2012-09-25, 09:17
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Hmm... hur snabbt expanderar universum om vi just nu tar emot ljus som är 13.2 miljarder år gammalt? om jorden funnits i c:a 4.5 miljarder år så har alltså jorden befunnit sig (när den "tillkom") 9.2 miljarder närmare bigbang...

Eller vänta nu har jag nog snurrat till det... expansionen revolverar också. Too complex for my brain...
Men ack så intressant!
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar. Det ljus som vi ser idag har färdats 13.2 miljarder ljusår till oss. Så det vi ser är en galax som bildades när universum var ungt. Men, vart befinner sig denna galax egentligen idag och hur ser den ut? Det vet vi så klart inte eftersom universum har expanderat och blivit enormt mycket större sedan dess.

Citat:
Ursprungligen postat av gallium
13.7 miljarder år! Var det då BigBang inträffade, eller..
Ja, enligt rådade teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Vad säger egentligen teorierna att det har blivit av en så pass gammal galax nu? Alltså om vi skulle åka dit genom ett maskhål och ta en titt, vad hittar vi? Ett supermassivt svart hål eller vad?
Hur den galaxen ser ut idag är förstås omöjligt att veta. Kanske har den slagits samman med en närliggande galax. Stjärnorna vi ser idag är av första generationens stjärnor men idag så bildas det troligen andra och tredje generationens stjärnor där.

Eftersom universum har expanderat så mycket så befinner sig den galaxen idag ~30 miljarder ljusår bort. Det betyder att om vi skulle sända en signal till den galaxen så skulle den aldrig nå fram. Precis om att vi aldrig kommer att få se hur galaxen ser ut idag.

Tips.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=13.2+Gyr
Klicka på Cosmological results och "more". Där ser du "Comoving distance".
Wolfram Alpha är fantastiskt bra om man vill slippa göra alla kosmologiska uträkningar själv.
Prova exempelvis att skriva "Cosmological redshift z=9.6". Du har snabbt en massa information under "Cosmological results" om universum vid den tidpunkten. Hur stort det var etc.
Vid z=0.4-0.5 så började expansionen accelerera. Det ser du i att universum var "Dark energy dominated".
Citera
2012-09-25, 10:06
Medlem
Fris avatar
Hur vet man att det är en galax? Jag tycker det är svårt att urskilja så mycket detaljer att man kan avgöra det...

Sen vill jag rätta TS här. Ljuset jag såg i länken kom inte alls från den där galaxen, jag är bestämt övertygad om att det kom från min bildskärm.

Angående alternativa teorier till Big Bang så ligger det nog utkast till såna i skrivbordslådor här och där, men astrofysiker är ju tillräckligt förnuftiga att acceptera den enklaste och bästa teorin och den beskriver tills vidare Big Bang. Men nog känns det lite knökigt med inflationsteorin och mörk energi, tillägg som ett slags fyndigt lappande och lagande. Men vem har å andra sidan sagt att det skulle vara annorlunda? Kosmologin är i vilket fall inte färdig, och det händer mycket, tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Hmm... hur snabbt expanderar universum om vi just nu tar emot ljus som är 13.2 miljarder år gammalt?
Avstånd i rummet accelererar med 70 km/s per megaparsec. På avstånd större än cirka 4.5 gigaparsec (runt tusen gånger större än dagens synliga universum) så expanderar rummet snabbare än vad ljuset kan röra sig genom det. Så det skulle man kunna säga är en slags yttersta möjlig gräns för "det synliga" universum, men det är ju en gräns som både har och kommer att förskjutas eftersom expansionstakten förändras.

Det finns väl ingen gräns för hur snabb expansionen är, över oändliga avstånd är den oändligt snabb.
Senast redigerad av Fri 2012-09-25 kl. 10:12.
Citera
2012-09-25, 10:25
Medlem
Fris avatar
Synliga universums gräns har idag alltså en rödförskjutning på bra precis 10. Där rummet expanderar i ljusets hastighet är väl då rödförskjutningen ungefär 10 000, vilket betyder att synligt ljus har en våglängd på några millimeter och kan fångas in av handsfreens blåtandsantenn...
Citera
2012-09-25, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Får jag lov att presentera MACS 1149-JD, den mest avlägsna galaxen hittills.

