2012-09-20, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schutzstaffeln
Jag gillade programmet skarpt. Skit samma om kanal 5 tjnar pengar p det, jag tycker det r underbart att de lyfter frgan om bostadslsa mnniskor, nr gjorde vra politiker det senast?
Min enda frga r hur ska de frhindra att huset inte blir en knarkarkvart?

+1. Det r skert redan en knarkarkvart. Skulle vara intressant att se. Spelades ju in i vintras...

Dock str det ju fljande p kanal5:
Som std under hela processen finns ven rehabiliterings- och arbetskooperativet Basta! som tar ver verksamheten efter avslutad inspelning.
Senast redigerad av stinkY 2012-09-20 kl. 01:28.
Citera
2012-09-20, 01:50
Medlem
Kesslers avatar
Uppgjort som fan? Tycker Arga Snickaren r lite likadant ven om Anders r bra som programledare s knns det ibland som att dem gett han ett manus "g fram till kameran och sg detta, sen gr du ivg" Sjlvklart var det fullt p hrbrget och en sjlvmordsbengen snubbe str utanfr. Sen sitter han bredvid en snubbe som tar heroin och snuten kom fram till den hemlsa precis nr de var dr med kameran. Kom igen? Knns som 50% autentiskt och 50% uppgjort. Tror jag sett hon Linnea p tunnelbanan nn gng, blev frvnad ver att en ung glad tjej som sg hyffsat bra ut tiggde pengar.

Edit: subutex: Nr de presenterade programidn fr dig och dina vnner, fick ni veta d att det handlade om att man skulle bygga ett hus?
Senast redigerad av Kessler 2012-09-20 kl. 02:39.
Citera
2012-09-20, 01:58
Bannlyst
Bra program
Citera
2012-09-20, 02:29
Medlem
Riktigt bra program, man har ju nstan hamnat s snett sjlv. Han e bra den dr snickarn
Citera
2012-09-20, 02:30
Medlem
subutexs avatar
sg hela programmet nu nr reprisen gick o ja blev positivt verraskad.. trodde det skulle vara mest bygg men det hr va ju en bra skildring av hemlshet med tanke p att det bara var ett avsnitt.. ja vet inte riktigt vad som skulle vara uppgjort.. att ett hrbrge r fullt r ju standard, men kanske inte i den fluffiga rosa fantasivrld som vissa lever i... att nn vill ta sjlvmord r ocks standard, ven om han kanske inte hade hoppat just den kvllen.. att folk tar heroin i kllarfrrd och offentliga toaletter r ven det helt "normalt" lika s att bli trackad av snuten.. (de stller inte upp p fejk-konfrontation i tv) s ja tror att du, Kessler, behver omvrdera din vrldsbild lite fr inget av det som visades kndes uppgjort eller verdrivet..

det enda som frvnade mig var att man inte fick se ngot vld, men det berodde skert p att tv-teamet var nrvarande.. knner dessutom till c.a en tredjedel av de som inte hade ansiktet censurerat eftersom jag trffat dem bde p plattan och olika "samlingsplatser" fr hemlsa s det var absolut inga skdisar om det r vad du tror..

har alltid gillat "arga" snickaren men nu har han min totala respekt.

kommer frska flja den hr grejen... hoppas det gr bra...

ps nn som vet hur det ligger till fr dem i nulget?
Citera
2012-09-20, 02:50
Medlem
Kesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subutex
sg hela programmet nu nr reprisen gick o ja blev positivt verraskad.. trodde det skulle vara mest bygg men det hr va ju en bra skildring av hemlshet med tanke p att det bara var ett avsnitt.. ja vet inte riktigt vad som skulle vara uppgjort.. att ett hrbrge r fullt r ju standard, men kanske inte i den fluffiga rosa fantasivrld som vissa lever i... att nn vill ta sjlvmord r ocks standard, ven om han kanske inte hade hoppat just den kvllen.. att folk tar heroin i kllarfrrd och offentliga toaletter r ven det helt "normalt" lika s att bli trackad av snuten.. (de stller inte upp p fejk-konfrontation i tv) s ja tror att du, Kessler, behver omvrdera din vrldsbild lite fr inget av det som visades kndes uppgjort eller verdrivet..

det enda som frvnade mig var att man inte fick se ngot vld, men det berodde skert p att tv-teamet var nrvarande.. knner dessutom till c.a en tredjedel av de som inte hade ansiktet censurerat eftersom jag trffat dem bde p plattan och olika "samlingsplatser" fr hemlsa s det var absolut inga skdisar om det r vad du tror..

har alltid gillat "arga" snickaren men nu har han min totala respekt.

kommer frska flja den hr grejen... hoppas det gr bra...

ps nn som vet hur det ligger till fr dem i nulget?
Jag menade absolut inte att deras historier var uppgjorda eller nt snt eller att de spelade. Jag tnkte mer p att Kanal5 gjort upp vissa situationer. Typ att de frgar polisen om de ska vara p ett visst stlle och om dem kan komma dit och filma nr polisen kollar upp de hemlsa. Eller att de kanske frgat husvagnsnissarna innan om de kunde komma dit. Sagt t snubben att frska bnda upp drren och att han inte tog heroin p riktigt. Sen kndes det ju vldigt typiskt att husvagnen brann upp dagen efter (?) Anders varit dr och ppekat faran men om jag ska tnka s behver jag nog en strre foliehatt. Var mnga situationer som kndes uppgjorda och kndes ibland som att Anders ftt ett manus. Men jag tvivlar inte p att det som de hemlsa berttar r sant.

