2012-09-25, 09:17
Citat:
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar. Det ljus som vi ser idag har färdats 13.2 miljarder ljusår till oss. Så det vi ser är en galax som bildades när universum var ungt. Men, vart befinner sig denna galax egentligen idag och hur ser den ut? Det vet vi så klart inte eftersom universum har expanderat och blivit enormt mycket större sedan dess.
Ursprungligen postat av 4yoonly
Hmm... hur snabbt expanderar universum om vi just nu tar emot ljus som är 13.2 miljarder år gammalt? om jorden funnits i c:a 4.5 miljarder år så har alltså jorden befunnit sig (när den "tillkom") 9.2 miljarder närmare bigbang...
Eller vänta nu har jag nog snurrat till det... expansionen revolverar också. Too complex for my brain...
Men ack så intressant!
Eller vänta nu har jag nog snurrat till det... expansionen revolverar också. Too complex for my brain...
Men ack så intressant!
Citat:
Ja, enligt rådade teorier.
Ursprungligen postat av gallium
13.7 miljarder år! Var det då BigBang inträffade, eller..
Citat:
Hur den galaxen ser ut idag är förstås omöjligt att veta. Kanske har den slagits samman med en närliggande galax. Stjärnorna vi ser idag är av första generationens stjärnor men idag så bildas det troligen andra och tredje generationens stjärnor där.
Ursprungligen postat av iSlash
Vad säger egentligen teorierna att det har blivit av en så pass gammal galax nu? Alltså om vi skulle åka dit genom ett maskhål och ta en titt, vad hittar vi? Ett supermassivt svart hål eller vad?
Eftersom universum har expanderat så mycket så befinner sig den galaxen idag ~30 miljarder ljusår bort. Det betyder att om vi skulle sända en signal till den galaxen så skulle den aldrig nå fram. Precis om att vi aldrig kommer att få se hur galaxen ser ut idag.
Tips.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=13.2+Gyr
Klicka på Cosmological results och "more". Där ser du "Comoving distance".
Wolfram Alpha är fantastiskt bra om man vill slippa göra alla kosmologiska uträkningar själv.
Prova exempelvis att skriva "Cosmological redshift z=9.6". Du har snabbt en massa information under "Cosmological results" om universum vid den tidpunkten. Hur stort det var etc.
Vid z=0.4-0.5 så började expansionen accelerera. Det ser du i att universum var "Dark energy dominated".