2005-04-01, 16:22
Medlem
Salmons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crapp
För de som är allergiska mot pinjenötter så kan man byta ut dessa mot valnötter (vet inte vad det är för skillnad allergimässigt men det funkar tydligen för vissa personer), dessutom är pinjenötter dyrare än valnötter.
vid närmare eftertanke är det nog bra mycket godare med valnötter än mandel som substitut, dock ger det en ganska besk smak, då både pinjenötter och mandel är ganska söta
Citera
2005-04-02, 11:36
Medlem
Frehleys avatar
Det vart kanongott...........får tyvärr pissa med stjärten resten av helgen......med det är det värt
Citera
2006-04-17, 22:15
Medlem
hEikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frehley
Det vart kanongott...........får tyvärr pissa med stjärten resten av helgen......med det är det värt
Kvällens skratt, tack!

Nu till min fråga: Vad kan man ha pesto till? Har nyligen upptäckt denna läckerhet och tycker det är grymt gott!
Än så länge har jag bara haft det i dubbelmacketoast och till pasta men det borde ju finnas fler ställen att använda det på!

Ge era bästa tips på vad man kan ha pesto till!

(snackas så mkt om att man inte ska göra nya trådar så därför tog jag upp denna gamla)
Citera
2006-04-17, 22:42
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hEiki
Kvällens skratt, tack!

Nu till min fråga: Vad kan man ha pesto till? Har nyligen upptäckt denna läckerhet och tycker det är grymt gott!
Än så länge har jag bara haft det i dubbelmacketoast och till pasta men det borde ju finnas fler ställen att använda det på!

Ge era bästa tips på vad man kan ha pesto till!

(snackas så mkt om att man inte ska göra nya trådar så därför tog jag upp denna gamla)

Pesto går att använda till att baka över saker, exempelvis fisk eller kyckling, båda fungerar tämligen väl. Som tillbehör till skaldjur, grytor, att doppa bröd i (även fast tapenade är bättre lämpat till bröd), även som tillbehör till exempelvis grillat kött. Experimentera på!
Citera
2006-04-17, 22:59
Medlem
PESTO

Fy fan vad jag stör mig på såna här mat-modeflugor, är det inte nån italiensk gegga så är det nåt jävla suspekt tofu-skit från japan. Kan man ens få en grillad med bröd utan pesto-jävel på idag eller

Fenomenet beskrivs klockrent när Jerry och George diskuterar salsa i ett avsnitt av Seinfeld.

Om Alexandra Zazzi sa i tv att det i Italien minsann ansågs vara en delikatess att äta upp lönespecen kan ja ge mig fan på att man kunde se er lättlurade jävlar förgäves idisslande förra månadens lönebesked i väntan på tunnelbanan.

Era pestoätande, livsstilsmagasinsläsande, sex and the city-kollande mähän!!!

Citera
2006-04-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ape
PESTO

Fy fan vad jag stör mig på såna här mat-modeflugor, är det inte nån italiensk gegga så är det nåt jävla suspekt tofu-skit från japan. Kan man ens få en grillad med bröd utan pesto-jävel på idag eller

Fenomenet beskrivs klockrent när Jerry och George diskuterar salsa i ett avsnitt av Seinfeld.

Om Alexandra Zazzi sa i tv att det i Italien minsann ansågs vara en delikatess att äta upp lönespecen kan ja ge mig fan på att man kunde se er lättlurade jävlar förgäves idisslande förra månadens lönebesked i väntan på tunnelbanan.

Pesto är ju inte direkt en nyhet, har funnits tillgängligt i svenska matvarubutiker länge. Jag gillar det inte men ser inget fel på de som gör det. Det senaste är ju Thai som är grymt gott och det är bra att det finns lite i affärerna så de som vill kan göra thai-mat själva. Jag är kass och beställer thai-käk istället.
Citera
2006-04-17, 23:29
Medlem
hEikis avatar
Citat:
PESTO

Hahahaha! kunde inte hålla mig för skratt där, möjligt att det är "mode" att käka pesto men själv åt jag det första gången för några veckor sedan och gillar det för att det är gott, inte för att dom käka det i Sex and the city.

Så tröttsamt med folk som vägrar ta in "nya" idéer och liknande som måste ha det exakt som förut för "så har det varit i 20 år!".
Gå och lägg dig!
Citera
2006-04-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hEiki
yada yada

Jag gillar nog alla väldens kök, iaf alla jag testat så det är inte frågan om att det ska vara på ett visst "sätt". Det är frågan om att folk äter saker som smakar skit bara för det är "rätt".

Jag fattar inte varför det bara gäller matmode dock. Om man jämför med klädmode tex så känner ju inte folk i allmänhet något behov att gå klädda i det som visas på catwalken, inte en jävel ser ju ut så? Men likförbannant envisas folk att själva försöka laga och tycka i sig allt som tv-kockarna bajsar ur sig.

Frågor till hEiki: Löser du sudoku? Har du läst "Da Vinci koden"? Vet du vem som kom 3a i melodifestivalen? Har du en önskan att uppleva våren i New York?
Citera
2006-04-18, 00:29
Medlem
OliTs avatar
Citat:
*Spännande prat om trender...*

Frågor till hEiki: Löser du sudoku? Har du läst "Da Vinci koden"? Vet du vem som kom 3a i melodifestivalen? Har du en önskan att uppleva våren i New York?

Jag vill svara!

1) Nej, försökte mig på att lösa ett par förra sommaren, inte min grej.

2) Nej, däremot har jag sett en dokumentär som redde ut alla felaktigheter i boken.

3) Kan det ha varit BWO?

4) Nej, inte alls.

Till saken, pesto har sina användningsområden, men man behöver definitivt inte blanda in det i allt, lika lite som ketchup hör hemma på allt, lika lite som att aromat bör finnas i all mat. Det är ett väldigt gott kompliment till vissa rätter, och nya "spännande" kombinationer kommer inte fram om man inte vågar pröva.
Citera
2006-04-19, 00:20
Medlem
Stek13s avatar
Pesto-Keso

Blanda pesto med Keso naturell och kanske några pinjenötter i oxxo...
Citera
2006-04-19, 00:22
Medlem
pesto e bra till bakad potatis
Citera
2006-04-19, 01:14
Medlem
Citat:
PESTO

Tyst med dig och ät din korv, bonnläpp.
Citera