• 1
  • 2
2012-09-19, 22:23
Medlem
PuffTheDragons avatar
Får jag lov att presentera MACS 1149-JD, den mest avlägsna galaxen hittills.

Universum är 13.7 miljarder år gammalt och ljuset som ni ser här sändes ut då universum bara funnits i 500 miljoner år. Med en rödförskjutning på 9.6 är detta så klart ett resultat av gravitationslinser. z=9.6 motsvarar ett universum som var ~11 ggr mindre än idag, eller 13.2 miljarder år sedan.

http://www.nasa.gov/mission_pages/sp...r20120919.html
Citera
2012-09-20, 00:59
Bannlyst
Hehe, tur att man inte levde då, måste ha varit trångt
Citera
2012-09-20, 01:55
Medlem
Z1gmas avatar
Dear Santa...
Citera
2012-09-20, 14:52
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon

Universum är 13.7 miljarder år gammalt och ljuset som ni ser här sändes ut då universum bara funnits i 500 miljoner år. Med en rödförskjutning på 9.6 är detta så klart ett resultat av gravitationslinser. z=9.6 motsvarar ett universum som var ~11 ggr mindre än idag, eller 13.2 miljarder år sedan.

Länkade bilden till vårat "Crank"

Citat:
defenitivt inte alla forskare som tror universum är 13,7 miljarder år. Och de är FORSKARE. Man kan inte förlita sig på en. Detta är bara om big bang är sant. Det är inte alla som tror på big abng för det har man inte kunnat bevisa

OnT: Häftigt!
Citera
2012-09-20, 15:29
Medlem
Offscreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Länkade bilden till vårat "Crank"

Det är lite roligt hur denna typ av människa har gemensamt att alltid skriva med versaler saker som de vill POÄNGTERA, dessutom är de enormt säkra på allting.

"Det finns forskare som tror på spöken och de är FORSKARE, FORSKARE!!!"

Att big bang har inträffat har varit allmänt vedertaget i vetenskapliga kretsar rätt länge nu, sällan du har 100% stöd och en teori blir aldrig bekräftad, men en bra teori blir aldrig motbevisad. Big bang har med åren blivit en allt mer bekräftad och solid förklaringsmodell.

Men vad ska man säga, killen lattjar runt lite hur som helst och suger upp det som passar honom. Hans världsbild är helt jäkla uppochned, det jobbiga är att han försöker.
Citera
2012-09-20, 15:37
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offscreen
Det är lite roligt hur denna typ av människa har gemensamt att alltid skriva med versaler saker som de vill POÄNGTERA, dessutom är de enormt säkra på allting.

"Det finns forskare som tror på spöken och de är FORSKARE, FORSKARE!!!"

Att big bang har inträffat har varit allmänt vedertaget i vetenskapliga kretsar rätt länge nu, sällan du har 100% stöd och en teori blir aldrig bekräftad, men en bra teori blir aldrig motbevisad. Big bang har med åren blivit en allt mer bekräftad och solid förklaringsmodell.

Men vad ska man säga, killen lattjar runt lite hur som helst och suger upp det som passar honom. Hans världsbild är helt jäkla uppochned, det jobbiga är att han försöker.

Som svar tillbaka till dig blev det det här :

Citat:
hmm, du fårstår bara inte. Sånna idioter kan man ju inte hjälpa
de är ju hopplösa.

vet du vad anti big bang är ens?
annars har du inget att komma med
Anti big bang är som big bang fast en implosion istället.
Om den hade existerat var implosionen kraftigare eftersom universum har 70% mörk energi.
big bang kan bara skapa energi. Därför måste fallet med anti big bang vara sant. OM big bang hade existerat

Jadu.
Senast redigerad av Blondins 2012-09-20 kl. 15:40.
Citera
2012-09-20, 15:57
Medlem
Offscreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Som svar tillbaka till dig blev det det här :

Jadu.

Ja vad ska man säga? Jag ville inte gå in och debattera med killen, du kan be han hänvisa till de vetenskapliga publikationer som stödjer de belägg han drar fram och som dessutom kan bekräfta de slutsatser som han är väldigt snabb med att dra.

Jag råkar faktiskt inte bry mig särskilt mycket om hans alternativa modell, det tjänar inget till.
Citera
2012-09-20, 16:35
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offscreen
Ja vad ska man säga? Jag ville inte gå in och debattera med killen, du kan be han hänvisa till de vetenskapliga publikationer som stödjer de belägg han drar fram och som dessutom kan bekräfta de slutsatser som han är väldigt snabb med att dra.

Jag råkar faktiskt inte bry mig särskilt mycket om hans alternativa modell, det tjänar inget till.

Citat:
asså inget experiment kan testa oändlighet men om man bara läser min ekvation hoppas jag man förstår. Lika lätt som att oändlighetsåttan är oändlig

men du vet människan och universum har inte samma "tanke" sytem just nu

så för att förklara så alla ska förstå måste man säga så

jag beskriver att speciell oändlighet består av atomer och vanlig oändlighet består inte av atomer

Ja.. Vi förstår klart och tydligt!

Edit: OnT: Sorry
Senast redigerad av Blondins 2012-09-20 kl. 16:37.
Citera
2012-09-20, 16:36
Medlem
PuffTheDragons avatar
Kom igen nu!
Nu var det faktiskt galaxen vi skulle diskutera.
Citera
2012-09-21, 20:15
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Hmm... hur snabbt expanderar universum om vi just nu tar emot ljus som är 13.2 miljarder år gammalt? om jorden funnits i c:a 4.5 miljarder år så har alltså jorden befunnit sig (när den "tillkom") 9.2 miljarder närmare bigbang...

Eller vänta nu har jag nog snurrat till det... expansionen revolverar också. Too complex for my brain...
Men ack så intressant!
Citera
2012-09-24, 22:23
Medlem
Citat:

13.7 miljarder år! Var det då BigBang inträffade, eller..
Citera
2012-09-25, 08:36
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Kom igen nu!
Nu var det faktiskt galaxen vi skulle diskutera.

Vad säger egentligen teorierna att det har blivit av en så pass gammal galax nu? Alltså om vi skulle åka dit genom ett maskhål och ta en titt, vad hittar vi? Ett supermassivt svart hål eller vad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in