Citat:
Ursprungligen postat av Fredagsmys-negern
Fjantigt inlägg.
Allt i historien går att fördjupa sig i, till den grad att den förenklade gymnasieversionen man fick lära sig som 18-åring, känns som helt falsk och missvisande.
Men vad ska läraren säga när eleven undrar vilka som vann kriget; nordvietnameserna eller amerikanerna? Ska läraren då ägna hela lektionen åt att noggrant gå igenom exakt hur fredsförhandlingarna såg ut? Eller ska han helt enkelt vara pedagogisk och säga som det faktiskt är, d.v.s att USA misslyckades med sitt mål i Vietnam, och därmed förlorade.
Att vara medveten om historien är inte detsamma som att kunna rabbla upp tämligen betydelselösa detaljer.
Det går alldeles utmärkt att säga, exempelvis, "Vietnamkriget tog slut 1973 med ett fredsavtal mellan Nord och Sydvietnam, USA drog sig därmed tillbaka. Senare angrep Nordvietnam Sydvietnam igen, och vann det kriget genom att slå den sydvietnamesiska armén och ockupera, och sedan sammanföra, Sydvietnam och Nordvietnam till en stat, Vietnam."
Om man inte klarar av att förstå det som gymnasieungdom bör man nog hänvisa till särskola.
Det här är, vidare, inga detaljer. Utan en generell och ganska kortfattad beskrivning av hur Vietnamkriget slutade.
Jag får mer och mer känslan av att det från många av mina belackares synvinkel inte finns något intresse av att se historien som den är. Om det beror på vänstervridet USA-hat, eller någonting annat, låter jag vara osagt. Faktum är dock att Vietnamkriget (för USAs del) slutade med ett fredsavtal, undertecknat av samtliga stridande parter i Paris.
Kan man, vidare, inte förklara att ett krig inte nödvändigtvis slutar p.g.a. att den ena parten utrotar eller totalt kullkastar den andra, så bör man söka nytt jobb.