag skulle dock aldrig sätta in pengar hos Hoist eller Bluestep om de inte omfattades av insättningsgarantin.
Citera
2012-09-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k4d9
japp, gräv ner dom i skogen. kommer garanterat ligga 2 miljoner där om du paketerar rätt och inte ens berättar för bästa vännen.

Skämt åtsido. Att få 0% ränta är inte svårt, med du vill ju ha avkastning på dina pengar också!

Läs runt i värdepapper valutor och råvaror, läs på om aktier och kapitalförvaltning, läs di.se. När du samlat information och kunskap så tycker jag du ska bygga en stabil aktieportfölj.

Med aktier kommer det väl alltid en risk? Är det så att man alltid kan förlora pengar ifall man är ute efter avkastning eller finns det sätt där man kan få någon avkastning utan risk att förlora en krona av sina 2 miljoner?
Citera
2012-09-26, 23:18
Medlem
SmallTowns avatar
Citat:
Med aktier kommer det väl alltid en risk? Är det så att man alltid kan förlora pengar ifall man är ute efter avkastning eller finns det sätt där man kan få någon avkastning utan risk att förlora en krona av sina 2 miljoner?

Oftast står det i villkoren till den finansiella produkten/tjänsten.
Då man öppnar depåer för värdepapper brukar det framgå att ditt innehav kan öka eller sjunka i värde och att bolaget som tillhandahar depån frånskriver sig ALLT ansvar.

Med ett räntekonto ser du om det omfattas av insättningsgarantin och vad räntan är satt till samt övriga villkor gällande just det kontot.

Några exempel bara
Citera
2012-09-26, 23:27
Medlem
Civile99s avatar
Folk på flashback är väldigt kåta på fonden Avanza Zero och rekommenderar den hejvilt till allt och alla bara för att den inte har någon förvaltningsavgift. Att plöja ner en stor del av den nyvunna förmögenheten till en aktiefond just nu är ett väldigt dåligt råd då risken är enorm att förlora stora delar av pengarna där.
Citera
2012-10-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civile99
Folk på flashback är väldigt kåta på fonden Avanza Zero och rekommenderar den hejvilt till allt och alla bara för att den inte har någon förvaltningsavgift. Att plöja ner en stor del av den nyvunna förmögenheten till en aktiefond just nu är ett väldigt dåligt råd då risken är enorm att förlora stora delar av pengarna där.

Vad skulle du rekommendera? Jag kan tänka mig att en förvaltningsavgift inte kostar speciellt mycket så är det verkligen orsaken till att folk rekommenderar Avanza Zero?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in