• 1
  • 2
2005-03-31, 17:05
Medlem
Frehleys avatar
Nån som har ett smidigt recept på Pesto och/eller Guacamole??
Citera
2005-03-31, 18:14
Medlem
JakeTheSnakes avatar
Guacamole:
Ta två mogna avocados, skala och kärna ur dom.
Lägg dom i en bunka, häll på 1,5-3 dl gräddfil (beroende på hur krämig du vill ha guacamolen). Pressa en halv citron över avocadosarna och gräddfilen.
Ta två tomater, ta ur köttet och finhacka resten (alltså skalet eller vad man ska säga) och lägg sen i bunken. Häll på 1-2 teskedar tabasco.
Om du har en elvisp, använd den till att blanda ihop alla ingredienser, annars mosa med en sked eller nåt.
Citera
2005-03-31, 18:31
Medlem
OliTs avatar
Jag brukar göra min guacamole på Avocado, Rödlök, Tomat, lime och chili. Delar och kärnar ur avocadon, skrapar ut innehållet med en sked, pressar fruktköttet genom en sil för att få en slät massa klämmer limejuice över för att avokadon inte ska missfärgas, tärnar tomat, hackar rödlöken och finhackar chili. En nypa salt och om man använde en mild chili ett par stänk valfri het sås.
Citera
2005-03-31, 18:41
Bannlyst
Kan bara tipsa om pesto och marulk, underbart.
Citera
2005-03-31, 20:40
Medlem
Rosenboms avatar
Pesto e väl igentilgen bara basilika, pinjenötter och olivolja?
Citera
2005-03-31, 21:00
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenbom
Pesto e väl igentilgen bara basilika, pinjenötter och olivolja?

Jupp.

Själv brukar jag göra en "tomatpesto" (vet inte vad den kallas egentligen).
*Soltorkade tomater (blötlägges någon timma för att mjukna)
*Basilika
*Vitlök
*Olivolja

Mixa och ät. Passar ypperligt till grillat kött.
Citera
2005-03-31, 22:00
Medlem
Frehleys avatar
Tackar för tipsen
Citera
2005-03-31, 23:49
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Jupp.

Själv brukar jag göra en "tomatpesto" (vet inte vad den kallas egentligen).
*Soltorkade tomater (blötlägges någon timma för att mjukna)
*Basilika
*Vitlök
*Olivolja

Mixa och ät. Passar ypperligt till grillat kött.

En pesto innehållande tomat, dvs. en röd pesto heter helt enkelt Pesto Rosso.
Citera
2005-04-01, 00:54
Medlem
Salmons avatar
god pesto gör man enkelt på lite på känn
en liten påse pinjenötter
en kruka färsk basilika
en bit permesanost
ett par vitlöksklyftor
en skvätt olivolja
mixa allt i matberedare eller med stavmixer

fett gott som pastasås, och det blir ganska mycket, så det räcker till ett par måltider, tänk bara på att rå vitlök luktar ganska mycket

om det skulle krisa sig, å du inte har råd, eller inte får tag i prylarna går det att köra med torkad basilika, och nån annan stark ost, och i absoluta nödfall mandel.
Citera
2005-04-01, 07:36
Awaiting Email Confirmation
crapps avatar
För de som är allergiska mot pinjenötter så kan man byta ut dessa mot valnötter (vet inte vad det är för skillnad allergimässigt men det funkar tydligen för vissa personer), dessutom är pinjenötter dyrare än valnötter.

När det gäller Guakkan så kör jag Avocado, gräddfil eller cremefraiche, VITLÖK, VITLÖK, VITLÖK, salt, peppar, lite skalade, urkärnade tomater och pressad citron. Mosa eller kör i mixer, -Citronen måste i snabbt annars blir Guakkan brun snabbt.....- ett litet tips bara om den inte ska ätas direkt.
Citera
2005-04-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crapp
För de som är allergiska mot pinjenötter så kan man byta ut dessa mot valnötter (vet inte vad det är för skillnad allergimässigt men det funkar tydligen för vissa personer), dessutom är pinjenötter dyrare än valnötter.

När det gäller Guakkan så kör jag Avocado, gräddfil eller cremefraiche, VITLÖK, VITLÖK, VITLÖK, salt, peppar, lite skalade, urkärnade tomater och pressad citron. Mosa eller kör i mixer, -Citronen måste i snabbt annars blir Guakkan brun snabbt.....- ett litet tips bara om den inte ska ätas direkt.

Ja för bövelen! Man får inte glömma vitlöken när man gör Guakamole!
Däremot brukar jag skita i Gräddfil/CremeF, det är ju bara att "spä ut" det goda!
Citera
2005-04-01, 11:58
Medlem
OliTs avatar
Självklart, jag glömde helt vitlöken i mitt recept, men den ingår alltid i min röra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in