Universum är 13.7 miljarder år gammalt och ljuset som ni ser här sändes ut då universum bara funnits i 500 miljoner år. Med en rödförskjutning på 9.6 är detta så klart ett resultat av gravitationslinser. z=9.6 motsvarar ett universum som var ~11 ggr mindre än idag, eller 13.2 miljarder år sedan.

http://www.nasa.gov/mission_pages/sp...r20120919.html

Intressant. Har man lyckats genomföra någon vidare analys på ljuset med tex spektrometer?
Om Galaxen existerade redan 500 miljoner år efter BB bör det inte finnas några tyngre ämnen där (när ljuset lämnade den).

Skulle man hitta spår av tyngre ämnen blir det nog lite teorier som måste revideras.
Citera
2012-09-25, 18:53
Medlem
Citat:
13.7 miljarder år! Var det då BigBang inträffade, eller..

Är den s.k bakgrundsstrålningen från den här tiden också, eller..
Citera
2012-09-25, 19:34
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Är den s.k bakgrundsstrålningen från den här tiden också, eller..
Mer eller mindre (när universum var ungefär 380 000 år gammalt).
Citera
2012-09-25, 19:39
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hur vet man att det är en galax? Jag tycker det är svårt att urskilja så mycket detaljer att man kan avgöra det...

Genom att studera dess spektrum kan man konstatera hur rödskiftad den är. Vi känner idag inte till några andra stabilt lysande föremål som skulle kunna upptäckas på sådana avstånd/rödskift än just galaxer.

T ex gammablixtar är en annan sak, de är mycket avlägsna, men avtar mycket snabbt i ljusstyrka efter att de inträffat.
Citera
2012-09-25, 20:28
Medlem
Fris avatar
Jo, jag förstår, ytligt, hur det där ligger till. Men det är trots allt bara en röd plot. Mycket tolkning tillkommer, och säkerligen datamanipulation för att justera allt från bakgrundsbrus till mätutrustningens inbyggda fel. Det är väl sånt som astrofysiker mest av allt sysslar med, och det på flera nivåer över mitt huvud, så jag vågar inte kritisera deras hantering i de avseendena!

Men det är trots allt bara en röd prick. För 100 år sen hade man helt andra slags avståndsskalor som tolkning av de fläckar man kunde registrera på himmelen. Och jag är inte övertygad om att kosmologin har nåt slutmålet och frusit inne nu.

Det är inte utan anledning som det finns en del skämt som kontrasterar astronomers, ingenjörers och matematikers tillvaro! Astronomerna har liksom ett ganska "generöst" tolkningsutrymme jämfört med både de som begränsas av logikens stringens (matematikerna) och de som begränsas av praktikens otäcka verklighet (ingenjörerna).

Citera
2012-09-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Mer eller mindre (när universum var ungefär 380 000 år gammalt).

Har inte bakgrundsstrålningen en Z-komponent på bortåt 1000 ? Och den här galaxen ett Z på 9,6 . Är inte det lite märkligt ? De verkar ju komma från ungefär samma tid och avstånd, eller..
Citera
2012-09-25, 22:02
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Har inte bakgrundsstrålningen en Z-komponent på bortåt 1000 ? Och den här galaxen ett Z på 9,6 . Är inte det lite märkligt ? De verkar ju komma från ungefär samma tid och avstånd, eller..

z går mot oändligheten när t går mot noll (t=0 vid Big Bang). En galax vid tiden 500 miljoner år och bakgrundsstrålningen från 380 000 år har alltså mycket olika z.
Citera
2012-09-25, 23:21
Medlem
PuffTheDragons avatar
... Och bara några dagar senare så kommer troligtvis MACS förlora sin plats till ett av objekten i xDF.
"UDFj-39546284, at a redshift of 10.3, is a candidate for the most distant galaxy yet discovered, though it is awaiting spectroscopic confirmation"
Citera
2012-09-26, 00:12
Medlem
Fris avatar
Ahaa!
UDFj-39546284-gänget har ruvat på sin seger i hemlighet ett tag. De har vetat att de kommer att slå allt annat (tills vidare) så de har avsiktligen väntat på att nån ska komma med en upptäckt på nivån 9.5 eller så. För att slå till då och sabba deras dag i solen! Det är så kosmologerna mobbar varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in