Nr de presenterade programidn fr dig och dina vnner, fick ni veta d att det handlade om att man skulle bygga ett hus? I programmet verkade det ju som att de hemlsa inte hade en aning om det.

Krngligt inlgg kanske, r lite trtt.
Citera
2012-09-20, 03:12
Medlem
subutexs avatar
okej jag kan bjuda p att husvagnarna som brann upp dagen efter att han va dr kndes lite skumt.. det kom jag att tnka p ocks nr ja sg programmet och du pminde mig precis om det.. kan skert ha varit ett samarbete/samfrstnd med stadsdelsnmnden, vem vet..

och jag ser var du r p vg med din frga och svaret r ja.. producenten berttade att det handlade om att vi skulle f bygga vra egna hus under arga snickarens ledning och som jag tolkade det var programmet redan spikat, s att sga.. om vi stllde upp i programmet s skulle vi ven f en bostad, det var givet.. vilket s klart bekrftar tesen om att de flesta som intervjuades i frsta programmet redan hade varit i kontakt med en producent och sagt ja, kanske till och med redan skrivit kontrakt.. antagligen ven gtt med p behandling osv fr de vill nog inte riskera att bara lyckas spela in tv avsnitt och sen skjuter alla heroin igen s fort det finns en betonggrund att sitta p..

mnniskorna i programmet r jag helt vertygad om att de r kta.. men s klart kan vissa omstndigheter kring produktionen vara skapade av dramatiskt syfte.. i princip allt r ju fejkat nu fr tiden p tv men ja har grna lite extra tolerans med just det hr programmet eftersom det gr till ett s ovanligt bra ndaml samt att jag sjlv varit hemls och vet hur de har det... i det hr fallet vljer jag nog att enbart misstro hur husvagnarna brann ner... resten knns kta =)
Citera
2012-09-20, 05:03
Medlem
Som ngon sa s borde politikerna ha det hr programmet som undervisning nr de kommer in i riksdagen. Ngon borde spela in program om hur det ser ut i verkligheten och sen skulle politiker ha en rejl utbildning i hur samhllet ser ut, skulle vara ett krav fr att f bli invald i politiken. Nu fattar de beslut om saker som de inte har en aning om.

Nu har jag sjlv jobbat inom socialtjnsten och reagerade starkt p hur hemlsa krdes ver. Fast de flesta handlggare vill gra ett bra jobb vilket tyvrr inte gr eftersom resurserna inte rcker till och det skulle alltid sparas pengar p direktiv av politikerna. S det r oftast inte folket som jobbar p socialen som r bovarna utan politikerna som prioriterar att lgga pengarna p annat. Tex. sina egna lner och festande.
S det enda sttet vi kan gra ngot t hemlshet och missbruk r att jobba politiskt, starta idella freningar som stenhrt jobbar med detta.

Subutex, du kan vl bertta mer, du borde skriva en bok.
Citera
2012-09-20, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Mnga konstiga kommentarer frn den bruden.

- Jag vill inte bo p hrbrge, det drar ner mitt goda humr..

- De vill inte att man ska vara kr och lycklig

Lter ju som att livet som hemls r en dans p rosor

S lnge som man r fjuttad p tjacket s kanske det r ok.
Citera
2012-09-20, 06:25
Medlem
Rallarsvingens avatar
Tack subutex fr kloka inifrninlgg. hemlshetsproblematiken r vare sig ett individuellt eller myndighetsproblem. Det r ett samhllsproblem som vi alla gemensamt behver hantera.
Lite naiva inlgg frn de som fr hjlp och drmed bygger sin bild av "sanningen" kring sin unika sits. Alla har det inte lika "frspnt".

Det behvs nya perspektiv och nya grepp. Vet inte om ni hrt talas om Bostad frst som utgr frn att det r hemlsheten om r Problemet som frst ska lsas, nr hemmet finns, kan styrkan och viljan att hantera vriga svrigheter.

Rder alla att googla bostad frst, alt. Lsa denna gp-ledare: http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.99...forst-fungerar
Citera
2012-09-20, 09:09
Medlem
TheBoots avatar
Fan vad ljligt att han klr sig som en gammal lodis. Okej att man vill smlta in i rollen lite men den dr mssan bl.a. r bara fr mycket. Hans tolkning av hur hemlsa klr sig r som att ka till Paris med en snurrad mustasch, basker och en baguette under armen. Visst klr de sig i vad de kommer ver och det kan mycket vl se ut sdr, men nr han har stylat sig till att se ut som en av veteranerna blir det bara s jvla ljligt.

Det tar lng tid att se ut s dr. Det tar lng tid frn att man blir hemls tills man blivit av med alla saker av vrde och vettiga klder. Vanligtvis ser man ganska ok ut. Som killen p bron.
Citera
2012-09-20, 09:49
Moderator
Humbugs avatar
Jag har klagat p koppartjuvar och narkomaner mngen gng, men nr det gller tjuveriet s frstr man lite varfr efter att ha sett detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in