Från tråden i medier och journalistik:
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Ja, jag vet ju inte om du missade det och det verkar har gått ganska spårlöst förbi, men redan ett par dagar efter det att Haddilegate inletts, så hade SvT i någon av sina nyhetssändningar ett ärende om en ettåring som fått utvisningsbeslut. Det var ju naturligtvis ett uppenbart fel som begåtts, både mamman och pappan och alla syskonen hade PUT, men någonstans hade det klickat på Migrationsverket och ett avvisningsbeslut hade skickats till ettåringen. Sådant som händer i den nästan automatiserade byråkratin vi nu lanserat på alla våra myndigheter och det är väl samma typ av beklagliga misstag som sker när sedan länge avlidna kallas till tandläkaren eller ombeds inkomma med sin självdeklaration. Jobbigt för dem som drabbas kanske, men ett påpekande brukar resultera i en ursäkt och så är det inte mer med det. Fast det är klart, får Kvällsblaskorna klorna i sådant, och inget annat inträffat som kan slaskas och snyftas på, så gör man ju ett "knäck" förstås med lämplig fotouppställning på gråtande anhöriga till en sedan tio år avliden vars "sår rivs upp"...
Hursom: Det här med den lille ettåringen blev ju lite mer uppmärksammat, för det passade just då i den mediala dramturgin där Migrationsverket smälter ner små barn och skickar dem utomlands för tvåltillverkning. Rapport/Aktuellt tog dessutom äran åt sig över att Migrationsverket "backat" från avvisningsbeslutet när redaktionen ringt upp dem.
Vilket naturligtvis är rent nys. Man hade backat om random fyllskalle på stan ringt upp dem och påtalat det märkliga beslutet!
Massmedia i Sverige bör förstöras och de som jobbar där, borde skickas på arbetsläger eller avrättas!
Bakom ditt hårda språk har jag uppfattat ett genuint engagemang i just Haddile-frågan. Socialtjänstproblematiken har du uppfattat klockrent.
Jag snappade upp rapportering om en familj där ett barn pga byråkrati inte fick det tillstånd som övriga familjen fick.
Det är tråkigt när alla dessa ärenden hamnar i ett och samma fack. Nu twittras det om att MIV dröjde två år med att fastställa Haddiles nationalitet. Det vore klädsamt om twittrarna kollade upp när MIV fick ärendet på sitt bord. I Haddile-fallet är socialtjänsten boven, MIV har följt boken och FN:s barnkonvention. Att mamman befann sig i Algeriet, och inte Frankrike, skulle socialnämnden ha upplyst dem om.
Haddile är inte utvisad som rubrikerna påstår. Det är inte ett integrationsfall utan en diskussion om sociala myndigheters agerande. Mamman törs ju inte komma till Sverige. Ganska onödigt att en del här gapar om "livstidsförsörjning för hela algeriska släkten" mm. Det är trist att tråden ligger här då den förtjänar mer seriositet, och det är inget vidare att behöva bli kallad rasist mm för att man vill diskutera fallet någonstans.